Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PROFESYONEL BASKETBOL ve VOLEYBOLCULARIN ANTRENÖR İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİ ALGISI ve SPORCULARIN KAYGI DÜZEYLERİNİN ARAŞTIRILMASI

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 3, 40 - 52, 29.01.2018
https://doi.org/10.17680/erciyesakademia.331618

Öz

Bu
çalışmada, profesyonel basketbol ve voleybolcuların algıladıkları antrenör iletişim
be­cerisi ile sporcuların kaygı durumu üzerinde etkili olabilecek değişkenlerin
incelenmesi amaç­lanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, rastgele örneklem
yöntemiyle belirlenen 235 sporcudan (106 kadın, 129 erkek) oluşmaktadır. Veri
toplama aracı olarak Antrenör İletişim Beceri Ölçeği (Yılmaz 2008) ve Sürekli
Kaygı Ölçeği (Spielberger ve diğerleri, 1970) kullanılmıştır. Verilerin
analizinde; korelasyon ve regresyon testleri kullanılmıştır. Cinsiyet, medeni
durum, spor yapma süresi ve mevcut antrenör ile çalışma süresinin antrenör
iletişim becerisi düzeyi algısı üzerinde etkisi olduğu; cinsiyet ve eğitim
düzeyinin ise sporcuların sürekli kaygı düzeyi üzerinde etkisi olduğu
saptanmıştır. Sonuç olarak, 22 yıl ve üzeri spor yapma süresi olan sporcuların 7
yıl ve altı spor yapma süresi olan sporculara göre antrenörlerinin iletişim
becerisini daha yüksek seviyede algıladığı; kadın sporcuların erkek sporculara
göre, voleybolcuların ise basketbolculara göre kay­gı düzeylerinin daha yüksek
olduğu tespit edilmiştir. Amatör sporcular ve farklı branşların dahil edildiği,
profesyonel ve amatör sporcuların antrenör iletişim becerisi algısı ve kaygı
düzeylerine yönelik olarak yapılacak araştırmalarda farklı sonuçlar elde
edilebilir. 

Kaynakça

  • Abakay, U. ve Kuru, E. (2011a). Profesyonel ve Amatör Futbolcuların Antrenörleri ile Olan İletişim Düzeyi Farklılıklarının Karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(1), 125-131.
  • Abakay, U. ve Kuru, E. (2013b). Kadın Futbolcularda Antrenörle İletişim Düzeyi ve Başarı Motivasyonu İlişkisi. Gaziantep University Journal of Sport Sciences, 12(1), 20-33.
  • Açıkada, C. ve Ergen, E. (1990). Bilim ve Spor. İstanbul: TEK Ofset Matbaacılık.
  • Anshel, M. S. ve Wells B. (2000). Sources of acute stress and coping styles in competitive sport [Rekabet Sporunda Akut Stres Kaynakları ve Başa Çıkma Stratejileri]. Anxiety, Stress, & Coping, 13(1), 1-26.
  • Atasoy, B. ve Kuter, F.,Ö. (2005). Küreselleşme ve Spor. Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 11-22.
  • Bahar, E. (2012). İletişim. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Bayrak, E. ve Nacar, E. (2015). Profesyonel Takım Sporlarında Görev Yapan Antrenörlerin İletişim Beceri Düzeylerinin Araştırılması. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(14), 391-405.
  • Bilgin, L. (2010). Halkla İlişkiler. (2. bs.). İstanbul: Kum Saati Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (1997). Araştırmaya Yönelik Kaygı Ölçeğinin Geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 3(4), 453-464.
  • Civan, A., Arı, R., Görücü, A. ve Özdemir, M. (2010). Bireysel ve Takım Sporcularının Müsabaka Öncesi ve Sonrası Durumluk ve Sürekli Kaygı Düzeylerinin Karşılaştırılması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 193-206.
  • Cüceloğlu, D. (1999). İnsan ve Davranışı. (9. bs.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Coşkun, Y. ve Akkaş, G. (2009). Engelli Çocuğu Olan Annelerin Sürekli Kaygı Düzeyleri ile Sosyal Destek Algıları Arasındaki İlişki. Ahi Devran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 213-227.
  • Çetin, N. (2013). Toplum Sağlığı İçin Spor. (2. bs.). İstanbul: Turna Yayınları.
  • Çetinkaya, Z. (2011). Türkçe Öğretmen Adaylarının İletişim Becerilerine İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 567-576.
  • Demirtaş, M. (2010). Örgütsel İletişimin Verimlilik ve Etkinliğinde Yararlanılan İletişim Araçları ve Halkla İlişkiler Filmleri Örneği. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 28(1), 411-444.
  • Doğan, B. (2007). Spor Sosyolojisi ve Uygulamalı Spor Sosyolojisine Giriş. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Güngör, N. (2013). İletişim Kuramlar ve Yaklaşımlar. (2. bs.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Işık, M. (2013). İletişim ve Etik. Konya: Eğitim Yayınları.
  • İşler, H. (2012). Beden Eğitimi ve Spor Bilgileri Rehber Kitabı. İstanbul: Bedray Yayınları.
  • Jones, G., Swain, A., ve Hardy, L. (1993). Intensity and direction dimensions of competitive state anxiety and relationships with performance [Rekabetçi Durum Kaygısının Yoğunluk ve Yön Boyutları İle Performansla İlişkisi]. Journal of Sports Sciences, 11(6), 525-532.
  • Kabadayı, Ş. (2010). Hentbol Antrenörlerinin İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi (Hentbol Süper Lig Örneği). Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Karabulut, E. O., Atasoy, M., Kaya, K. ve Karabulut, A. (2013). 13-15 Yaş Arası Erkek Futbolcuların Durumluk ve Sürekli Kaygı Düzeylerinin Farklı Değişkenler Bakımından İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 243- 253.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Martin, K, A. ve Mack, D. (1996). Relationships between physical self-presentation and sport competition trait anxiety: a preliminary study [Fiziksel Kendini Tanıma ve Sporda Müsabaka Kaygısı Arasındaki İlişkiler: Bir Ön Çalışma]. Journal of Sport Exercise Psychology, 18(1), 75-82.
  • Mutlu, E. (2012). İletişim Sözlüğü. (6. bs.). Ankara: Sofos.
  • Öner, N. ve Le Compte, A. (1983). Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Öztürk, F., Koparan, Ş., Haşıl, N., Efe, M. ve Özkaya, G. (2004). Antrenör ve hakemlerin empati durumlarının araştırılması. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 19-25.
  • Selağzı, S. ve Çepikkurt, F. (2014). Antrenör ve Sporcu İletişim Beceri Düzeylerinin Belirlenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(1), 11-18.
  • Singer, M. G. (1990). Human Resource Management. Boston: PSW-KENT Publishing.
  • Spielberger, C. D., Gorsuch, R.L. ve Lushene, R. E. (1970). Manual for the state-trait anxiety ınvenntory. California: Consulting Psychologists Press.
  • Şahin, A. (2007). Türk Kamu Yönetiminde Yönetsel İletişim ve Bu Konuda Düzenlenen Bir Anket Çalışmasının Sonuçları. Maliye Dergisi, 152, 81-102.
  • Tosun, Ö. Ç. (2014). İlişkilerde Yaşanan Kaygılar. Erişim: 14 Kasım 2015, Pinna Psikoloji Ağ Sitesi: https://www.pinnapsikoloji.com/#!kaygi-ve-iliskiler/c1axq
  • Türkçapar, Ü. (2012). Güreşçilerin Farklı Değişkenler Açısından Sürekli Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 129-140.
  • Yetim, A. A. ve Cengiz, R. (2012). İletişim ve Spor. (2. bs.). Ankara: Berikan Yayınevi.
  • Yılmaz, İ. (2008). Sporcu Algıları Çerçevesinde Farklı Spor Branşlarındaki Antrenörlerin Liderlik Davranış Analizleri ve İletişim Beceri Düzeyi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yılmaz, İ., Çimen, Z. ve Bektaş, F. (2009). Sporcu Algılamalarına Göre Bireysel ve Takım Sporu Antrenörlerinin İletişim Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(4), 52-57.

ANALYSIS OF TRAINER COMMUNICATION SKILL LEVEL PERCEPTION OF THE PROFESSIONAL BASKETBALL AND VOLLEYBALL PLAYERS AND OF ANXIETY LEVEL OF THESE ATHLETES

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 3, 40 - 52, 29.01.2018
https://doi.org/10.17680/erciyesakademia.331618

Öz

In
this study, it is aimed to analyze the variables which might have effects on
trainer com­munication skills perceived by professional basketball and
volleyball players and on their an­xiety level. The study group of this
research consists of a total of 235 athletes (106 female and 129 male)
determined by random sampling. As the data collecting tool, Trainer
Communication Skill Scale (Yılmaz 2008) and Trait Anxiety Scale (Spielberg
et.al 1970) have been used. In the analysis of the data, correlation and
regression tests have been used. It is found that while gender, marital status,
the length of playing sports and the length of working with their current
trainers have effects on the level of trainer communication skill levels,
gender and educational level have effects on trait anxiety levels of the
athletes. As a result, when compared to the athletes with 7 and minus years of
experience, the athletes with 22 and plus years of experience perceive trainer
communication skill in a higher level; and it is found that when compared to
male athletes, the female athletes and when compared to basketball player, the
volleyball players have a higher level of anxiety levels. In the future
research where amateur athletes and different branches of sports are included
and where analysis related to trainer communication skill perception and trait
anxi­ety levels of professional and amateur athletes are carried out, different
results might be obtained. 

Kaynakça

  • Abakay, U. ve Kuru, E. (2011a). Profesyonel ve Amatör Futbolcuların Antrenörleri ile Olan İletişim Düzeyi Farklılıklarının Karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(1), 125-131.
  • Abakay, U. ve Kuru, E. (2013b). Kadın Futbolcularda Antrenörle İletişim Düzeyi ve Başarı Motivasyonu İlişkisi. Gaziantep University Journal of Sport Sciences, 12(1), 20-33.
  • Açıkada, C. ve Ergen, E. (1990). Bilim ve Spor. İstanbul: TEK Ofset Matbaacılık.
  • Anshel, M. S. ve Wells B. (2000). Sources of acute stress and coping styles in competitive sport [Rekabet Sporunda Akut Stres Kaynakları ve Başa Çıkma Stratejileri]. Anxiety, Stress, & Coping, 13(1), 1-26.
  • Atasoy, B. ve Kuter, F.,Ö. (2005). Küreselleşme ve Spor. Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 11-22.
  • Bahar, E. (2012). İletişim. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Bayrak, E. ve Nacar, E. (2015). Profesyonel Takım Sporlarında Görev Yapan Antrenörlerin İletişim Beceri Düzeylerinin Araştırılması. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(14), 391-405.
  • Bilgin, L. (2010). Halkla İlişkiler. (2. bs.). İstanbul: Kum Saati Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (1997). Araştırmaya Yönelik Kaygı Ölçeğinin Geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 3(4), 453-464.
  • Civan, A., Arı, R., Görücü, A. ve Özdemir, M. (2010). Bireysel ve Takım Sporcularının Müsabaka Öncesi ve Sonrası Durumluk ve Sürekli Kaygı Düzeylerinin Karşılaştırılması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 193-206.
  • Cüceloğlu, D. (1999). İnsan ve Davranışı. (9. bs.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Coşkun, Y. ve Akkaş, G. (2009). Engelli Çocuğu Olan Annelerin Sürekli Kaygı Düzeyleri ile Sosyal Destek Algıları Arasındaki İlişki. Ahi Devran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 213-227.
  • Çetin, N. (2013). Toplum Sağlığı İçin Spor. (2. bs.). İstanbul: Turna Yayınları.
  • Çetinkaya, Z. (2011). Türkçe Öğretmen Adaylarının İletişim Becerilerine İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 567-576.
  • Demirtaş, M. (2010). Örgütsel İletişimin Verimlilik ve Etkinliğinde Yararlanılan İletişim Araçları ve Halkla İlişkiler Filmleri Örneği. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 28(1), 411-444.
  • Doğan, B. (2007). Spor Sosyolojisi ve Uygulamalı Spor Sosyolojisine Giriş. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Güngör, N. (2013). İletişim Kuramlar ve Yaklaşımlar. (2. bs.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Işık, M. (2013). İletişim ve Etik. Konya: Eğitim Yayınları.
  • İşler, H. (2012). Beden Eğitimi ve Spor Bilgileri Rehber Kitabı. İstanbul: Bedray Yayınları.
  • Jones, G., Swain, A., ve Hardy, L. (1993). Intensity and direction dimensions of competitive state anxiety and relationships with performance [Rekabetçi Durum Kaygısının Yoğunluk ve Yön Boyutları İle Performansla İlişkisi]. Journal of Sports Sciences, 11(6), 525-532.
  • Kabadayı, Ş. (2010). Hentbol Antrenörlerinin İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi (Hentbol Süper Lig Örneği). Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Karabulut, E. O., Atasoy, M., Kaya, K. ve Karabulut, A. (2013). 13-15 Yaş Arası Erkek Futbolcuların Durumluk ve Sürekli Kaygı Düzeylerinin Farklı Değişkenler Bakımından İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 243- 253.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Martin, K, A. ve Mack, D. (1996). Relationships between physical self-presentation and sport competition trait anxiety: a preliminary study [Fiziksel Kendini Tanıma ve Sporda Müsabaka Kaygısı Arasındaki İlişkiler: Bir Ön Çalışma]. Journal of Sport Exercise Psychology, 18(1), 75-82.
  • Mutlu, E. (2012). İletişim Sözlüğü. (6. bs.). Ankara: Sofos.
  • Öner, N. ve Le Compte, A. (1983). Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Öztürk, F., Koparan, Ş., Haşıl, N., Efe, M. ve Özkaya, G. (2004). Antrenör ve hakemlerin empati durumlarının araştırılması. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 19-25.
  • Selağzı, S. ve Çepikkurt, F. (2014). Antrenör ve Sporcu İletişim Beceri Düzeylerinin Belirlenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(1), 11-18.
  • Singer, M. G. (1990). Human Resource Management. Boston: PSW-KENT Publishing.
  • Spielberger, C. D., Gorsuch, R.L. ve Lushene, R. E. (1970). Manual for the state-trait anxiety ınvenntory. California: Consulting Psychologists Press.
  • Şahin, A. (2007). Türk Kamu Yönetiminde Yönetsel İletişim ve Bu Konuda Düzenlenen Bir Anket Çalışmasının Sonuçları. Maliye Dergisi, 152, 81-102.
  • Tosun, Ö. Ç. (2014). İlişkilerde Yaşanan Kaygılar. Erişim: 14 Kasım 2015, Pinna Psikoloji Ağ Sitesi: https://www.pinnapsikoloji.com/#!kaygi-ve-iliskiler/c1axq
  • Türkçapar, Ü. (2012). Güreşçilerin Farklı Değişkenler Açısından Sürekli Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 129-140.
  • Yetim, A. A. ve Cengiz, R. (2012). İletişim ve Spor. (2. bs.). Ankara: Berikan Yayınevi.
  • Yılmaz, İ. (2008). Sporcu Algıları Çerçevesinde Farklı Spor Branşlarındaki Antrenörlerin Liderlik Davranış Analizleri ve İletişim Beceri Düzeyi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yılmaz, İ., Çimen, Z. ve Bektaş, F. (2009). Sporcu Algılamalarına Göre Bireysel ve Takım Sporu Antrenörlerinin İletişim Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(4), 52-57.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Türkçe Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Cenge Ateş

Yavuz Yıldız

Kadir Yıldız Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Ocak 2018
Gönderilme Tarihi 28 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ateş, C., Yıldız, Y., & Yıldız, K. (2018). PROFESYONEL BASKETBOL ve VOLEYBOLCULARIN ANTRENÖR İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİ ALGISI ve SPORCULARIN KAYGI DÜZEYLERİNİN ARAŞTIRILMASI. Erciyes İletişim Dergisi, 5(3), 40-52. https://doi.org/10.17680/erciyesakademia.331618

Cited By




ANTRENÖR DAVRANIŞI ALGISINDA CİNSİYETİN ETKİSİ
Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
https://doi.org/10.11616/basbed.v19i43676.500640



ANTRENÖR ADAYLARININ İLETİŞİM VE LİDERLİK BECERİLERİNİN İNCELENMESİ
Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi
Tonguç Osman MUTLU
https://doi.org/10.33689/spormetre.467828


Sağlık sektörü çalışanlarının iletişim becerilerinin incelenmesi
Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD)
Gülşah GENÇER ÇELİK
https://doi.org/10.20990/kilisiibfakademik.877097