Research Article
BibTex RIS Cite

İMAM HATİP LİSELERİNDE EĞİTİM ALAN KIZ ÖĞRENCİLERİN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ (BALIKESİR İLİ ÖRNEĞİ)

Year 2020, Volume: 22 Issue: 3, 75 - 85, 30.09.2020

Abstract

Bu araştırma İmam Hatip Lisesinde eğitim alan öğrencilerin Beden Eğitimi ve Spor dersine yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın verileri 2019-2020 eğitim - öğretim yılı içerisinde Balıkesir ili Edremit ilçesi Edremit Anadolu İmam Hatip Lisesi Fen ve Sosyal Bilimler Proje Okulunda öğrenim gören öğrenciler içerisinden tesadüfi örneklem metodu ile seçilen ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 196 öğrenciden elde edilmiştir. Veri toplama aracı olarak Güllü ve Güçlü (2009) tarafından geliştirilen “Beden Eğitimi Dersi Tutum Ölçeği” kullanılmıştır.
Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistik ve parametrik testler kullanılmıştır. İki grup karşılaştırmalarında Bağımsız Örneklem T- testi, ikiden fazla grubun karşılaştırılmasında ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Ölçeğin Cronbach’s Alpha katsayısı 0,88 bulunmuştur. Araştırma sonucunda öğrencinin; spor yapma sıklığı, lisans, spor türü, spor geçmişi ve anne tutumu değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar tespit edilirken (p<0.05), sınıf, ve baba eğitim durumu değişkenlerinde herhangi bir anlamlı farklılık görülmemektedir (p>0.05).

References

  • Açak, M. (2006). Beden Eğitimi Öğretmeninin El Kitabı. Morpa Kültür Yayınları Ltd. Ş. İstanbul, s.9.
  • Alpaslan S.(2008). Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Sergilediği Öğretim Davranışlarına İlişkin Algıları Ve Öğrencilerin Bu Derse Karşı Geliştirdikleri Tutumları, Yüksek Lisans, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Aras, G. (2019). Farklı lise türlerinde öğrenim gören öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine karşı tutumları ile kişilik özellikleri arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Sakarya.
  • Arkonaç, SA.(2001). Sosyal psikoloji, 2.Baskı, Alfa Basım Yayım Dağıtım, İstanbul.
  • Bilir, P. (2008). Yeni beden eğitimi öğretim programı ve köy enstitülerinde beden eğitimi derslerinin yapılandırmacı öğretim yaklaşımı açısından değerlendirilmesi, Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(3) s:145–150
  • Çetin, M. (2007). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine ilişkin tutumlarının karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Fişek, K. (1999). Dünyada ve Türkiye De Spor Yönetimi. Bağırgan Yayınevi, Ankara.
  • Gökmen, H. (1988). Gençlerin gelişmelerinde beden eğitiminin rolü (fiziksel, psikolojik ve sosyal gelişmede), orta öğretim kurumlarında beden eğitimi ve sorunları, Türk Eğitim Derneği Yayınları Öğretim Dizisi, Ankara, 1988.
  • Güllü, M. ve Güçlü, M. (2009). Ortaöğretim Öğrencileri İçin Beden Eğitimi Dersi Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3 (2),139.
  • Hazar, G. (2019). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine karşı tutumlarını etkileyen faktörlerin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Holoğlu, O.G. (2006). İlköğretim ikinci kademede öğrenim gören kız öğrencilerin beden eğitimi dersine karşı tutumları. Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programı. s. 10-27. Erişim Tarihi (20.01.2018).
  • İnal, A. (2000). Beden Eğitimi ve Spor Bilimine Giriş. Konya: Desen Ofset Matbaacılık.
  • İnceoğlu, M.( 2004). Tutum, Algı, İletişim. Ankara: Kesit Tanıtım Ltd. Şti. sf:19
  • Karakaş, G., Kolayiş, İ.E., ve Eskiler, E. (2015). Yüzme egzersizine katılan kadınların egzersiz motivasyonlarının incelenmesi. Proceedings of the III Rekreasyon Araştırmaları Kongresi, Eskişehir, Turkey, 5-7 Kasım.
  • Kasap, H. (1993). Eğitimde Beden Eğitimi Yöntemlerinin Yeri ve Önemi, İSTANBUL.
  • Klausmaier, H.J. ve Goodwin , W.(1966). Leaming and human abilities. Newyork: Harper and Row.
  • Metheny, E. (1969). This “Thing” called Sport. Journal of Health, Physical Education, Recreation, 40(3), 59- 62.
  • Özkan, R. (2011). Genel lise ve imam hatip lisesi öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumlarının karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Ankara.
  • Ronald, H. (1992). L'histoire en mouvements. Paris: Armand Colin. s. 58.
  • Sherif, M., Sherif, CW.(1996). Sosyal psikolojiye giriş II, Çeviren: Atakay M, Yılmaz A, Sosyal Yayınlar, İstanbul.
  • Sumramaniam, P. R. and Silverman, S. (2007). Middle School Students’ Attitudes Toward Physical Education. Elsevier. Teaching and Teacher Education. 23. 602-611
  • Tamer, K. (1987). Beden eğitimi ve oyun öğretimi, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları, Ankara.
  • Yetim, A. (2014). Sosyoloji ve Spor. (6. Baskı). Ankara: Berikan Yayınevi.
  • Yıldız, E. (2018). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutumlarının incelenmesi (Bala İlçesi Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yüksel, Ö. (2006). Davranış Bilimleri. Gazi Kitabevi. 1.Baskı. Ankara, s.100-101.
Year 2020, Volume: 22 Issue: 3, 75 - 85, 30.09.2020

Abstract

References

  • Açak, M. (2006). Beden Eğitimi Öğretmeninin El Kitabı. Morpa Kültür Yayınları Ltd. Ş. İstanbul, s.9.
  • Alpaslan S.(2008). Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Sergilediği Öğretim Davranışlarına İlişkin Algıları Ve Öğrencilerin Bu Derse Karşı Geliştirdikleri Tutumları, Yüksek Lisans, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Aras, G. (2019). Farklı lise türlerinde öğrenim gören öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine karşı tutumları ile kişilik özellikleri arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Sakarya.
  • Arkonaç, SA.(2001). Sosyal psikoloji, 2.Baskı, Alfa Basım Yayım Dağıtım, İstanbul.
  • Bilir, P. (2008). Yeni beden eğitimi öğretim programı ve köy enstitülerinde beden eğitimi derslerinin yapılandırmacı öğretim yaklaşımı açısından değerlendirilmesi, Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(3) s:145–150
  • Çetin, M. (2007). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine ilişkin tutumlarının karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Fişek, K. (1999). Dünyada ve Türkiye De Spor Yönetimi. Bağırgan Yayınevi, Ankara.
  • Gökmen, H. (1988). Gençlerin gelişmelerinde beden eğitiminin rolü (fiziksel, psikolojik ve sosyal gelişmede), orta öğretim kurumlarında beden eğitimi ve sorunları, Türk Eğitim Derneği Yayınları Öğretim Dizisi, Ankara, 1988.
  • Güllü, M. ve Güçlü, M. (2009). Ortaöğretim Öğrencileri İçin Beden Eğitimi Dersi Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3 (2),139.
  • Hazar, G. (2019). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine karşı tutumlarını etkileyen faktörlerin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Holoğlu, O.G. (2006). İlköğretim ikinci kademede öğrenim gören kız öğrencilerin beden eğitimi dersine karşı tutumları. Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programı. s. 10-27. Erişim Tarihi (20.01.2018).
  • İnal, A. (2000). Beden Eğitimi ve Spor Bilimine Giriş. Konya: Desen Ofset Matbaacılık.
  • İnceoğlu, M.( 2004). Tutum, Algı, İletişim. Ankara: Kesit Tanıtım Ltd. Şti. sf:19
  • Karakaş, G., Kolayiş, İ.E., ve Eskiler, E. (2015). Yüzme egzersizine katılan kadınların egzersiz motivasyonlarının incelenmesi. Proceedings of the III Rekreasyon Araştırmaları Kongresi, Eskişehir, Turkey, 5-7 Kasım.
  • Kasap, H. (1993). Eğitimde Beden Eğitimi Yöntemlerinin Yeri ve Önemi, İSTANBUL.
  • Klausmaier, H.J. ve Goodwin , W.(1966). Leaming and human abilities. Newyork: Harper and Row.
  • Metheny, E. (1969). This “Thing” called Sport. Journal of Health, Physical Education, Recreation, 40(3), 59- 62.
  • Özkan, R. (2011). Genel lise ve imam hatip lisesi öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumlarının karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Ankara.
  • Ronald, H. (1992). L'histoire en mouvements. Paris: Armand Colin. s. 58.
  • Sherif, M., Sherif, CW.(1996). Sosyal psikolojiye giriş II, Çeviren: Atakay M, Yılmaz A, Sosyal Yayınlar, İstanbul.
  • Sumramaniam, P. R. and Silverman, S. (2007). Middle School Students’ Attitudes Toward Physical Education. Elsevier. Teaching and Teacher Education. 23. 602-611
  • Tamer, K. (1987). Beden eğitimi ve oyun öğretimi, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları, Ankara.
  • Yetim, A. (2014). Sosyoloji ve Spor. (6. Baskı). Ankara: Berikan Yayınevi.
  • Yıldız, E. (2018). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutumlarının incelenmesi (Bala İlçesi Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yüksel, Ö. (2006). Davranış Bilimleri. Gazi Kitabevi. 1.Baskı. Ankara, s.100-101.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Makaleler
Authors

Çağatay Dereceli 0000-0003-2771-2000

Publication Date September 30, 2020
Acceptance Date October 2, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 22 Issue: 3

Cite

APA Dereceli, Ç. (2020). İMAM HATİP LİSELERİNDE EĞİTİM ALAN KIZ ÖĞRENCİLERİN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ (BALIKESİR İLİ ÖRNEĞİ). Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 22(3), 75-85.