Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Bilgiler Dersinde 7E Modeli Destekli Etkileşimli Kitap Örneği

Year 2020, Volume: 2 Issue: 1, 40 - 54, 21.12.2020

Abstract

Günümüzde çocuklar bir teknoloji dünyası içinde doğup büyümektedir. Teknolojinin insan yaşamında son derece etkin olduğu bir dönemdeöğretim sürecinde teknolojiyi kullanmamak çağın gerekliliklerini yerine getirmesine engel olmaktır. Şu an ülkemizde çoğu okulda eğitim teknolojilerinden faydalanılmaktadır. Bunu kara tahtaların yerini alan akıllı tahtalarda görmek mümkündür. Akıllı tahtaların kullanılmasından önce eğitim, ağırlıklı olarak öğretmenden öğrenciye tek yönlü olarak gerçekleşmekteydi. Akıllı tahtalar sınıf içerisinde var olan bu geleneksel düzeni değiştirmede bir araç olmuşlardır. Etkileşimli kitaplar akıllı tahtaların öğretim sürecinde etkin bir şekilde kullanılmasını sağlayan ders araçlarıdır denilebilir. Etkileşimli kitaplar (e-kitap) sayesinde öğretmen, öğrenciler ve tahta sürekli olarak birbirleriyle etkileşim içerisindedir. Sosyal bilgiler gibi soyut içeriğe sahip bir derste e-kitap aracılığıyla kullanılan güncel fotoğraf ve videolarla öğrencilerin görsel, işitsel zekalarına da hitap etme şansı bulunulacaktır. Çalışmada sunulan e-kitap örnekleri 7E modeli ile desteklenmiştir.7E modelinde öğretmen öğrenciler için bilgiye ulaşmalarını sağlayan bir rehberdir.7E modeli, ilgili konuyla öğrencilerin sınıf içerisinde yaşantılar elde etmelerini sağlar. Böylelikle 7E modeli öğrencilerin bilgiye ulaşma yollarını keşfeden, bilgiyi yorumlayan ve sorgulayan bireyler olmalarını sağlar. Sosyal bilgiler eğitiminde bu alanda yapılmış bir araştırma ise bulunmamaktadır. Sosyal bilgiler eğitiminde 7E modeli ile desteklenen etkileşimli kitapların kullanımın artırılması bu alana katkı sağlayacağı düşünülmektedir

References

  • Amirudin, A., Fatchan, A. & Utaya, S. (2016). The effect of learning cycle 7E model for geographic achievement on multi-ethnic students. International Cohference on Geography and Education. Atlantis Press.
  • Rukancı, F. & Anameriç, H. (2003). E-kitap teknolojisi ve kullanımı. Türk Kütüphaneciliği, 17(2),147-166.
  • Baloğlu Uğurlu, E. (2012). Sosyal bilgiler eğitiminde teknoloji araçlarının kullanımı. M. Safran (Ed.), Sosyal Bilgiler Öğretimiiçinde (s. 243-265). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Baştemur Kaya, C. (2013). 6. sınıf sosyal bilgiler dersi için geliştirilen etkileşimli elektronik kitabın öğrenci başarısı üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü,Ankara.
  • Çığ, M. İ. (1993). Zaman tüneliyle geçmişte sümer'e yolculuk. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Demirel, Ö. (2015). Öğretim ilke ve yöntemleri öğretme sanatı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demirel, Ö. (2020). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Eisenkraft, A. (2003). Expanding the 5e model. The Science Teacher, 70(6), 56-59.
  • Ersoy, A. F. ve Kaya, E. (2009). Sosyal bilgiler dersi öğretim programının (2004) uygulama sürecine ilişkin öğrenci görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 71-86.
  • Fernando, S. & Marikar, F. (2017). Constructivist teaching/learning theory and participatory teaching methods. Journal of Curriculum and Teaching, 6(1), 110-122.
  • Gürcan, H. İ. (2005). E-kitap yayımcılığı ve uygulamaları. X. Türkiye'de İnternet Konferansı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Jadallah, E. (2000). Constructivist learning experience for social studies education. The 19. Social Studies, 91(5), 221-225.
  • Jonassen, D. H. (1994). Towards a constructivist design model. Educational Technology, 34(4), 34-37.
  • Kanlı, U. (2007). 7E modeli merkezli laboratuvar ile doğrulama laboratuvar yaklaşımlarının öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin gelişimine ve kavramsal başarılarına etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kara, H. (2018). 5E modeli destekli etkileşimli defterin öğrencilerin karışımlar konusundaki başarısına motivsyon ve tutuma etkisi. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Muthma’innah, M., Dahlan, J. A., & Suhendra, S. (2019). Ability of mathematical critical thinking what about Learning Cycle 7E model. In Journal of Physics: Conference Series, 115(3), 1-8.
  • Özer, S., ve Türel, Y. K. (2015). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının e-kitap ve etkileşimli e-kitap kavramına ilişkin metaforik algıları. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(2), 1-23.
  • Özmen, H. (2004). Fen öğretiminde öğrenme teorileri ve teknoloji destekli yapılandırmacı (contructivist) öğrenme. The Turkish Online Journal of Educational (TOJET), 3(1), 100-111.
  • Rukancı, F. & Anameriç, H. (2003). E-kitap teknolojisi ve kullanımı. Türk Kütüphaneciliği, 17(2), 147-166.
  • Saban, A. (2000). Öğrenme ögretme süreci: Yeni teori ve yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Saraç, H. (2015). Çokluortam destekli 7E modeline göre tasarlanan uygulamaların 5. sınıf fen bilimleri dersi "maddenin değişimi" ünitesinde öğrencilerin öğrenme ürünlerine etkisi. Doktora Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
  • Seven, M. A. ve Engin, A. O. (2008). Öğrenmeyi etkileyen faktörler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2).
  • Sönmez, V. (2011). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Türk Dil Kurumu (2020). Eğitim. Mayıs 18, 2020 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı.
  • Yanpar, T. (2005). Sosyal Bilgiler dersinde oluşturmacı yaklaşımda öğrencilerin etkinlik 32. dosyalarını yordayan değişkenler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 513-526.
  • Yanpar, T. (2007). Etkili ve anlamlı öğrenme için kuramsal yaklaşımlar ve yapılandırmacılık. C. Öztürk içinde, Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi (s. 85-109). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Yeşiltaş, E. ve Kaymakçı, S. (2014). Sosyal bilgiler öğretim programının teknoloji boyutu. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 5(16), 314-340.
  • Yıldızbaş, E. (2019). Ortaokul 8. Sınıf fen bilimleri dersi kuvvet ve katı basıncı konusunun öğretiminde 7E modelinin öğrenci başarısına ve tutumuna etkisinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Karaman.
  • Zıngal, Y. (2015). 7E öğrenme modelinin sosyal bilgiler dersi "Demokrasinin serüveni" ünitesinde işlenişinin öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ağrı.
Year 2020, Volume: 2 Issue: 1, 40 - 54, 21.12.2020

Abstract

References

  • Amirudin, A., Fatchan, A. & Utaya, S. (2016). The effect of learning cycle 7E model for geographic achievement on multi-ethnic students. International Cohference on Geography and Education. Atlantis Press.
  • Rukancı, F. & Anameriç, H. (2003). E-kitap teknolojisi ve kullanımı. Türk Kütüphaneciliği, 17(2),147-166.
  • Baloğlu Uğurlu, E. (2012). Sosyal bilgiler eğitiminde teknoloji araçlarının kullanımı. M. Safran (Ed.), Sosyal Bilgiler Öğretimiiçinde (s. 243-265). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Baştemur Kaya, C. (2013). 6. sınıf sosyal bilgiler dersi için geliştirilen etkileşimli elektronik kitabın öğrenci başarısı üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü,Ankara.
  • Çığ, M. İ. (1993). Zaman tüneliyle geçmişte sümer'e yolculuk. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Demirel, Ö. (2015). Öğretim ilke ve yöntemleri öğretme sanatı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demirel, Ö. (2020). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Eisenkraft, A. (2003). Expanding the 5e model. The Science Teacher, 70(6), 56-59.
  • Ersoy, A. F. ve Kaya, E. (2009). Sosyal bilgiler dersi öğretim programının (2004) uygulama sürecine ilişkin öğrenci görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 71-86.
  • Fernando, S. & Marikar, F. (2017). Constructivist teaching/learning theory and participatory teaching methods. Journal of Curriculum and Teaching, 6(1), 110-122.
  • Gürcan, H. İ. (2005). E-kitap yayımcılığı ve uygulamaları. X. Türkiye'de İnternet Konferansı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Jadallah, E. (2000). Constructivist learning experience for social studies education. The 19. Social Studies, 91(5), 221-225.
  • Jonassen, D. H. (1994). Towards a constructivist design model. Educational Technology, 34(4), 34-37.
  • Kanlı, U. (2007). 7E modeli merkezli laboratuvar ile doğrulama laboratuvar yaklaşımlarının öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin gelişimine ve kavramsal başarılarına etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kara, H. (2018). 5E modeli destekli etkileşimli defterin öğrencilerin karışımlar konusundaki başarısına motivsyon ve tutuma etkisi. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Muthma’innah, M., Dahlan, J. A., & Suhendra, S. (2019). Ability of mathematical critical thinking what about Learning Cycle 7E model. In Journal of Physics: Conference Series, 115(3), 1-8.
  • Özer, S., ve Türel, Y. K. (2015). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının e-kitap ve etkileşimli e-kitap kavramına ilişkin metaforik algıları. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(2), 1-23.
  • Özmen, H. (2004). Fen öğretiminde öğrenme teorileri ve teknoloji destekli yapılandırmacı (contructivist) öğrenme. The Turkish Online Journal of Educational (TOJET), 3(1), 100-111.
  • Rukancı, F. & Anameriç, H. (2003). E-kitap teknolojisi ve kullanımı. Türk Kütüphaneciliği, 17(2), 147-166.
  • Saban, A. (2000). Öğrenme ögretme süreci: Yeni teori ve yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Saraç, H. (2015). Çokluortam destekli 7E modeline göre tasarlanan uygulamaların 5. sınıf fen bilimleri dersi "maddenin değişimi" ünitesinde öğrencilerin öğrenme ürünlerine etkisi. Doktora Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
  • Seven, M. A. ve Engin, A. O. (2008). Öğrenmeyi etkileyen faktörler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2).
  • Sönmez, V. (2011). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Türk Dil Kurumu (2020). Eğitim. Mayıs 18, 2020 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı.
  • Yanpar, T. (2005). Sosyal Bilgiler dersinde oluşturmacı yaklaşımda öğrencilerin etkinlik 32. dosyalarını yordayan değişkenler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 513-526.
  • Yanpar, T. (2007). Etkili ve anlamlı öğrenme için kuramsal yaklaşımlar ve yapılandırmacılık. C. Öztürk içinde, Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi (s. 85-109). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Yeşiltaş, E. ve Kaymakçı, S. (2014). Sosyal bilgiler öğretim programının teknoloji boyutu. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 5(16), 314-340.
  • Yıldızbaş, E. (2019). Ortaokul 8. Sınıf fen bilimleri dersi kuvvet ve katı basıncı konusunun öğretiminde 7E modelinin öğrenci başarısına ve tutumuna etkisinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Karaman.
  • Zıngal, Y. (2015). 7E öğrenme modelinin sosyal bilgiler dersi "Demokrasinin serüveni" ünitesinde işlenişinin öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ağrı.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Social Studies Education
Journal Section Research Articles
Authors

Cansu Çetinkaya Aydoğdu 0000-0003-4262-6653

Publication Date December 21, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Çetinkaya Aydoğdu, C. (2020). Sosyal Bilgiler Dersinde 7E Modeli Destekli Etkileşimli Kitap Örneği. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Dergisi, 2(1), 40-54.

19029     25743   

27283     27282