Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

STRES VE SAĞLIK ÜZERİNE BOŞ ZAMANLARDA YAPILAN SPORUN ETKİSİ

Yıl 2019, Cilt: 21 Sayı: 3, 73 - 78, 24.09.2019

Öz

Rekreasyon,
kalabalık topluluklar içindeki yoğun bir şekilde yaşamını sürdüren kişilerin ya
da grupların kendilerini daha iyi hissetme ve rahatlamaya yönelik çalışma
saatleri dışındaki boş vakitlerinde yaptıkları etkinlikleri ifade eden bir
kavramdır. Bu boş vakitleri değerlendirme aktiviteleri içinde fiziksel egzersiz
veya çeşitli spor branşlarının uygulanmasına dayanan ve rekreasyon
aktivitelerinin büyük bir kısmını oluşturan türe sportif rekreasyon
denmektedir. Yoğun bir şekilde çalışan ve bu yoğunluğa rağmen boş zamanlarını
değerlendirmeyen kişiler de stres oluşmaktadır. Stres, bireyde gerilime,
üzüntüye ve çöküntüye yol açan bir güçtür. Stres, bireyi tehdit eden ve zorlayan
tehlikelere karşı gösterilen bedensel ve ruhsal bir tepkidir. Stresle birlikte
vücut savunma mekanizmasında zayıflamalar ve buna bağlı olarak da korkmamız
gereken hastalıkların ortaya çıkması an meselesi olmaktadır. Stres sürekli ve
yoğun bir şekilde devam ederse tükenme (Bitkinlik) safhası diye
adlandırdığımız; Kişilerde adaptasyon başarılı olmaz ve stres süreklilik
gösterir ise kompanzatuvar mekanizmalar yıkılır, immün sistem baskılanır, kalp,
böbrek problemleri ve diğer bazı hastalıklar ortaya çıkabilir.  Günümüzde spor büyük bir sosyal olay haline
gelmiş olmasının yanı sıra sağlık açısından önemli olan düzenli egzersiz yapma
alışkanlığını kazanma şeklinde de değerlendirilebilir. Her gün düzenli bir
şekilde yapılan bedensel egzersizlerin, sağlık için önemi daha
belirginleşmektedir. Egzersizler; kasların, kemiklerin, eklemlerin, kalp-damar
sistemi ve fonksiyonlarının en uygun şekilde çalışmasını sağlamaktadır. Bu
çalışmamızda ele aldığımız konu; yoğun ve sürekli çalışan toplumlarda boş
vakitleri spor gibi rekreaktif faaliyetlerle değerlendirmediği zaman stres ve
strese bağlı olarak da sağlık sorunlarının ortaya çıkacağı ortaya
konulmaktadır. 

Kaynakça

  • Alexandris, K. and Carroll, B., (1997a). Motives for recreationalsportparticipation in Greece. Implications for planning and provision of sportservices. EuropeanPhysicalEducation Review, 3 (2), 129-143.
  • Alexandris, K. and Carroll, B. (1997b). An analysis of leisureconstraintsbased on differentrecreationalsportparticipationlevels: Resultsfrom a study in Greece. Leisure Sciences, 19, 1-15.
  • Bäckström, K. (2006). Understandingrecreationalshopping: A newapproach. International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 16 (2), 143-158.
  • Block, P.,Ridgway, N.M and Nelson, J.E. (1991), Leisure and the shoppingmall. Advances in Consumer Research, 18 (1), 445-52.
  • Cohen, D. A.,Marsh, T., Williamson, S., Derose, K. P., Martinez, H., Setodji, C. and McKenzie, T. L. (2010). Parks and physicalactivity: Why aresomeparksusedmorethanothers? PreventiveMedicine. 50, S9-S12.
  • Colton, C. W. (1987). Leisure, recreation, tourism: A symbolicinteractionismview. Annals of Tourism Research. 14 (3), 345-360.
  • E. Zorba, G. Doğu, A. A. Doğan, (1990) "Endüstride verimlilik Açısından Spor Tesislerinin Planlanması, Amatör Spor Der. ( 1, s. 34).
  • Groff, C. (1998). Demarketing in park and recreationmanagement. ManagingLeisure. 3 (3), 128-135.
  • Gunn, C. A. (1990). The newrecreation-tourismalliance. Journal of Park and Recreation Administration. 8 (1), 1-8.
  • Hazar, A. (2009). Rekreasyon ve Animasyon. (Üçüncü Baskı) Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ko, Y. J. and Pastore, D. L. (2004). Currentissues and conceptualizations of service quality in the recreationsportindustry. Sport Marketing Quarterly, 13, 158-166.
  • Kuter, Ö. (1998, Ocak 20). Toplumsal Boyutlarıyla Spor. Ankara: Bağırgan Yayınevi
  • McKercher, B. (1996). Differences between Tourism and Recreation in Parks. Annals of Tourism Research. 23 (3), 563-575.
  • McLean, D. D. ve Hurd, A. R. (2012). Recreation and Leisure in modern society. (Ninth Ed.) Jones and Bartlett Learning.
  • Erkal, M. Sosyolojik Açıdan Spor, İsi. .1982, s. 119
  • OECD, “HealthSpending”, https://data.oecd.org/healthres/health-spending. htm, (Erişim Tarihi: 17.12.2017).
  • Park, S.H. and Kim, Y. M. (2000). Conceptualizing and measuring the attitudinalloyaltyconstruct in recreationalsportcontexts. Journal of Sport Management, (14), 197-207.
  • Polat, E., Ulusoy, H. ve Hacıoğlu, N. (2017). Türkiye’de lisans düzeyinde gerçekleştirilen turizm eğitiminin analizi. 17. Ulusal Turizm Kongresi Bildiriler Kitabı. 78-88.
  • Rajagopal (2006). Leisureshoppingbehavior and recreationalretailing: A symbioticanalysis of Marketplacestrategy and consumerresponse. Journal of Hospitality and Leisure Marketing, 15 (2), 5-31. SportGezondheid, University Amsterdam, Eylül 1989,\s. 241, s. 69.
  • Yaylı, A.,Güçer, E. ve Kızanlıklı, M.M. (2012). A study on the expectations of the studentsfrom the recreationmanagementeducation. International Journal of MultidisciplinaryThought. 2 (2), 213-222.
  • Wakefield, K. L. and Baker, J. (1998). Excitement at the mall: Determinants and effects on shoppingresponse. Journal of Retailing. 74 (4), 515-539
Yıl 2019, Cilt: 21 Sayı: 3, 73 - 78, 24.09.2019

Öz

Kaynakça

  • Alexandris, K. and Carroll, B., (1997a). Motives for recreationalsportparticipation in Greece. Implications for planning and provision of sportservices. EuropeanPhysicalEducation Review, 3 (2), 129-143.
  • Alexandris, K. and Carroll, B. (1997b). An analysis of leisureconstraintsbased on differentrecreationalsportparticipationlevels: Resultsfrom a study in Greece. Leisure Sciences, 19, 1-15.
  • Bäckström, K. (2006). Understandingrecreationalshopping: A newapproach. International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 16 (2), 143-158.
  • Block, P.,Ridgway, N.M and Nelson, J.E. (1991), Leisure and the shoppingmall. Advances in Consumer Research, 18 (1), 445-52.
  • Cohen, D. A.,Marsh, T., Williamson, S., Derose, K. P., Martinez, H., Setodji, C. and McKenzie, T. L. (2010). Parks and physicalactivity: Why aresomeparksusedmorethanothers? PreventiveMedicine. 50, S9-S12.
  • Colton, C. W. (1987). Leisure, recreation, tourism: A symbolicinteractionismview. Annals of Tourism Research. 14 (3), 345-360.
  • E. Zorba, G. Doğu, A. A. Doğan, (1990) "Endüstride verimlilik Açısından Spor Tesislerinin Planlanması, Amatör Spor Der. ( 1, s. 34).
  • Groff, C. (1998). Demarketing in park and recreationmanagement. ManagingLeisure. 3 (3), 128-135.
  • Gunn, C. A. (1990). The newrecreation-tourismalliance. Journal of Park and Recreation Administration. 8 (1), 1-8.
  • Hazar, A. (2009). Rekreasyon ve Animasyon. (Üçüncü Baskı) Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ko, Y. J. and Pastore, D. L. (2004). Currentissues and conceptualizations of service quality in the recreationsportindustry. Sport Marketing Quarterly, 13, 158-166.
  • Kuter, Ö. (1998, Ocak 20). Toplumsal Boyutlarıyla Spor. Ankara: Bağırgan Yayınevi
  • McKercher, B. (1996). Differences between Tourism and Recreation in Parks. Annals of Tourism Research. 23 (3), 563-575.
  • McLean, D. D. ve Hurd, A. R. (2012). Recreation and Leisure in modern society. (Ninth Ed.) Jones and Bartlett Learning.
  • Erkal, M. Sosyolojik Açıdan Spor, İsi. .1982, s. 119
  • OECD, “HealthSpending”, https://data.oecd.org/healthres/health-spending. htm, (Erişim Tarihi: 17.12.2017).
  • Park, S.H. and Kim, Y. M. (2000). Conceptualizing and measuring the attitudinalloyaltyconstruct in recreationalsportcontexts. Journal of Sport Management, (14), 197-207.
  • Polat, E., Ulusoy, H. ve Hacıoğlu, N. (2017). Türkiye’de lisans düzeyinde gerçekleştirilen turizm eğitiminin analizi. 17. Ulusal Turizm Kongresi Bildiriler Kitabı. 78-88.
  • Rajagopal (2006). Leisureshoppingbehavior and recreationalretailing: A symbioticanalysis of Marketplacestrategy and consumerresponse. Journal of Hospitality and Leisure Marketing, 15 (2), 5-31. SportGezondheid, University Amsterdam, Eylül 1989,\s. 241, s. 69.
  • Yaylı, A.,Güçer, E. ve Kızanlıklı, M.M. (2012). A study on the expectations of the studentsfrom the recreationmanagementeducation. International Journal of MultidisciplinaryThought. 2 (2), 213-222.
  • Wakefield, K. L. and Baker, J. (1998). Excitement at the mall: Determinants and effects on shoppingresponse. Journal of Retailing. 74 (4), 515-539
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yaşar Çoruh 0000-0003-2569-1525

Yayımlanma Tarihi 24 Eylül 2019
Kabul Tarihi 12 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çoruh, Y. (2019). STRES VE SAĞLIK ÜZERİNE BOŞ ZAMANLARDA YAPILAN SPORUN ETKİSİ. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(3), 73-78.