Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİ İÇİN OLUŞTURULMUŞ EĞİTSEL WEB SİTELERİNİN KULLANILABİLİRLİK VE ÖĞRETİCİ GÖRÜŞLERİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 2, 300 - 317, 30.12.2020

Öz

Yabancılara Türkçe öğretimi alanında sınıf içinde ve dışında öğrenicilerin teknoloji kullanarak erişebileceği yerli öğretim materyallerinin sayısı oldukça sınırlıdır. Bu araştırmanın amacı öğrencilere teknolojik öğretim materyali sağlayan; 3 Dakikada Türkçe, Türkçe Öğreniyorum ve Türkçe Öğretim Portalı eğitsel web sitelerinin kullanılabilirliğini, öğretici görüşleri açısından değerlendirmek ve alandaki öğreticilerin hem interaktif materyal kullanımlarının ne düzeyde olduğunu görerek eğitsel web siteleri hakkındaki görüşlerini ortaya koymak hem de öğreticilerde dijital ortamlara yönelik farkındalık oluşturmaktır.
Çalışmada karma araştırma tasarımlarından, “tamamen karma eşzamanlı eşit statülü tasarım” kullanılmıştır. Bu karma araştırma modeli, nitel ve nicel aşamaların eşit ağırlıkta olduğu ve bunların araştırmanın bir ya da birden fazla bileşeninde aynı anda karma yapıldığı tasarım modelidir (Leech ve Onwuegbuzie, 2009). Nicel verilerin analizinde ‘tarama yöntemi’, nitel verilerin analizinde ise ‘durum çalışması’ yöntemi kullanılmıştır.
Çalışmanın örneklemini; yabancı dil olarak Türkçe öğreten, seçili eğitsel web sitelerini öğretme amaçlı kullanan ve çalışmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden 100 öğretici oluşturmaktadır. Bu eğitsel web siteleri kullanılabilirlik kriterleri ve öğretici görüşleri açısından karşılaştırılmıştır. Öğreticilerin belirtilen üç eğitsel web sitesinin kullanılabilirliği hakkındaki algılarını ölçmek için Ateş (2010) tarafından geliştirilen “Eğitsel Web Sitesi Değerlendirme Ölçeği (EWSDÖ)”; öğreticilerin belirtilen üç eğitsel web sitesine yönelik değerlendirmelerini ve alan yeterliliklerini incelemek için tarafımızdan geliştirilen “Öğretici Görüşme Formu” kullanılmıştır.
Öğreticilerin üç eğitsel web sitesi hakkındaki ortak görüşü, sitelerin oldukça başarılı, kullanışlı ve faydalı oldukları yönündedir. Bununla birlikte öğreticiler, söz konusu sitelerin güçlendirilmesi gereken taraflarının da olduğunu belirtmiş, 3DTEWS için, A1 gibi diğer düzeylerin de (A2, B1, B2, C1) siteye eklenmesi gerektiği; TÖEWS için, sitenin içerik olarak çeşitli konularda zenginleştirilmesi gerektiği; TÖPEWS için teknik aksaklıkların düzeltilmesi gerektiği önerilerinde bulunmuşlardır.

Kaynakça

  • Ateş, A. (2010). Eğitsel Web Sitelerini Değerlendirmeye Yönelik Bir Ölçek Önerisi. 13th International Conference ICT in the Education of the Balkan Countries. Varna.
  • Baki, A., & Gökçek, T. (2012). Karma Yöntem Araştırmalarına Genel Bir Bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21.
  • Bilici, S. C. (2019). Örnekleme Yöntemleri. H. Özmen, & O. Karamustafaoğlu içinde, Eğitimde Araştırma Yöntemleri (s. 56-78). Ankara : Pegem Akademi.
  • Can, A. (2019). SPSS İle Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bilici, S. C. (2019). Örnekleme Yöntemleri. Edit: H. Özmen, & O. Karamustafaoğlu, Eğitimde Araştırma Yöntemleri (s. 56-78). Ankara : Pegem Akademi.
  • Creswell, W. J. (2017). Araştırma Deseni . Ankara : Eğiten Kitap.
  • Farrell, T. S., & Jacobs, G. (2010). Essentials for Successful English Language Teaching. Londra: MPG Book Group.
  • ISTE. (2016). International Society for Technology in Education. https://www.iste.org/. adresinden alındı.
  • İnce, B. (2017). 3 Dakikada Türkçe. https://3dakikadaturkce.com/. adresinden alındı.
  • Leech, N. L., & Onwuegbuzie, A. (2009). A typology of mixed methods research designs. Qual Quant, 265-275.
  • Little, D. (1999). Learner Autonomy is More Than a Western Cultural Construct. Edit: S. Cotterall, & D. Crabbe, Learner Autonomy in Language Learning: Defining the Field and Effecting Change (s. 11-18). Frankfurt: Peter Lang.
  • Scharle, A., & Szabo, A. (2007). Learner Autonomy : A Guide to Developing Learner Responsibility. New York: Cambridge University Press.
  • Subaşı, M., & Okumuş, K. (2017). Bir Araştırma Yöntemi Olarak Durum Çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 419-426.
  • Türkçe Öğreniyorum. (2016). https://turkish.yasar.edu.tr/. adresinden alındı.
  • Türkçe Öğretim Portalı. (2009). https://learnturkish.com/. adresinden alındı.
  • Yaylı, D., & Bayyurt , Y. (2014). Yabancılara Türkçe Öğretimi Politika Yöntem ve Beceriler. Ankara: Anı Yayıncılık.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Veli Gök 0000-0002-7431-0007

Fevzi Karademir 0000-0002-8966-6575

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gök, V., & Karademir, F. (2020). YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİ İÇİN OLUŞTURULMUŞ EĞİTSEL WEB SİTELERİNİN KULLANILABİLİRLİK VE ÖĞRETİCİ GÖRÜŞLERİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 300-317.