Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Olimpik Değerler Algılanışının İncelenmesi: Lisans Öğrencilerinde

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 32 - 41, 19.03.2024

Öz

Araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinde olimpik değer algılarının farklı değişkenler açısından incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda çalışmaya 470’si sportif aktivitelere katılım gösteren 192’si ise sportif aktivitelerde yer almayan 622 birey gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada 12 madde 3 alt boyuttan oluşan olimpik değerler ölçeği kullanıldı ve elde edilen sonuçlar p;,050 anlamlılık düzeyine göre değerlendirildi. Sonuç olarak olimpik değerler ölçeği alt puan ortalamaları ile sportif aktivite yapma, sportif aktivite türleri ve cinsiyetler arasında anlamlı farklılıklar görülürken sportif aktivite süresi değişkeninde de anlamlı pozitif ilişkiler olduğu görüldü. Araştırmada yer alan sportif aktivite yapma amacı, aile yapısı ve yaş değişkeni ile olimpik değerler ölçeği alt boyutları arasında anlamlı farklılık ve ilişkiler olmadığı görüldü. Sonuca bağlı kalarak bir kültür aktarımı aracı olarak sportif aktivite olimpik değerlerin aktarımında önemli farklılıklar ortaya koymaktır. Buna bağlı olarak çeşitli sportif aktivitelere katılım gösterilmesi çalışmanın önerileri arasında yer almaktadır.

Kaynakça

  • 1. Aktaş, İ., & Ötkan, C. Ç. (2022). Olimpik Değer Ölçeği Türkçe Formunun Psikometrik Özellikleri ve Toplumun Olimpik Değer Algılarının İncelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (57), 104-122.
  • 2. Bradshaw, Y., Healey, J.F., & Smith,R. ( 2001). Sociology for a New Century, Pine Forge Presss.
  • 3. Brownlee, J. L., Scholes, L., Walker, S., & Johansson, E. (2016). Critical values education in the early years: Alignment of teachers’ personal epistemologies and practices for active citizenship. Teaching and Teacher Education, 56, 261-273.
  • 4. Büyüköztürk, Ş. (2020). Veri Analizi El Kitabı. Pegem Akademi Yayınları.
  • 5. Coakley, J. (2017). Sport and society: Issues and controversies (12th Edt.). McGraw-Hill Education.
  • 6. Davidov, E. (2010). Testing for comparability of human values a cross countries and time with the third round of the european social survey. International Journal of Comparative Sociology, 51, 171-191.
  • 7. Döring, A. K. (2010). Assessing children’s values: An explotary study. Journal of Psychoeducational Assessment, 28(6), 564-577.
  • 8. Erdemli, A. (2008). Spor Yapan İnsan. E Yayınları.
  • 9. George, D. & Mallery, P. (2010). Spss for windows step by step. A simple study guide and reference (10. Edition).
  • 10. Gıddens, A. (2000). Sosyoloji. (Çev. Cemal Güzel). Ankara: Ayraç Yayınları.
  • 11. Gillet, B. (1975). Spor Tarihi, (Çeviri: Mustafa Durak), İstanbul, Gelişim Yayınları.
  • 12. Goldscheider, F., Bernhardt, E., ve Lappegård, T. (2015). The gender revolution: A framework for understanding changing family and demographic behavior. Population and Development Review, 41(2), 207-239.
  • 13. IOC. (2020). Olympic Charter. Lausanne: IOC.
  • 14. Karasar, N. (2020). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (36. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • 15. Koenigstorfer, J. & Preuss, H. (2018). Perceived Values in relation to the Olympic Games: development and use of the Olympic Value Scale. European Sport Management Quarterly, 18(5), 607-632.
  • 16. Özbey, S., & Güzel, P. (2009). Uzun Dönemli Olimpik Eğitim Programlarının İncelenmesi. Spor Bilimleri Dergisi, 20(4), 117–131.
  • 17. Öztürk, F. (1998). Toplumsal boyutlarıyla spor. Bağırgan Yayınevi.
  • 18. Salvucci, S., Walter, E., Conley, V., Fink, S., & Saba, M. (1997). Measurement Error Studies at the National Center for Education Statistics. Washington D. C.: U. S. Department of Education.
  • 19. Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı (Çev: Baloğlu, M.), Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • 20. Taşkıran, Y. (2009). Spor Kültürü, Kocaeli: Büyük Şehir Belediyesi Kültür Yayınları.

Investigation Of Olympic Values Perception: Among Undergraduate Students

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 32 - 41, 19.03.2024

Öz

The aim of the study is to examine the perception of Olympic values among university students in terms of various variables. In line with this objective, 470 individuals participating in sports activities and 192 individuals not involved in sports activities volunteered for the study, making a total of 622 participants. The Olympic values scale, consisting of 12 items and three sub-dimensions, was used in the research, and the results were evaluated at the 0.050 significance level. As a result, significant differences were observed in the sub-score averages of the Olympic values scale among those engaging in sports activities, different types of sports activities, and genders. Additionally, significant positive relationships were found in the variable of sports activity duration. No significant differences or relationships were observed between the purpose of sports activity, family structure, age, and the sub-dimensions of the Olympic values scale. Consistent with the results, engaging in various sports activities stands out among the recommendations of the study as a means of cultural transmission in the transfer of Olympic values.

Kaynakça

  • 1. Aktaş, İ., & Ötkan, C. Ç. (2022). Olimpik Değer Ölçeği Türkçe Formunun Psikometrik Özellikleri ve Toplumun Olimpik Değer Algılarının İncelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (57), 104-122.
  • 2. Bradshaw, Y., Healey, J.F., & Smith,R. ( 2001). Sociology for a New Century, Pine Forge Presss.
  • 3. Brownlee, J. L., Scholes, L., Walker, S., & Johansson, E. (2016). Critical values education in the early years: Alignment of teachers’ personal epistemologies and practices for active citizenship. Teaching and Teacher Education, 56, 261-273.
  • 4. Büyüköztürk, Ş. (2020). Veri Analizi El Kitabı. Pegem Akademi Yayınları.
  • 5. Coakley, J. (2017). Sport and society: Issues and controversies (12th Edt.). McGraw-Hill Education.
  • 6. Davidov, E. (2010). Testing for comparability of human values a cross countries and time with the third round of the european social survey. International Journal of Comparative Sociology, 51, 171-191.
  • 7. Döring, A. K. (2010). Assessing children’s values: An explotary study. Journal of Psychoeducational Assessment, 28(6), 564-577.
  • 8. Erdemli, A. (2008). Spor Yapan İnsan. E Yayınları.
  • 9. George, D. & Mallery, P. (2010). Spss for windows step by step. A simple study guide and reference (10. Edition).
  • 10. Gıddens, A. (2000). Sosyoloji. (Çev. Cemal Güzel). Ankara: Ayraç Yayınları.
  • 11. Gillet, B. (1975). Spor Tarihi, (Çeviri: Mustafa Durak), İstanbul, Gelişim Yayınları.
  • 12. Goldscheider, F., Bernhardt, E., ve Lappegård, T. (2015). The gender revolution: A framework for understanding changing family and demographic behavior. Population and Development Review, 41(2), 207-239.
  • 13. IOC. (2020). Olympic Charter. Lausanne: IOC.
  • 14. Karasar, N. (2020). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (36. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • 15. Koenigstorfer, J. & Preuss, H. (2018). Perceived Values in relation to the Olympic Games: development and use of the Olympic Value Scale. European Sport Management Quarterly, 18(5), 607-632.
  • 16. Özbey, S., & Güzel, P. (2009). Uzun Dönemli Olimpik Eğitim Programlarının İncelenmesi. Spor Bilimleri Dergisi, 20(4), 117–131.
  • 17. Öztürk, F. (1998). Toplumsal boyutlarıyla spor. Bağırgan Yayınevi.
  • 18. Salvucci, S., Walter, E., Conley, V., Fink, S., & Saba, M. (1997). Measurement Error Studies at the National Center for Education Statistics. Washington D. C.: U. S. Department of Education.
  • 19. Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı (Çev: Baloğlu, M.), Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • 20. Taşkıran, Y. (2009). Spor Kültürü, Kocaeli: Büyük Şehir Belediyesi Kültür Yayınları.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Muhammet Talha Han 0000-0003-4760-3485

Tuncer Kurt 0009-0002-9400-0062

Yayımlanma Tarihi 19 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 18 Ocak 2024
Kabul Tarihi 1 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Han, M. T., & Kurt, T. (2024). Investigation Of Olympic Values Perception: Among Undergraduate Students. Düzce Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 32-41.