Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EXAMINATION OF EATING ATTITUDE, EATING AWARENESS AND SOCIAL APPEARANCE ANXIETY OF UNIVERSITY STUDENTS

Yıl 2020, Cilt: 14 Sayı: 1, 1 - 12, 18.03.2020

Öz

This study seeks to examine eating attitude, eating awareness and social appearance anxiety of university students. A total of 362 students aged 18-31 participated in the study. The average age of them was identified as 22 519 ± 2.60 years. Participants were subjected to Eating Attitude Test (EAT-40), Eating Awareness Scale-30 (EAS-30), Social Appearance Anxiety Scale (SAAS). Statistical analyses were evaluated in SPSS program where levels of significance were taken as p <0.005. it was determined that while the score of 90.9% of the participants (EAT-40) was between 1-30 posing no risk of eating disorder, the score of 9.1% (EAT-40) was higher than 30. The sub-dimensions of the EAT of the participants were evaluated according to the departments. It was determined that there was no significant difference between Disnhibition and Eating control and there was a statistically significant difference between the departments in terms of Emotional Eating, Awareness, Eating Discipline, Conscious Nutrition and Interference (p <0.05). The SAAS score of the students of the School of Physical Education and Sports (PEAS) was lower than those studying at other departments with a significant difference between them.
As a result, PEAS students consist of a group doing sports with less social appearance anxiety than students in other departments and more interest in eating discipline, awareness, conscious nutrition. It is thought that university students as healthy, young and dynamic group among society should be provided with nutrition discipline throughout life and directed to engage in sports to avoid diseases due to unhealthy diet.

Kaynakça

  • 1. Anderson LM., Reilly EE., Schaumberg K., Dmochowski S., Anderson DA. (2016). Contributions of mindful eating, intuitive eating, and restraint to BMI, disordered eating and meal consumption in college students. Eat Weight Disord. 21(1),83-90.
  • 2. Büyüköztürk H., Çolak Ş., Görgülü F., Saraçoğlu E., Saraçoğlu İ. Bir Grup Üniversite Öğrencisinde Yeme Tutumuyla İlişkili Faktörler.http://tip.baskent.edu.tr/kw/upload/464/dosyalar/cg/sempozyum/ogrsmpzsnm15/15.S7.pdf. 30.12.2019 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • 3. Çakaroğlu D., Arslan C., Sandıkçı B. (2016). Investigation of Healthy Life Style Behavior and Body Mass Index of University Students. Sport si Societate. 16(1), 85-88.
  • 4. Çolak H., Aktaç Ş. (2019). Ağırlık Yönetimine Yeni Bir Yaklaşım: Yeme Farkındalığı. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 3(3), 212-222.
  • 5. Doğan T. (2010). Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği’ nin (SGKÖ) Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 39, 151-159.
  • 6. Ekşi H., Arıcan T., Yaman G. (2016). Meslek Lisesi Öğrencilerinin Riskli Davranışlarının Yordayıcısı Olarak Sosyal Görünüş Kaygısı ve Mükemmeliyetçilik. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 17(2), 527-545.
  • 7. Kadıoğlu M., Ergün A. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Yeme Tutumu, Öz-Etkililik ve Etkileyen Faktörler Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi.5(2), 96-104.
  • 8. Kaleli S., Kılış N., Erdoğan M., Erdoğan N. (2017). Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Beslenme Alışkanlıkları. Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi. 2(2), 12-8.
  • 9. Kara A. (2016). Sosyal Görünüş Kaygısı ile Utangaçlık Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Birey ve Toplum. 6(11), 95-106.
  • 10. Karakoç E., Taydaş O. (2013). Bir Serbest Zaman Etkinliği Olarak Üniversite Öğrencilerinin İnternet Kullanımı İle Yalnızlık Arasındaki İlişki. Cumhuriyet Üniversitesi Örneği. Selçuk İletişim. 7(4), 33-45.
  • 11. Kıssal A., Kaya M., Koç M. (2016). Hemşirelik ile Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin İletişim Beceri Düzeyleri ve Etkileyen Faktörlerin Değerlendirilmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 16(3),134-141.
  • 12. Köse G., Tayfur M., Birincioğlu İ., Dönmez A. (2016). Adaptation study of the Mindful Eating Questionnare (MEQ) into Turkish. Journal of Cognitive Behavioral Psychotherapy and Research. 16(3), 125-134.
  • 13. Köse G. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Yeme Farkındalığının Üzerine Bir Araştırma. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beslenme Ve Diyetetik Anabilim Dalı. Doktora Tezi. Ankara.
  • 14. Öz M. http://www.hurriyet.com.tr/asiri-yemenin-nedeni-tamamen-duygusal-22345141. 30.12.2019 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • 15. Pehlivan B. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Yeme Tutum İnançları, Bağlanma Stilleri, Yalnızlık Düzeylerinin Yeme Tutumu Üzerindeki Etkisi. Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • 16. Savaşır I., Erol N. (1989). Yeme tutum testi: anoreksiya nervoza belirtileri indeksi. Psikoloji Dergisi. 7, 19-25.
  • 17. Saygın M., Öngel K., Çalışkan S., Yağı MA., Has M., Gonca T., Kurt Y. (2011). Süleyman Demirel Üniversitesi öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları. Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 18(2), 43-47.
  • 18. Soyuer F., Ünalan D., Elmalı F. (2010). Normal ağırlıklı ve obez üniversite öğrencilerinde fiziksel aktivite. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 7(2). http://www.InsanBilimleri.com. 01.12.2019 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • 19. Şimşir Z., Seki T., Dilmaç B. Sosyal Görünüş Kaygısında Cinsiyet Farklılıkları: Bir Meta Analiz Çalışması. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi. 10(17), 615-637.
  • 20. Thombs DL., Rosenberg J., Mahoney CA., Daniel EL. (1996). Weight loss expectancies, relative weight, and symptoms of bulimia in young women. Journal of College Student Development. 37(4), 405-413.
  • 21. Tokgöz P., Ertem M., Çelik F., Gökçe Ş., Saka G., Hatunoğlu R. (1995). Üniversite öğrencilerinin beslenme alışkanlıklarının saptanmasana ilişkin bir araştırma. Beslenme ve Diyet Dergisi. 24(2), 229.238.
  • 22. Topkara G. (2014). Üniversite öğrencilerinin yeme tutumları ve yetişkin bağlanma stilleri arasındaki ilişkinin cinsiyete göre karşılaştırılması. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • 23. Waller G., Matoba M. (1997). Emotional eating and eating pathology in non-clinical groups, Emotional Eating. 26(3), 333–340.
  • 24. Yıldırım İ., Yıldırım Y., Tortop Y., Poyraz A. (2011). Afyon Kocatepe Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Beslenme Alışkanlıkları ve Bunları Etkileyen Faktörler. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 8(1), 1375-91.
  • 25. Zarifoğlu A. (2019). Farklı Fakültelerdeki Üniversite Öğrencilerinde Ortoreksiya Nervoza Görülme Sıklığı İle Yeme Tutum Davranışları ve Beden Algısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Hasan Kalyoncu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep.

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN YEME TUTUMU, YEME FARKINDALIĞI VE SOSYAL GÖRÜNÜŞ KAYGISININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2020, Cilt: 14 Sayı: 1, 1 - 12, 18.03.2020

Öz

Bu çalışma üniversitede öğrenim gören öğrencilerin; yeme tutumu, yeme farkındalığı ve sosyal görünüş kaygısının değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya 18-31 yaş arası toplam 362 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin yaş ortalaması 22.519 ± 2.60 yıl olarak belirlenmiştir. Katımcılara Yeme Tutumu Testi (YTT-40), Yeme Farkındalığı Ölçeği-30 (YFÖ-30) ve Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği (SGKÖ) uygulanmıştır. İstatistik analizler SPSS programında anlamlılık düzeyleri p<0.005 olarak değerlendirilmiştir. Katılımcıların %90.9’unun YTT-40 puanı 1-30 puan arasında olup yeme bozukluğu riski taşımazken, %9.1’inin YTT40 puanının 30 puandan yüksek olduğu belirlenmiştir. Çalışmaya katılan üniversite öğrencilerinin Yeme Farkındalığı Ölçeğinin alt boyutları bölümlere göre değerlendirilmiş; Disinhibisyon ve Yeme kontrolü bakımından aralarında anlamlı bir farklılık olmadığı, Duygusal Yeme, Farkındalık, Yeme Disiplini, Bilinçli Beslenme ve Enterferans bakımından bölümler arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık olduğu gözlenmiştir (p<0.05). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu (BESYO) bölümünde okuyan öğrencilerin SGKÖ puanının diğer bölümlerde okuyan öğrencilerden daha düşük olduğu ve aralarında anlamlı bir fark olduğu izlenmiştir (p<0.05).
Sonuç olarak, BESYO öğrencileri spor yapan bir grubu kapsamakta olup, diğer bölümdeki öğrencilere oranla daha az sosyal görünüş kaygısı yaşadıkları, yeme disiplini, farkındalık ve bilinçli beslenme konusunda biraz daha ilgili oldukları söylenebilir. Bundan dolayı günden güne sağlıksız beslenme biçiminden dolayı artan hastalıklardan korunmak için toplum arasında nispeten sağlıklı, genç ve dinamik bir grup olan üniversite öğrencilerine yaşam boyunca beslenme disiplini kazandırılması, spor yapmaya yönlendirilmesi gerektiği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • 1. Anderson LM., Reilly EE., Schaumberg K., Dmochowski S., Anderson DA. (2016). Contributions of mindful eating, intuitive eating, and restraint to BMI, disordered eating and meal consumption in college students. Eat Weight Disord. 21(1),83-90.
  • 2. Büyüköztürk H., Çolak Ş., Görgülü F., Saraçoğlu E., Saraçoğlu İ. Bir Grup Üniversite Öğrencisinde Yeme Tutumuyla İlişkili Faktörler.http://tip.baskent.edu.tr/kw/upload/464/dosyalar/cg/sempozyum/ogrsmpzsnm15/15.S7.pdf. 30.12.2019 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • 3. Çakaroğlu D., Arslan C., Sandıkçı B. (2016). Investigation of Healthy Life Style Behavior and Body Mass Index of University Students. Sport si Societate. 16(1), 85-88.
  • 4. Çolak H., Aktaç Ş. (2019). Ağırlık Yönetimine Yeni Bir Yaklaşım: Yeme Farkındalığı. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 3(3), 212-222.
  • 5. Doğan T. (2010). Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği’ nin (SGKÖ) Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 39, 151-159.
  • 6. Ekşi H., Arıcan T., Yaman G. (2016). Meslek Lisesi Öğrencilerinin Riskli Davranışlarının Yordayıcısı Olarak Sosyal Görünüş Kaygısı ve Mükemmeliyetçilik. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 17(2), 527-545.
  • 7. Kadıoğlu M., Ergün A. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Yeme Tutumu, Öz-Etkililik ve Etkileyen Faktörler Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi.5(2), 96-104.
  • 8. Kaleli S., Kılış N., Erdoğan M., Erdoğan N. (2017). Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Beslenme Alışkanlıkları. Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi. 2(2), 12-8.
  • 9. Kara A. (2016). Sosyal Görünüş Kaygısı ile Utangaçlık Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Birey ve Toplum. 6(11), 95-106.
  • 10. Karakoç E., Taydaş O. (2013). Bir Serbest Zaman Etkinliği Olarak Üniversite Öğrencilerinin İnternet Kullanımı İle Yalnızlık Arasındaki İlişki. Cumhuriyet Üniversitesi Örneği. Selçuk İletişim. 7(4), 33-45.
  • 11. Kıssal A., Kaya M., Koç M. (2016). Hemşirelik ile Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin İletişim Beceri Düzeyleri ve Etkileyen Faktörlerin Değerlendirilmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 16(3),134-141.
  • 12. Köse G., Tayfur M., Birincioğlu İ., Dönmez A. (2016). Adaptation study of the Mindful Eating Questionnare (MEQ) into Turkish. Journal of Cognitive Behavioral Psychotherapy and Research. 16(3), 125-134.
  • 13. Köse G. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Yeme Farkındalığının Üzerine Bir Araştırma. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beslenme Ve Diyetetik Anabilim Dalı. Doktora Tezi. Ankara.
  • 14. Öz M. http://www.hurriyet.com.tr/asiri-yemenin-nedeni-tamamen-duygusal-22345141. 30.12.2019 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • 15. Pehlivan B. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Yeme Tutum İnançları, Bağlanma Stilleri, Yalnızlık Düzeylerinin Yeme Tutumu Üzerindeki Etkisi. Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • 16. Savaşır I., Erol N. (1989). Yeme tutum testi: anoreksiya nervoza belirtileri indeksi. Psikoloji Dergisi. 7, 19-25.
  • 17. Saygın M., Öngel K., Çalışkan S., Yağı MA., Has M., Gonca T., Kurt Y. (2011). Süleyman Demirel Üniversitesi öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları. Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 18(2), 43-47.
  • 18. Soyuer F., Ünalan D., Elmalı F. (2010). Normal ağırlıklı ve obez üniversite öğrencilerinde fiziksel aktivite. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 7(2). http://www.InsanBilimleri.com. 01.12.2019 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • 19. Şimşir Z., Seki T., Dilmaç B. Sosyal Görünüş Kaygısında Cinsiyet Farklılıkları: Bir Meta Analiz Çalışması. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi. 10(17), 615-637.
  • 20. Thombs DL., Rosenberg J., Mahoney CA., Daniel EL. (1996). Weight loss expectancies, relative weight, and symptoms of bulimia in young women. Journal of College Student Development. 37(4), 405-413.
  • 21. Tokgöz P., Ertem M., Çelik F., Gökçe Ş., Saka G., Hatunoğlu R. (1995). Üniversite öğrencilerinin beslenme alışkanlıklarının saptanmasana ilişkin bir araştırma. Beslenme ve Diyet Dergisi. 24(2), 229.238.
  • 22. Topkara G. (2014). Üniversite öğrencilerinin yeme tutumları ve yetişkin bağlanma stilleri arasındaki ilişkinin cinsiyete göre karşılaştırılması. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • 23. Waller G., Matoba M. (1997). Emotional eating and eating pathology in non-clinical groups, Emotional Eating. 26(3), 333–340.
  • 24. Yıldırım İ., Yıldırım Y., Tortop Y., Poyraz A. (2011). Afyon Kocatepe Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Beslenme Alışkanlıkları ve Bunları Etkileyen Faktörler. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 8(1), 1375-91.
  • 25. Zarifoğlu A. (2019). Farklı Fakültelerdeki Üniversite Öğrencilerinde Ortoreksiya Nervoza Görülme Sıklığı İle Yeme Tutum Davranışları ve Beden Algısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Hasan Kalyoncu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Deniz Çakaroğlu 0000-0001-7305-5625

Esra Hafıza Ömür 0000-0003-2549-7781

Cengiz Arslan 0000-0003-4406-1131

Yayımlanma Tarihi 18 Mart 2020
Gönderilme Tarihi 28 Ocak 2020
Kabul Tarihi 17 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çakaroğlu, D., Ömür, E. H., & Arslan, C. (2020). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN YEME TUTUMU, YEME FARKINDALIĞI VE SOSYAL GÖRÜNÜŞ KAYGISININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(1), 1-12.

16227

16228

16229

16230