Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ankara İli, Keçiören İlçesinde Görev Yapan Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Mesleğe Yönelik Tutumlarının Ölçülmesi

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 16 - 24, 19.03.2024

Öz

Bu araştırmanın amacı, Ankara ili, Keçiören ilçesinde görevli beden eğitimi öğretmenlerinin, beden eğitimi ve spor öğretmenliği hakkındaki görüşlerini ve öğretmenlik meslek tutumlarının ne düzeyde olduğunu belirleyip incelemektir. Araştırmanın evrenini Ankara, Keçiören ilçesinde görev yapan 294 beden eğitimi ve spor öğretmeni, örneklemini ise tesadüfü olarak seçilmiş 207 beden eğitimi ve spor öğretmeni oluşturmaktadır. Öğretmenlerin demografik verilerinin saptanması için yedi sorudan oluşan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Demografik sorular yaş, cinsiyet, eğitim durumu, aylık gelir durumu, görev yaptığı eğitim kademesi, öğretmenlikte görev yaptığı süre, uzmanlık alanı olarak belirlenmiştir. Bu değişkenlere yönelik kişisel standart sapma, ortalama, frekans ve yüzde değerleri tablo haline getirilmiştir. Aynı zamanda beden eğitimi öğretmenlerinin mesleki tutumlarının ölçülmek amacıyla BEÖYTÖ (Beden eğitimi öğretmenliği mesleğine yönelik tutum ölçeği) kullanılmıştır. Testte uygulanan ölçek beşli likert tipi hazırlanmış ve 23 sorudan oluşmuştur. Araştırmanın analiz ve testi SPSS 25.0 paket programı kullanılarak yapılmıştır. Kolmogorov Smirnov testi ile verilerin dağılımının normal dağılıp dağılmadığına bakılmıştır. Parametrik dağılım gösteren iki grup karşılaştırması için Independent t testi, non-parametrik gösteren iki grup karşılaştırması için ise Man Whitney U testi, kullanılmıştır. Parametrik dağılım gösteren ikiden fazla grup karşılaştırması için One Way ANOVA testi, non-parametrik gösteren ikiden fazla grup karşılaştırması için ise Kruskal Wallis testi kullanılmıştır. Sonuç olarak yaş, cinsiyet, eğitim durumu, aylık gelir durumu, görev yaptığı eğitim kademesi, görev süresi, uzmanlık alanı değişkenlerine göre öğretmenlerin mesleki sevgi ve mesleki kaygı tutumlarında anlamlı bir fark tespit edilmemiştir (p>0,05).

Kaynakça

  • 1. Ajzen, I. (2005). Attitudes, personality, and behavior (2nd ed.). Open University Press.
  • 2. Amerikan Sağlık, Beden Eğitimi, Rekreasyon ve Dans İttifakı. (2014). Beden Eğitimi Öğretmeni Eğitimi (PETE) Yönergeleri. https://www.shapeamerica.org/upload/PETE-Guidelines-3rd-Edition.pdf
  • 3. Arkonaç Sa. Sosyal Psikoloji. Değiştirilmiş Ve Genişletilmiş İkinci Basım, İstanbul, 2001.
  • 4. Arun, A. C. (1990). Türkiye'de Cumhuriyet Devrinde Beden Eğitimi Öğretmeni Yetiştirme Çalışmaları Ve Aşamaları . Beden Eğitimi Ve Spor Araştırmaları Dergisi , 1 (1) , 9-13 .
  • 5. Ayas, A., Çimer, A., Ekiz, D., Özmen, H., Çalık, M., Yiğit, N., ... & Akyıldız, Ö. G. S. (2013). Eğitim Bilimine Giriş. Eğitimle İlgili Temel Kavramlar, 2-12.
  • 6. Aydın, R. & Sağlam, G. (2012). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi (Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Örneği) . Türk Eğitim Bilimleri Dergisi , 10 (2) , 257-294 .
  • 7. Caspersen, C. J., Powell, K. E., & Christenson, G. M. (1985). Physical Activity, Exercise, And Physical Fitness: Definitions And Distinctions For Health-Related Research. Public Health Reports, 100(2), 126-131.
  • 8. Cinpolat, T., Alıncak, F., & Abakay, U. (2016). Beden Eğitimi Ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 38-47.
  • 9. Dayı, M. (2022). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Beden Eğitimi Öğretmenliği Mesleğine Yönelik Tutumlarının Ölçülmesi (Master's Thesis).
  • 10. Dinçer, E. (2019). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Beden Eğitimi Öğretmenliği Mesleğine Yönelik Tutumlarının Ölçülmesi/Muş İli Örneği (Master's Thesis, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • 11. Duman, N., Sak, R., & Şahin Sak, İ. (2020). Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri İle Örgütsel Sinizm Tutumlarının İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 1098-1127.
  • 12. Ekici, A. & Ekici, R. (2014). Sınıf Yönetiminde İstenmeyen Öğrenci Davranışlarının İlkokul Ve Ortaokullarda Karşılaştırmalı İncelenmesi . Ekev Akademi Dergisi , 0 (59) , 107-118 .
  • 13. Güngörmüş, A. H., & Sevinç, M. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Dersindeki Tutumları Ve Motivasyonları Arasındaki İlişki. Journal Of Education And Training Studies, 6(7), 118-130.
  • 14. Güven, Ö. (1996). Türkiye'de Cumhuriyet Döneminde Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmeni Yetiştiren Okulların Eğitimini Hazırlayıcı Çalışmalar . Gazi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi , 1 (2) , 70-82 .
  • 15. Kangalgil, M. , Özgül, F. , Temel, A. , Kural, T. & Karagöz, Y. (2021). Beden Eğitimi Ve Spor Dersi Değerler Eğitimi Ölçeği (Besddeö) Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması . Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi , 15 (1) , 70-80.
  • 16. Karatekin, K., Merey, Z., & Kuş, Z. (2013). Öğretmen Adayları Ve Öğretmenlerin Demokratik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi.
  • 17. Kocaer, G. (2019). Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenleri Ve Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum, Serbest Zaman İlgilenim Ve Rekreasyon Faaliyetlerine Yönelik Fayda Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Bartın İli Örneği (Master's Thesis, Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • 18. Meb. (2017). (Milli Eğitim Bakanlığı, Öğretmen Yetiştirme Ve Geliştirme Genel Müdürlüğü ). Öğretmenlik Mesleği Ve Genel Yeterlilikleri. Ankara: Meb. Https://Oygm.Meb.Gov.Tr/Dosyal ar/Stprg/Ogretmenlik_Meslegi_G enel_Yeterlikleri.Pdf
  • 19. Meb. (2018a). Beden Eğitimi Ve Spor Dersi Öğretim Programı (Ortaokul 5, 6, 7 Ve 8. Sınıflar). Ankara: Meb. Http://Mufredat.Meb.Gov.Tr/Dos yalar/2018120201950145- Beden%20egıtımı%20ve%20spor %20ogretım%20program%202018.Pdf
  • 20. Merkezler Hastalık Kontrol Ve Önleme. (2022). Fiziksel Aktivite Temelleri. https://www.cdc.gov/physicalactivity/basics/index.htm
  • 21. Özgenel, M., & Deniz, A. (2020). Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutum İle Akademik Güdülenme Ve Akademik Öz Yeterlik Arasındaki İlişki: Öğretmen Adayları Üzerine Bir İnceleme. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(3), 131-146.
  • 22. Sevinç, M., & Güngörmüş, A. H. (2021). Öğrencilerin Bilgisayar Programlama Dersindeki Tutumları. Elementary Education Online, 20(2), 762-776.
  • 23. Sunay, H., Ve Gürbüz, P. (2003,10-11 Ekim). Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmeni Adaylarının Öğrenim Gördükleri Alana İlişkin Tutumları (Ankara İli Örneği). Beden Eğitimi Ve Sporda Sosyal Alanlar Kongresi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • 24. Şahin, N., & Dişsiz, M. (2009). Sağlık Çalışanlarında Aile İçi Şiddete Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 263-274.
  • 25. Thurstone L L. Attitudes Can Be Measured, Reading İn Attitude Theory And Measurement. Ed: Martin Fishbein. New York: John Wiley&Sons, İnc. 1967.
  • 26. Ulusal Spor Ve Beden Eğitimi Derneği. (2009). Geleceğe Doğru: Ulusal Beden Eğitimi Standartları. https://www.shapeamerica.org/upload/Position-Papers/Moving-Into-The-Future.pdf
  • 27. Ünlü, H. (2011). Beden Eğitimi Öğretmenliği Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği (Beöytö) Geliştirilmesi.

Measurement of Physical Education Teachers' Attitudes Towards the Profession Working in Keçiören District of Ankara Province

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 16 - 24, 19.03.2024

Öz

The purpose of this research is to determine and examine the opinions of physical education teachers working in Ankara, Keçiören district, about physical education and sports teaching and the level of their teaching profession attitudes. The population of the research consists of 294 physical education and sports teachers working in Ankara, Keçiören district, and the sample consists of 207 randomly selected physical education and sports teachers. A personal information form consisting of seven questions was used to determine the demographic data of the teachers. Demographic questions were determined as age, gender, educational level, monthly income, level of education, length of time working as a teacher, and area of expertise. Personal standard deviation, mean, frequency and percentage values for these variables are tabulated. At the same time, BEÖYTÖ (Attitude Scale towards the Physical Education Teaching Profession) was used to measure the professional attitudes of physical education teachers. The scale applied in the test was prepared as a five-point Likert type and consisted of 23 questions. The analysis and testing of the research was carried out using the SPSS 25.0 package program. The Kolmogorov Smirnov test was used to check whether the distribution of the data was normally distributed. Independent t test was used for comparison of two groups showing parametric distribution, and Man Whitney U test was used for comparison of two groups showing non-parametric distribution. One Way ANOVA test was used for comparisons of more than two groups showing parametric distribution, and Kruskal Wallis test was used for comparisons of more than two groups showing non-parametric distribution. As a result, no significant difference was detected in teachers' attitudes of professional love and professional concern according to the variables of age, gender, educational level, monthly income, level of education, tenure, and field of expertise (p>0.05).

Kaynakça

  • 1. Ajzen, I. (2005). Attitudes, personality, and behavior (2nd ed.). Open University Press.
  • 2. Amerikan Sağlık, Beden Eğitimi, Rekreasyon ve Dans İttifakı. (2014). Beden Eğitimi Öğretmeni Eğitimi (PETE) Yönergeleri. https://www.shapeamerica.org/upload/PETE-Guidelines-3rd-Edition.pdf
  • 3. Arkonaç Sa. Sosyal Psikoloji. Değiştirilmiş Ve Genişletilmiş İkinci Basım, İstanbul, 2001.
  • 4. Arun, A. C. (1990). Türkiye'de Cumhuriyet Devrinde Beden Eğitimi Öğretmeni Yetiştirme Çalışmaları Ve Aşamaları . Beden Eğitimi Ve Spor Araştırmaları Dergisi , 1 (1) , 9-13 .
  • 5. Ayas, A., Çimer, A., Ekiz, D., Özmen, H., Çalık, M., Yiğit, N., ... & Akyıldız, Ö. G. S. (2013). Eğitim Bilimine Giriş. Eğitimle İlgili Temel Kavramlar, 2-12.
  • 6. Aydın, R. & Sağlam, G. (2012). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi (Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Örneği) . Türk Eğitim Bilimleri Dergisi , 10 (2) , 257-294 .
  • 7. Caspersen, C. J., Powell, K. E., & Christenson, G. M. (1985). Physical Activity, Exercise, And Physical Fitness: Definitions And Distinctions For Health-Related Research. Public Health Reports, 100(2), 126-131.
  • 8. Cinpolat, T., Alıncak, F., & Abakay, U. (2016). Beden Eğitimi Ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 38-47.
  • 9. Dayı, M. (2022). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Beden Eğitimi Öğretmenliği Mesleğine Yönelik Tutumlarının Ölçülmesi (Master's Thesis).
  • 10. Dinçer, E. (2019). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Beden Eğitimi Öğretmenliği Mesleğine Yönelik Tutumlarının Ölçülmesi/Muş İli Örneği (Master's Thesis, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • 11. Duman, N., Sak, R., & Şahin Sak, İ. (2020). Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri İle Örgütsel Sinizm Tutumlarının İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 1098-1127.
  • 12. Ekici, A. & Ekici, R. (2014). Sınıf Yönetiminde İstenmeyen Öğrenci Davranışlarının İlkokul Ve Ortaokullarda Karşılaştırmalı İncelenmesi . Ekev Akademi Dergisi , 0 (59) , 107-118 .
  • 13. Güngörmüş, A. H., & Sevinç, M. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Dersindeki Tutumları Ve Motivasyonları Arasındaki İlişki. Journal Of Education And Training Studies, 6(7), 118-130.
  • 14. Güven, Ö. (1996). Türkiye'de Cumhuriyet Döneminde Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmeni Yetiştiren Okulların Eğitimini Hazırlayıcı Çalışmalar . Gazi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi , 1 (2) , 70-82 .
  • 15. Kangalgil, M. , Özgül, F. , Temel, A. , Kural, T. & Karagöz, Y. (2021). Beden Eğitimi Ve Spor Dersi Değerler Eğitimi Ölçeği (Besddeö) Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması . Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi , 15 (1) , 70-80.
  • 16. Karatekin, K., Merey, Z., & Kuş, Z. (2013). Öğretmen Adayları Ve Öğretmenlerin Demokratik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi.
  • 17. Kocaer, G. (2019). Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenleri Ve Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum, Serbest Zaman İlgilenim Ve Rekreasyon Faaliyetlerine Yönelik Fayda Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Bartın İli Örneği (Master's Thesis, Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • 18. Meb. (2017). (Milli Eğitim Bakanlığı, Öğretmen Yetiştirme Ve Geliştirme Genel Müdürlüğü ). Öğretmenlik Mesleği Ve Genel Yeterlilikleri. Ankara: Meb. Https://Oygm.Meb.Gov.Tr/Dosyal ar/Stprg/Ogretmenlik_Meslegi_G enel_Yeterlikleri.Pdf
  • 19. Meb. (2018a). Beden Eğitimi Ve Spor Dersi Öğretim Programı (Ortaokul 5, 6, 7 Ve 8. Sınıflar). Ankara: Meb. Http://Mufredat.Meb.Gov.Tr/Dos yalar/2018120201950145- Beden%20egıtımı%20ve%20spor %20ogretım%20program%202018.Pdf
  • 20. Merkezler Hastalık Kontrol Ve Önleme. (2022). Fiziksel Aktivite Temelleri. https://www.cdc.gov/physicalactivity/basics/index.htm
  • 21. Özgenel, M., & Deniz, A. (2020). Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutum İle Akademik Güdülenme Ve Akademik Öz Yeterlik Arasındaki İlişki: Öğretmen Adayları Üzerine Bir İnceleme. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(3), 131-146.
  • 22. Sevinç, M., & Güngörmüş, A. H. (2021). Öğrencilerin Bilgisayar Programlama Dersindeki Tutumları. Elementary Education Online, 20(2), 762-776.
  • 23. Sunay, H., Ve Gürbüz, P. (2003,10-11 Ekim). Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmeni Adaylarının Öğrenim Gördükleri Alana İlişkin Tutumları (Ankara İli Örneği). Beden Eğitimi Ve Sporda Sosyal Alanlar Kongresi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • 24. Şahin, N., & Dişsiz, M. (2009). Sağlık Çalışanlarında Aile İçi Şiddete Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 263-274.
  • 25. Thurstone L L. Attitudes Can Be Measured, Reading İn Attitude Theory And Measurement. Ed: Martin Fishbein. New York: John Wiley&Sons, İnc. 1967.
  • 26. Ulusal Spor Ve Beden Eğitimi Derneği. (2009). Geleceğe Doğru: Ulusal Beden Eğitimi Standartları. https://www.shapeamerica.org/upload/Position-Papers/Moving-Into-The-Future.pdf
  • 27. Ünlü, H. (2011). Beden Eğitimi Öğretmenliği Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği (Beöytö) Geliştirilmesi.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Köksal Böcek 0000-0002-3392-1776

Mehmet Öçalan 0000-0003-2419-4455

Yayımlanma Tarihi 19 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 13 Ocak 2024
Kabul Tarihi 16 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Böcek, K., & Öçalan, M. (2024). Ankara İli, Keçiören İlçesinde Görev Yapan Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Mesleğe Yönelik Tutumlarının Ölçülmesi. Düzce Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 16-24.