BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinin Katildiklari Serbest Zaman Etkinliklerinden Tatmin Olma Ve Algilanan Özgürlük Düzeylerinin İncelenmesi

Year 2016, Volume: 6 Issue: 2, 34 - 44, 01.12.2016

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Üniversite öğrencilerinin katıldıkları serbest zaman etkinliklerinden tatmin olma ve algılanan özgürlük düzeylerinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilmiş olan 241 “Kadın” ve 325 “Erkek” olmak üzere toplam 566 üniversite öğrencisi çalışmaya gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, İstanbul Üniversitesi ve Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültelerinde öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından hazırlanmış kişisel bilgi formuna ek olarak, Beard ve Ragheb (1980) tarafından geliştirilen ve Karlı ve arkadaşları (2008) tarafından Türkçe’ ye uyarlanan “Serbest Zaman Tatmin Ölçeği” ve Witt ve Ellis (1985) tarafından geliştirilen ve Yerlisu Lapa ve Ağyar (2011) tarafından Türkçe’ ye uyarlanan “Serbest Zamanda Algılanan Özgürlük Ölçeği” kullanılmıştır. Katılımcıların kişisel bilgilerinin dağılımlarının belirlenmesi için yüzde (%) ve frekans (f) yöntemleri; verilerin normal dağılıma sahip olup olmadığının belirlenmesi için Shapiro Wilks normallik testi uygulanmış ve bunun neticesinde verilerin non-parametrik test koşullarına uygun olduğunun anlaşılmasından sonra anlamlı farklılıkların belirlenmesi için Mann –Whitney U ve Kruskal Wallis testleri uygulanmıştır. Son olarak ise alt boyutlar arasındaki ilişkileri ölçmek için Spearman Korelasyon analizden faydalanmıştır. Cinsiyet ve yaş değişkenine göre serbest zamanda algılanan özgürlük ölçeğinin alt boyutlarında anlamlı farklılık tespit edilmemiştir (p>0.05). Cinsiyete göre serbest zaman tatmin ölçeğinin “Psikolojik”, “Eğitim”, “Sosyal” ve “Rahatlama” alt boyutlarında kadın katılımcılar erkek katılımcılara oranla daha yüksek skor elde etmişlerdir. Yaşa göre ise serbest zaman tatmin ölçeğinin “Psikolojik” ve “Rahatlama” alt boyutlarında 24 yaş ve üstü katılımcıların elde ettikleri puanlar diğer yaş gruplarındaki katılımcıların puanlarından daha yüksektir. Sonuç olarak; cinsiyet ve yaşın serbest zamanda algılanan özgürlük düzeyinde önemli bir faktör olmadığı, serbest zaman tatmin ölçeğine bakıldığında ise cinsiyete göre katıldıkları serbest zaman etkinliklerden “Psikolojik”, “Eğitim”, “Sosyal” ve “Rahatlama” açısından tatmin oldukları, yaşa göre ise “Psikolojik” ve “Rahatlama” açısından 24 yaş ve üstü katılımcıların daha fazla tatmin olduğu sonucuna varılmıştır. 

Anahtar Kelimeler: Serbest Zaman Etkinlikleri, Serbest Zaman Katılımı, Serbest Zaman Tatmini, Serbest Zamanda Algılanan Özgürlük, Serbest Zaman

Examining Satisfaction and Perceived Freedom Level of University Students In Leisure Activities They Attend

Year 2016, Volume: 6 Issue: 2, 34 - 44, 01.12.2016

Abstract

The subject of this study is to determine satisfaction levels of leisure  activities which university students attended and perceived level of freedom. In this scope, a total of 566 university students consisting of 241 “Females” and 325 “Males” who were chosen with purposive sampling method attended voluntarily to the study. Screening model is used in the research. Students in Faculties of Sports Sciences in Istanbul University and Marmara University compose the sampling of the research. In this research, “Leisure Satisfaction Scale”, developed by Beard and Ragheb (1980) and adapted to Turkish by Karlı et al. (2008), and “Freedom Scale Perceived in Leisure”, developed by Witt and Ellis (1985) and adapted to Turkish by Yerlisu Lapa and Ağyar (2011) are used as data collection tools in addition to personal information form which is prepared by the researcher. In order to determine the distribution of the participants’ personal information, percentage (%) and frequency (f) methods are applied and to determine whether or not the data have normal distribution Shapiro Wilks normality test is applied; upon determining that the data were suitable for non-parametric test conditions, Mann –Whitney U and Kruskal Wallis tests are applied to determine significant differences. Finally, Spearman Correlation analysis is used for measuring the relations among the sub-dimensions. According to gender and age variables, no significant difference is determined in sub-dimensions of perceived freedom in leisure time (p>0.05). In “Physiological”, “Educational”, “Social” and “Relief” sub-dimensions of leisure satisfaction scale in accordance with gender; female participants obtained higher scores than male participants. In “Physiological” and “Relief” sub-dimensions of leisure satisfaction scale in accordance with age; scores of the participants at and over the age of 24 are higher than the scores of the participants of other age groups. Finally; it has been concluded that age and gender are not important factors in perceived freedom level in leisure; when we examine leisure satisfaction scale, they are satisfied from leisure time activities in accordance with gender in “Physiological”, “Educational”, “Social” and “Relief” sub-dimensions and participants at and over the age of 24 are more satisfied in accordance with age in “Physiological” and “Relief” sub-dimensions.

Key Word: Leisure Activities, Leisure Participation, Leisure Satisfaction, Perceived Freedom in Leisure, Leisure.

There are 0 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Emrah Serdar

Serap Mungan Ay

Publication Date December 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Serdar, E., & Mungan Ay, S. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Katildiklari Serbest Zaman Etkinliklerinden Tatmin Olma Ve Algilanan Özgürlük Düzeylerinin İncelenmesi. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 34-44.