Ülkemizde son yıllarda özellikle iktisadi ve idari bilimler
fakültelerinden mezun olan ve iş bulamayan öğrenci sayısı hızla artmaktadır.
Dolayısıyla öğrencilerin kariyer planlamaları üniversite hocalarının daha fazla
etkin olması gereken alanlardan biridir. Bu çalışmada sosyal bilişsel kariyer
kuramı kullanılarak öğrencilerin kariyer planlamasında Serbest Muhasebeci Mali
Müşavir’lik (SMMM) mesleğinin hangi basamaklarda olduğu ve mesleği tercih etme
ya da etmemede etkili olan kriterlerin neler olduğu incelenmeye çalışılmıştır.
Sosyal Bilişsel Kariyer Kuramı modeli, öğrencilerin kariyer ilgi alanlarının,
amaçlarının ve niyetlerinin öz-yeterlik inançları ve sonuç beklentileri ile
nasıl bağlantılı olduğunu açıklamak için kullanılan yararlı bir araç olarak
görülmektedir. Sonuçlar, SMMM olma hedefinin, öz yeterlilik ve sonuç
beklentileri ile anlamlı ve pozitif ilişkili olduğunu göstermiştir.
In recent years, the number of students graduated from
the faculties of economics and administrative sciences and who can not find a
job is increasing rapidly in our country. Therefore, career planning of students
is one of the areas whom professors in academia, students should be more
active. In this study, social cognitive career theory was used to investigate
what stages of the certified public accountant (CPA) profession are in the
career planning of the students and what are the criteria that are effective in
choosing or not choosing a profession.
Social Cognitive Career Theory (SCCT) model as a useful tool to explain
how students’ career interests, goals, and intentions are related to their
self-efficacy beliefs and outcome expectations. Results showed that the goal to
become a certified public accountant (CPA) was significantly and positively
correlated with the selfefficacy and outcome expectations.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Business |
Authors | |
Publication Date | October 18, 2019 |
Submission Date | September 27, 2018 |
Acceptance Date | September 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 18 Issue: 4 |