Research Article
BibTex RIS Cite

PSİKOLOJİK SERMAYENİN KURUMSAL İTİBAR ÜZERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ

Year 2021, Issue: 31, 193 - 214, 30.04.2021
https://doi.org/10.18092/ulikidince.895345

Abstract

Psikolojik sermayeyi desteklemeye yönelik çalışmalar kurumsal itibarın artmasına sebep olarak görülerek, psikolojik sermayenin kurumsal itibar üzerinde pozitif etki oluşturacağı varsayımı ile bu çalışma gerçekleştirilmiştir. Psikolojik sermaye ile kurumsal itibar ilişkisi denilince örgüt üyelerinin psikolojik sermaye düzeyleri ile yine örgüt üyelerinin kurumu algılarken zihinlerinde canlanan itibar olgusu arasındaki ilişkiden söz edilmektedir dolayısıyla çalışma kapsamında bu ilişki bütün yönleri ile inceleme alanı bulmuştur. Daha detaylı söz etmek gerekirse psikolojik sermayenin alt boyutları; öz yeterlilik, umut, iyimserlik ve dayanıklılık ile kurumsal itibarın alt boyutları olan duygusal çekicilik, vizyon ve liderlik, hizmet ile ürünler, sosyal sorumluluk, çalışma alanı ve ekonomik performans arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini ise evren içerisinden kolayda örneklem yöntemi ile seçilen Giresun Üniversitesi merkez ve diğer ilçelerdeki birimlerde idari personel olarak görev yapan 203 katılımcı oluşturmaktadır. Yapılan analizlerde; araştırmaya katılanların sosyo-demografik özelliklerin belirlenmesi için frekans dağılımı, açımlayıcı faktör analizi, iç tutarlılık analizi, betimsel analiz, araştırma değişkenleri arasındaki ilişkinin testi için korelasyon analizi ve regresyon analizleri yer almaktadır.

References

  • Albayrak, A. S. (2005). Çoklu Doğrusal Bağlantı Halinde En Küçük Kareler Tekniğinin Alternatifi Yanlı Tahmin Teknikleri ve Bir Uygulama. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi 1(1) 106-126.
  • Allport, G. W. (1961). Pattern and growth in personality. Holt, Reinhart & Winston.
  • Argüden, Y. (2003). İtibar Yönetimi, ARGE Danışmanlık Yayınları No:4, İstanbul .
  • Ataman G. (2001) İşletme Yönetimi Temel Kavramlar ve Yeni Yaklaşımlar. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Aydın, A. Yılmaz K. ve Altınkurt, Y. (2013). Positive Psychology İn Educational Administration. International Journal of Human Sciences, 10(1), 1470-1490.
  • Balmer, J.M.T. ve Greyser, S.A. (2003). Revealingthe Corporation: Perspectives on Identity, Image, Reputation, Corporate Branding and Corporate–Level Marketing. Financial Times Prentice Hall, NJ.
  • Budd, J.F.J. (1994). How to Manage Corporate Reputations. Public Relations Quarterly, 39(4), 11-15.
  • Caprara, G.V. ve Cervone, G. (2003). A Conception of Personality for a Psychology of Human Strengths: Personality as an Agentic, Self Regulating System.
  • Aspinwall, L. G.ve U. M. Staudinger, (Ed.), içinde, A Psychology of Human Strenghts: Fundamental Questions and Future Directions for a Positive Psychology. Washington: DC American Psychological Association. 61-74.
  • Çelik, M., Turunç, Ö., ve Bilgin, N . (2015). Çalışanların Örgütsel Adalet Algılarının Psikolojik Sermaye Üzerine Etkisi: Çalışanların İyilik Halinin Düzenleyici Rolü. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (4) , 559-585, DOI: 10.16953/deusbed.25259.
  • Çoban, A. (2013). Psikolojik Sermaye’nin Örgütsel Adalet ve Örgütsel Bağlılık İlişkisi Üzerindeki Rolü. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 5(2), 17-33.
  • Demir, K. (2011). Pozitif Örgüt Araştırmaları. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi Uluslararası E-Dergi, 1(2), 1-8.
  • Donaldson, S. I. ve Ko, I. (2010). Positive Organizational Psychology, Behavior, and Scholarship: Areview of Thee Merging Literatüre And Evidencease. Journal Of PositivePsychology, DOI: 10.1080/17439761003790930, 1-51.
  • Dowling, G. (2001). Creating Corporate Reputation Identity, Image and Performance, New York: Oxford University PressInc.
  • Erkmen, T. ve Esen E. (2013). Psikolojik Sermaye Ölçeğinin Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. Öneri Dergisi, 10(39), 23-30.
  • Fredrickson, B. L. (2001). The Role of Positive Emotions in Positive Psychology. American Psychologist, 56, 218-226.
  • Gable, S. H. ve Haidt, J. (2005). What (and Why) is Positive Psychology? Review of General Psychology. 9(2), 103-110.
  • Genceli, M. (1973). İki Değişkenli Doğrusal Regresyonda Zaman Faktörü. İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Mecmuası, 33(1), 167-186.
  • George, D. ve Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 Update (10a ed.) Boston: Pearson.
  • Gray, E.R. ve Balmer, J.M.T. (1998). Managing Corporate İmage and Corporate Reputation. Long Range Planning, 31(5), 695-702.
  • Heally, R. ve Griffin, J. J. (2004). Building BP’s Reputation: Tooting Your Own Horn 2001–2002. Public Relations Quarterly, 49(4) Winter, 33-42.
  • Keleş, H. N. (2011). Pozitif Psikolojik Sermaye: Tanımı, Bileşenleri ve Örgüt Yönetimine Etkileri. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi 3(2), 343-350.
  • Köklü, N., Büyüköztürk, Ş. ve Bökeoğlu, Ö. Ç. (2006). Sosyal Bilimler İçin İstatistik (Birinci Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Linley, A. Joseph, S., Harrıngton, S. ve Wood, A. M. (2006). Positive Psychology: Past, Present and (Possible) Future. The Journal of PositivePsychology, 1(1), 3-16.
  • Luthans, F. (2002). Positive Organizational Behavior: Developing And Managing Psychological Strengths. Academy of Management Executive, 16(1), 57-72.
  • Luthans, F., Kyle, W. ve Brett, C. (2004). Positive Psychological Capital: Beyond Human and Social Capital. Business Horizons, 47(1), 45-50.
  • Luthans, F., Youssef, C. M. ve Avolio, B. J. (2007). Pschological Capital and Beyond. New york: Oxford Business Press.
  • Luthans, S.M., Norman, B.J. ve Avolio, J.B. (2008). The Mediating Role of Psychological Capital in The Supportive Organizational Climate–Employee Performance Relationship. Journal of Organizational Behavior, Journal of Organizational Behavior, 29(2), 219–238.
  • Maslow, A. H. (1954). The Iİnstinctoid Nature Of of Basic Needs. Journal of Personality, 22, 326–347. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1954.tb01136.x.
  • Maslow, A.H. (1971). The Farther Reaches of Human Nature. New York: Viking Press
  • Melewar, T.C. (2003). Determinants of the Corporate Identity Construct, a Review of Literature. Journal of Marketing Communications, 9(4), 195-220.
  • Özdamar, K. (1999). Paket Program İle İstatistiksel Veri Analizi, Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Özpınar, Ş.B.B. (2008). Kurumsal İtibarın Ölçümü: Türkiye’ye Yönelik Ölçek Geliştirme Çalışması. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • SEÇER, G. (2015b). SPSS ve LISREL ile Pratik Veri Analizi (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Seligman, M. E. P. (1998). The Prediction and Prevention of Depression. In D. K. Routh& R. J. DeRubeis (Eds.), The Science of Clinical Psychology: Accom Plishments and Future Directions, 201–214, American Psychological Association.
  • Suleymanov, F. (2020). Psikolojik Sermayenin Kurumsal İtibar Üzerindeki Etkisinde Örgütsel Bağlılığın Aracılık Etkisi. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Giresun Üniversitesi İşletme Anabilim Dalı. Giresun.
  • Tösten, R. ve Özgan, H. (2017). Öğretmenlerin Pozitif Psikolojik Sermayelerine İlişkin Algılarının İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(62) , 867-889.
Year 2021, Issue: 31, 193 - 214, 30.04.2021
https://doi.org/10.18092/ulikidince.895345

Abstract

References

  • Albayrak, A. S. (2005). Çoklu Doğrusal Bağlantı Halinde En Küçük Kareler Tekniğinin Alternatifi Yanlı Tahmin Teknikleri ve Bir Uygulama. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi 1(1) 106-126.
  • Allport, G. W. (1961). Pattern and growth in personality. Holt, Reinhart & Winston.
  • Argüden, Y. (2003). İtibar Yönetimi, ARGE Danışmanlık Yayınları No:4, İstanbul .
  • Ataman G. (2001) İşletme Yönetimi Temel Kavramlar ve Yeni Yaklaşımlar. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Aydın, A. Yılmaz K. ve Altınkurt, Y. (2013). Positive Psychology İn Educational Administration. International Journal of Human Sciences, 10(1), 1470-1490.
  • Balmer, J.M.T. ve Greyser, S.A. (2003). Revealingthe Corporation: Perspectives on Identity, Image, Reputation, Corporate Branding and Corporate–Level Marketing. Financial Times Prentice Hall, NJ.
  • Budd, J.F.J. (1994). How to Manage Corporate Reputations. Public Relations Quarterly, 39(4), 11-15.
  • Caprara, G.V. ve Cervone, G. (2003). A Conception of Personality for a Psychology of Human Strengths: Personality as an Agentic, Self Regulating System.
  • Aspinwall, L. G.ve U. M. Staudinger, (Ed.), içinde, A Psychology of Human Strenghts: Fundamental Questions and Future Directions for a Positive Psychology. Washington: DC American Psychological Association. 61-74.
  • Çelik, M., Turunç, Ö., ve Bilgin, N . (2015). Çalışanların Örgütsel Adalet Algılarının Psikolojik Sermaye Üzerine Etkisi: Çalışanların İyilik Halinin Düzenleyici Rolü. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (4) , 559-585, DOI: 10.16953/deusbed.25259.
  • Çoban, A. (2013). Psikolojik Sermaye’nin Örgütsel Adalet ve Örgütsel Bağlılık İlişkisi Üzerindeki Rolü. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 5(2), 17-33.
  • Demir, K. (2011). Pozitif Örgüt Araştırmaları. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi Uluslararası E-Dergi, 1(2), 1-8.
  • Donaldson, S. I. ve Ko, I. (2010). Positive Organizational Psychology, Behavior, and Scholarship: Areview of Thee Merging Literatüre And Evidencease. Journal Of PositivePsychology, DOI: 10.1080/17439761003790930, 1-51.
  • Dowling, G. (2001). Creating Corporate Reputation Identity, Image and Performance, New York: Oxford University PressInc.
  • Erkmen, T. ve Esen E. (2013). Psikolojik Sermaye Ölçeğinin Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. Öneri Dergisi, 10(39), 23-30.
  • Fredrickson, B. L. (2001). The Role of Positive Emotions in Positive Psychology. American Psychologist, 56, 218-226.
  • Gable, S. H. ve Haidt, J. (2005). What (and Why) is Positive Psychology? Review of General Psychology. 9(2), 103-110.
  • Genceli, M. (1973). İki Değişkenli Doğrusal Regresyonda Zaman Faktörü. İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Mecmuası, 33(1), 167-186.
  • George, D. ve Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 Update (10a ed.) Boston: Pearson.
  • Gray, E.R. ve Balmer, J.M.T. (1998). Managing Corporate İmage and Corporate Reputation. Long Range Planning, 31(5), 695-702.
  • Heally, R. ve Griffin, J. J. (2004). Building BP’s Reputation: Tooting Your Own Horn 2001–2002. Public Relations Quarterly, 49(4) Winter, 33-42.
  • Keleş, H. N. (2011). Pozitif Psikolojik Sermaye: Tanımı, Bileşenleri ve Örgüt Yönetimine Etkileri. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi 3(2), 343-350.
  • Köklü, N., Büyüköztürk, Ş. ve Bökeoğlu, Ö. Ç. (2006). Sosyal Bilimler İçin İstatistik (Birinci Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Linley, A. Joseph, S., Harrıngton, S. ve Wood, A. M. (2006). Positive Psychology: Past, Present and (Possible) Future. The Journal of PositivePsychology, 1(1), 3-16.
  • Luthans, F. (2002). Positive Organizational Behavior: Developing And Managing Psychological Strengths. Academy of Management Executive, 16(1), 57-72.
  • Luthans, F., Kyle, W. ve Brett, C. (2004). Positive Psychological Capital: Beyond Human and Social Capital. Business Horizons, 47(1), 45-50.
  • Luthans, F., Youssef, C. M. ve Avolio, B. J. (2007). Pschological Capital and Beyond. New york: Oxford Business Press.
  • Luthans, S.M., Norman, B.J. ve Avolio, J.B. (2008). The Mediating Role of Psychological Capital in The Supportive Organizational Climate–Employee Performance Relationship. Journal of Organizational Behavior, Journal of Organizational Behavior, 29(2), 219–238.
  • Maslow, A. H. (1954). The Iİnstinctoid Nature Of of Basic Needs. Journal of Personality, 22, 326–347. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1954.tb01136.x.
  • Maslow, A.H. (1971). The Farther Reaches of Human Nature. New York: Viking Press
  • Melewar, T.C. (2003). Determinants of the Corporate Identity Construct, a Review of Literature. Journal of Marketing Communications, 9(4), 195-220.
  • Özdamar, K. (1999). Paket Program İle İstatistiksel Veri Analizi, Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Özpınar, Ş.B.B. (2008). Kurumsal İtibarın Ölçümü: Türkiye’ye Yönelik Ölçek Geliştirme Çalışması. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • SEÇER, G. (2015b). SPSS ve LISREL ile Pratik Veri Analizi (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Seligman, M. E. P. (1998). The Prediction and Prevention of Depression. In D. K. Routh& R. J. DeRubeis (Eds.), The Science of Clinical Psychology: Accom Plishments and Future Directions, 201–214, American Psychological Association.
  • Suleymanov, F. (2020). Psikolojik Sermayenin Kurumsal İtibar Üzerindeki Etkisinde Örgütsel Bağlılığın Aracılık Etkisi. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Giresun Üniversitesi İşletme Anabilim Dalı. Giresun.
  • Tösten, R. ve Özgan, H. (2017). Öğretmenlerin Pozitif Psikolojik Sermayelerine İlişkin Algılarının İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(62) , 867-889.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Economics
Journal Section Articles
Authors

Meral Akyüz 0000-0003-4588-3938

Mehmet Ozan Cinel 0000-0003-4606-8097

Publication Date April 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Issue: 31

Cite

APA Akyüz, M., & Cinel, M. O. (2021). PSİKOLOJİK SERMAYENİN KURUMSAL İTİBAR ÜZERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi(31), 193-214. https://doi.org/10.18092/ulikidince.895345

______________________________________________________

Address: Karadeniz Technical University Department of Economics Room Number 213  

61080 Trabzon / Turkey

e-mail : uiiidergisi@gmail.com