Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor ve Konservatuvar Eğitimi Alan Öğrencilerin Ritim Algılarının İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 4, 359 - 366, 24.12.2021
https://doi.org/10.31680/gaunjss.1027471

Öz

Müzikte olduğu gibi hareket eğitiminin de temelini ritim oluşturur. Ritim, hareketin akımının düzenini ve periyodik tekrarını sağlayan bir uyarıcı niteliğindedir. Spor ve konservatuvar eğitiminde ritim algısı başarıya etki eden önemli bir faktördür. Bu araştırmada spor ve konservatuvar eğitimi alan üniversite öğrencilerinin ritim algıları incelenmiştir.
Çalışma, 2020-2021 öğretim yılında Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri ve Türk Müziği Konservatuvarında öğrenim gören toplam 75 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Çalışma grubunun ritim algılarındaki başarı durumlarını ölçmek için Müzikal Kulak Testi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler arasında karşılaştırma yapmak için Independent Samples T testi ile One Way ANOVA parametrik testleri kullanılmıştır.
Elde edilen bulgular neticesinde, konservatuvar eğitimi alan öğrencilerin, spor eğitimi alan öğrencilerden anlamlı düzeyde daha yüksek ritim puanı aldığı tespit edilmiş (p<0.05) ve ritim testi puanlarının bölüm değişkeni açısından anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür.
Çalışmanın verilerine dayanarak ritim algısının spor eğitimi alan öğrencilerde daha düşük olması aynı zamanda hareketin algı ve uygulamasında da sorunlar yaşayabileceğinin bariz göstergesidir. Çünkü istemli ve düzenli hareketlerin yapılabilmesinde ritim uyarıcı niteliğindedir. İnsanın içindeki bu uyarıcının, geliştirilmesi ve organize edilmesi ritim eğitimi ile mümkündür.

Kaynakça

  • Referans1. Baars, B. J., & Gage, N. M. (2010). Cognition, Brain, and Consciousness: Introduction to Neuro Science. San Diego: Academic Press.
  • Referans2., J. D., Lee, K. H., Hunter, M. D., Tsoi, D. T., Lankappa, S., & Wilkinson, I. D. (2011). The Role of the Cerebellum in Sub and Supraliminal Error Correction During Sensorimotor Synchronization: Evidence From fMRI and TMS. Journal of Cognitive Neuroscience, 1100-1112.
  • Referans3., E. (1999). Intervals, Scales and Tuning. San Diego: Academic Press.
  • Referans4., E. F. (1999). Rhythm and Timing in Music. San Diego: Academic Press.
  • Referans5Çetin, H. N., & Flock, T. (1997). Teknik Analizi ve Teknik Antrenmanı. Ankara: Setma.
  • Referans6.De La Mothe, L. A., Blumell, S., Kajikawa, Y., & Hackett, T. A. (2006). Thalamic Connections of The Auditory Cortex in Marmoset Monkeys: Core and Medial Belt Regions. Journal of Comparative Neurology, 72-96.
  • Referans7., E., Mc Dermott, J. H., Norman-Haignere, S., & Kanwisher, N. (2012). Sensitivity to Musical Structure in The Human Brain. Journal of Neuropkysiology, 3289-3300.
  • Referans8.Gerek, Z. (2015). Beden Eğitimi Uygulamalarında Ritim Eğitimi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları. No.1079, s.14-15
  • Referans9. Grahn, J. A., & Brett, M. (2007). Rhythm and Beat Perception in Motor Areas of the Brain. Journal of Cognitive Neuroscience, 893-906.
  • Referans10. Grahn, J. A., & Rowe, J. B. (2009). Feeling the Beat: Premotor and Striatal Interactions in Musicians and Nonmusicians During Beat Perception. Journal of Neuroscience, 7540-7548.
  • Referans11. Grahn, J. A., & Rowe, J. B. (2009). Feeling The Beat: Premotor and Striatal Interactions in Musicians and Nonmusicians During Beat Perception. Journal of Neuroscience, 7540-7548.
  • Referans12. Karasar, N. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın.
  • Referans13. Mc Auley, D. J. (1994). “Time as Phase: A Dynamic Model of Time Perception. Proceedings of the Sixteenth Annual Conference of the Cognitive Science (s. 607-613). Atlanta: Georgia Institute of Technology. Referans14. Miller, R. A., Thaut, M. H., Mc Intosh, G. C., & Rice, R. R. (1996). Components of EMG Symmetry and Variability in Parkinsonian and Healthy Elderly Gait. Electroencephalography and Clinical Neurophysiology/Electromyography and Motor Control, 1-7.
  • Referans15. Muratlı, S. (2007). Antrenman Bilimi Yaklaşımıyla Çocuk ve Spor. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Referans16. Sun, M., & Seyrek, H. (1993). Okul Öncesi Eğitiminde Müzik. İzmir: Müzik Eserleri Yayınları.
  • Referans17. Thaut, M. H. (2013). Rhythm, Music, and The Brain: Scientific Foundations and Clinical Applications. New York: Routledge.
  • Referans18. Tramo, M., Cariani, P., Delgutte, B., & Braida, L. (2003). Neurobiology of Harmony Perception. The Cognitive Neuroscience of Music, 127-151.
  • Referans19. Wallentin, M., Nielsen, A. H., Friis-Olivarius, M., Vuust, C., & Vuust, P. (2010). The Musical Ear Test, A New Reliable Test For Measuring Musical Competence. Learning and Individual Differences, 188-196.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Beden Eğitimi ve Spor Öğretimi
Yazarlar

Hasan Açılmış 0000-0003-4687-7070

Deniz Bedir 0000-0002-5926-3433

Zinnur Gerek 0000-0002-2463-6607

Tarkan Tuzcuoğulları 0000-0003-2283-6207

Yayımlanma Tarihi 24 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 23 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Açılmış, H., Bedir, D., Gerek, Z., Tuzcuoğulları, T. (2021). Spor ve Konservatuvar Eğitimi Alan Öğrencilerin Ritim Algılarının İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(4), 359-366. https://doi.org/10.31680/gaunjss.1027471

ISSN: 2536-5339

Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi

16157

Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.