Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Piece of Gaziantep Region's Culture: Aşık Bone Game

Yıl 2023, Cilt: 01 Sayı: 02, 70 - 77, 15.11.2023

Öz

Traditional children's games offer a digital repertoire of activities, especially by and for children. Traditional children's games are valuable in terms of reflecting the traditions and customs of society, transferring the games, not forgetting them, and benefiting future generations. This game is an example of a compilation made between 2003-2015 and it was made to introduce The Aşık Bone Game, which is one of the traditional children's games played in Gaziantep region, to today's society. Compilation was made from the source people living in places such as Şehit Kamil, Araban, Körkün, Şahinbey, which belong to the city center of Gaziantep and its surroundings. Non-Gaziantep residents were not included in the study. A total of 54 participants shared their experience and knowledge in the research. 32 source people mentioned The Aşık Bone Game described in the study. 22 people gave examples of different versions of this game. the interview form of 17 participants was used in the research. This research is limited to the number of people from whom information was obtained and the region where the transfer was made. The content analysis method was used in the transformation and creation of the obtained forms into a whole. After the forms were evaluated and content analysis was carried out, The Aşık Bone Game was transferred to the article in order to contribute to the literature as a regular whole.

Kaynakça

  • Demir, İ. (2015). Niğde Geleneksel Çocuk Oyunları ve Halk bilimsel İncelemesi, Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi, Niğde.
  • Gül, M., Uzun, R., ve Çebi, M. (2018). Türk Kültürlerindeki Geleneksel Oyunlar ve Sporlara Yüzeysel Bir Bakış. Turkish Studies Social Sciences, 13(26), 655-671
  • Horak, R. (1993). Futbol ve Kültürü, İletişim Yayınları: İstanbul.
  • Madondo, F., & Tsikira, J. (2022). Traditional children’s games: their relevance on skills development among rural zimbabwean children age 3–8 years. Journal of Research in Childhood Education, 36(3), 406-420. https://doi.org/10.1080/02568543.2021.1982084
  • Mutema, F. (2013). Shona traditional children’s games and songs as a form of indigenous knowledge: An endangered genre. IOSR Journal of Humanities and Social Science, 15(3), 59-64. https://doi.org/https://doi.org/10.9790/0837-1535964
  • Ramayenda, N. (2020, July). Social emotional development of early childhood through traditional games in PAUD Terpadu Hauriyah Halum City of Padang. In International Conference of Early Childhood Education, 13-16.
  • Riojas-Cortez, M. (2001). Preschoolers' funds of knowledge displayed through sociodramatic play episodes in a bilingual classroom. Early Childhood Education Journal, 29, 35-40. https://doi.org/https://doi.org/10.1023/A:101135682273
  • Solmaz, B. ve Aydın, B. O. (2012). Popüler kültür ve spor merkezlerine yönelik bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 1(4), 52-63.
  • Tuğrul, B., Ertürk, H. G., Özen Altınkaynak, Ş., & Güneş, G. (2014). Oyunun üç kuşaktaki değişimi. The Journal of Academic Social Science Studies, 27(1), 1-16.
  • Türkmen, M. (2017). Türklerde Spor ve Oyun Kültürü, Türk Halkları Geleneksel Oyunlar Sporlar Sempozyum Kitapcığı: Kahramanmaraş.
  • https://edebivizor.com/blog/asik-oyunu-nedir-nasil-oynanir/2/
  • https://bilimdili.com/toplum/yasam/karacay-malkar-turklerinde-asik-oyunu/
  • Katılımcı 1. Derleyen: Bekir ÖNER. Kaynak kişi; Halil AKARÇAY, Şıhçan Mahallesi, Gaziantep, 2014.
  • Katılımcı 2. Derleyen: Kübra Nur UZKAN. Kaynak kişi; Süleyman Kırtan, Gaziantep, 2014.
  • Katılımcı 3. Derleyen: Enes KAPLAN. Kaynak kişi; Seyit Boyraz, Gaziantep, 2014.
  • Katılımcı 4. Derleyen: Hasan Hüseyin TANER. Kaynak kişi; Göğüp Küççük, Gaziantep, 2012.
  • Katılımcı 5. Derleyen: Vakkas ÇELİK. Kaynak kişi; Süleyman KAYA, Cingife Mahallesi, Gaziantep, 2003.
  • Katılımcı 6. Derleyen: İrem ÇARBA. Kaynak kişi; İrem Çarba, Şehitkamil, Gaziantep, 2014.
  • Katılımcı 7. Derleyen: Tuncer ÇOBAN. Kaynak kişi; Ramazan Koçak, Körkün, Gaziantep, 2010.
  • Katılımcı 8. Derleyen: Esmagül ÇARBA. Kaynak kişi; Ahmet Muhtar Ademoğlu, Şehitkamil, Gaziantep, 2012.
  • Katılımcı 9. Derleyen: Mithat ÇEVİK. Kaynak kişi; Mustava Çevik, Araban, Gaziantep, 2014.
  • Katılımcı 10. Derleyen: Sedat KÜREŞ. Kaynak kişi; Mustafa Kurt, Araban, Gaziantep, 2003.
  • Katılımcı 11. Derleyen: Ayşe BEKMEZLİ. Kaynak kişi; Ahmet Bozdoğan, Gaziantep, 2014.
  • Katılımcı 12. Derleyen: Sevda AKDENİZ. Kaynak kişi; A. Hamdi Bayram, Gaziantep, 2014.
  • Katılımcı 13. Derleyen: Esra ÇAKSAK. Kaynak kişi; Mehmet Çaksak, Şahinbey, Gaziantep, 2014.
  • Katılımcı 14. Derleyen: Pınar BURUL. Kaynak kişi; Ökkeş AKSU, Gaziantep, 2003.
  • Katılımcı 15. Derleyen: Nazan TUNÇ. Kaynak kişi; Hatice Yeden, Şehitkamil, Gaziantep, 2003.
  • Katılımcı 16. Derleyen: Müslüm KAYA. Kaynak kişi; Cemil Erikçi, Şehitkamil, Gaziantep, 2013.
  • Katılımcı 17. Derleyen: Ahmet GÖYANCIK. Kaynak kişi; Ahmet Elmalı, Kilis, 2015.

Gaziantep Yöresi’nin Kültüründen Bir Parça: Aşık Kemiği Oyunu

Yıl 2023, Cilt: 01 Sayı: 02, 70 - 77, 15.11.2023

Öz

Geleneksel çocuk oyunları, özellikle çocuklar tarafından ve çocuklara yönelik olarak gerçekleştirilen benzersiz bir etkinlik repertuvarı sunmaktadır. Geleneksel çocuk oyunları toplumun gelenek ve göreneklerini yansıtması, oyunların aktarımı, unutulmaması, gelecek nesillerin faydalanması açısından değer taşımaktadır. Bu oyun 2003-2015 yılları arasında yapılan bir derleme örneğidir. Gaziantep yöresinde oynanan geleneksel çocuk oyunlarından biri olan Aşık Kemiği Oyunu’nu günümüz toplumuna tanıtmak amacıyla yapılmıştır. Gaziantep il merkezi ve çevresine ait olan Şehit Kamil, Araban, Körkün, Şahinbey gibi yerlerde yaşayan kaynak kişilerden derleme yapılmıştır. Çalışmaya Gaziantepli olmayan kişiler dahil edilmemiştir. Araştırmada toplam 54 katılımcı tecrübe ve bilgilerini aktarmıştır. 32 kaynak kişi, çalışmada anlatılan aşık oyunundan bahsetmiştir. 22 kişi ise bu oyunun farklı versiyonlarından örnekler vermişlerdir. 17 katılımcının görüşme formu araştırmada kullanılmıştır. Bu araştırma, bilgi alınan kişi sayısı ve aktarım yapılan yöre ile sınırlandırılmıştır. Elde edilen formların bir bütün haline getirilip oluşturulmasında içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Formlar değerlendirilip içerik analizi yapıldıktan sonra aşık kemiği oyunu kurallı bir bütün olarak literatüre katkı sağlaması amacıyla yazıya aktarılmıştır.

Kaynakça

  • Demir, İ. (2015). Niğde Geleneksel Çocuk Oyunları ve Halk bilimsel İncelemesi, Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi, Niğde.
  • Gül, M., Uzun, R., ve Çebi, M. (2018). Türk Kültürlerindeki Geleneksel Oyunlar ve Sporlara Yüzeysel Bir Bakış. Turkish Studies Social Sciences, 13(26), 655-671
  • Horak, R. (1993). Futbol ve Kültürü, İletişim Yayınları: İstanbul.
  • Madondo, F., & Tsikira, J. (2022). Traditional children’s games: their relevance on skills development among rural zimbabwean children age 3–8 years. Journal of Research in Childhood Education, 36(3), 406-420. https://doi.org/10.1080/02568543.2021.1982084
  • Mutema, F. (2013). Shona traditional children’s games and songs as a form of indigenous knowledge: An endangered genre. IOSR Journal of Humanities and Social Science, 15(3), 59-64. https://doi.org/https://doi.org/10.9790/0837-1535964
  • Ramayenda, N. (2020, July). Social emotional development of early childhood through traditional games in PAUD Terpadu Hauriyah Halum City of Padang. In International Conference of Early Childhood Education, 13-16.
  • Riojas-Cortez, M. (2001). Preschoolers' funds of knowledge displayed through sociodramatic play episodes in a bilingual classroom. Early Childhood Education Journal, 29, 35-40. https://doi.org/https://doi.org/10.1023/A:101135682273
  • Solmaz, B. ve Aydın, B. O. (2012). Popüler kültür ve spor merkezlerine yönelik bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 1(4), 52-63.
  • Tuğrul, B., Ertürk, H. G., Özen Altınkaynak, Ş., & Güneş, G. (2014). Oyunun üç kuşaktaki değişimi. The Journal of Academic Social Science Studies, 27(1), 1-16.
  • Türkmen, M. (2017). Türklerde Spor ve Oyun Kültürü, Türk Halkları Geleneksel Oyunlar Sporlar Sempozyum Kitapcığı: Kahramanmaraş.
  • https://edebivizor.com/blog/asik-oyunu-nedir-nasil-oynanir/2/
  • https://bilimdili.com/toplum/yasam/karacay-malkar-turklerinde-asik-oyunu/
  • Katılımcı 1. Derleyen: Bekir ÖNER. Kaynak kişi; Halil AKARÇAY, Şıhçan Mahallesi, Gaziantep, 2014.
  • Katılımcı 2. Derleyen: Kübra Nur UZKAN. Kaynak kişi; Süleyman Kırtan, Gaziantep, 2014.
  • Katılımcı 3. Derleyen: Enes KAPLAN. Kaynak kişi; Seyit Boyraz, Gaziantep, 2014.
  • Katılımcı 4. Derleyen: Hasan Hüseyin TANER. Kaynak kişi; Göğüp Küççük, Gaziantep, 2012.
  • Katılımcı 5. Derleyen: Vakkas ÇELİK. Kaynak kişi; Süleyman KAYA, Cingife Mahallesi, Gaziantep, 2003.
  • Katılımcı 6. Derleyen: İrem ÇARBA. Kaynak kişi; İrem Çarba, Şehitkamil, Gaziantep, 2014.
  • Katılımcı 7. Derleyen: Tuncer ÇOBAN. Kaynak kişi; Ramazan Koçak, Körkün, Gaziantep, 2010.
  • Katılımcı 8. Derleyen: Esmagül ÇARBA. Kaynak kişi; Ahmet Muhtar Ademoğlu, Şehitkamil, Gaziantep, 2012.
  • Katılımcı 9. Derleyen: Mithat ÇEVİK. Kaynak kişi; Mustava Çevik, Araban, Gaziantep, 2014.
  • Katılımcı 10. Derleyen: Sedat KÜREŞ. Kaynak kişi; Mustafa Kurt, Araban, Gaziantep, 2003.
  • Katılımcı 11. Derleyen: Ayşe BEKMEZLİ. Kaynak kişi; Ahmet Bozdoğan, Gaziantep, 2014.
  • Katılımcı 12. Derleyen: Sevda AKDENİZ. Kaynak kişi; A. Hamdi Bayram, Gaziantep, 2014.
  • Katılımcı 13. Derleyen: Esra ÇAKSAK. Kaynak kişi; Mehmet Çaksak, Şahinbey, Gaziantep, 2014.
  • Katılımcı 14. Derleyen: Pınar BURUL. Kaynak kişi; Ökkeş AKSU, Gaziantep, 2003.
  • Katılımcı 15. Derleyen: Nazan TUNÇ. Kaynak kişi; Hatice Yeden, Şehitkamil, Gaziantep, 2003.
  • Katılımcı 16. Derleyen: Müslüm KAYA. Kaynak kişi; Cemil Erikçi, Şehitkamil, Gaziantep, 2013.
  • Katılımcı 17. Derleyen: Ahmet GÖYANCIK. Kaynak kişi; Ahmet Elmalı, Kilis, 2015.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Oyun
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Muhsin Hazar 0000-0002-5300-9581

Pelin Avcı 0000-0002-9185-4954

Tarkan Tuzcuoğulları 0000-0001-9009-487X

Yayımlanma Tarihi 15 Kasım 2023
Gönderilme Tarihi 26 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 01 Sayı: 02

Kaynak Göster

APA Hazar, M., Avcı, P., & Tuzcuoğulları, T. (2023). Gaziantep Yöresi’nin Kültüründen Bir Parça: Aşık Kemiği Oyunu. Dokuz Eylül Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 01(02), 70-77.