Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BAYAN SPOR YÖNETİCİLERİNE YÖNELİK TUTUMLARINDA ATAERKİLLİĞİN VE CİNSİYETİN ETKİSİ

Yıl 2005, Cilt: 10 Sayı: 1, 25 - 34, 01.01.2005

Öz

Bu çalışmanın
amacı, ileride spor yönetimi alanında yer alacak Beden Eğitimi ve Spor Bölümü Öğrencileri
BESBÖ’nin bayan yöneticilere yönelik sahip olduğu tutumlarının ve ataerkillik
düzeylerinin saptanması, BESBÖ’nin bayan yöneticilere yönelik sahip olduğu
tutumları ile ataerkillik düzeyleri arasındaki ilişkinin araştırılması ve
cinsiyete göre BESBÖ’nin bayan yöneticilere yönelik sahip olduğu tutumları ve
ataerkillik düzeyleri arasında bir farklılık olup olmadığının saptanmasıdır.
Araştırmaya yaşları 18-28 arası 135 bayan, 103 erkek öğrenci katılmıştır. Araştırmaya
katılanların bayan spor yöneticilerine yönelik tutumlarını ve ataerkillik
düzeylerini belirleyebilmek için, sırasıyla, Bayan Yöneticilere Yönelik Tutum
Ölçeği (BYYTÖ) ve Ataerkillik Ölçeği (Sex Role Sterotyping) Ölçeği kullanılmıştır
(5). Verilerin analizi için Bağımsız T-Test, korelasyon (Pearson Korelasyon
Katsayısı) ve Çok Değişkenli Varyans Analizi (MANOVA) yapılmıştır. Bulgular,
bayan spor yöneticilerine yönelik, erkek öğrencilerin bayan öğrencilere göre
daha olumsuz tutuma sahip olduğunu gösterirken, erkek öğrencilerin bayanlara
göre ataerkillik düzeyinin daha yüksek olduğunu ortaya koymaktadır. Ayrıca,BESBÖ’nin
bayan spor yöneticilerine yönelik tutumları ile ataerkillikleri arasında
negatif yönde ve orta düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur (r=-0.594,
p<0.01). Cinsiyete göre ise BESBÖ’nin bayan spor yöneticilerine yönelik
tutumları ve ataerkillik düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmuştur [Wilks
Lambda(
Λ)=0.615, F(2, 235)=73.62,
p<.01]. Bir başka deyişle, bayan öğrencilerin, bayan spor yöneticilerine
yönelik tutumları daha olumlu iken, ataerkillik düzeyleri daha düşüktür
denilebilir. Erkekler için ise, tam tersi geçerlidir.

Kaynakça

  • 1. Acosta, R.V. ve Carpenter, L.J. (2000). Women in Intercollegiate Sport: A Longitudinal Study- Twenty Three Year Update 1997-2000, 9, (2), 141-144.
  • 2. Ashmore, R.D. ve DelBoca, F.K. (1979). Sex Stereotypes and Implicit Personality Theory: Toward a Cognitive – Social Psychological Conceptualisation, Sex Roles, 5, 219-248.
  • 3. Bem, S (1974). “The measurement of Psychological Androgny.” Journal of Consulting and Clinical Psychology, 42, 155-162.
  • 4. Berberoğlu, G. ve Maviş, F. (1990) bankacılık Sektöründe Cinsiyete Dayalı Ayrımcılık: Bankacılık Sektöründe Olay incelemesi. Alıntı: T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü (2000).
  • 5. Beydoğan, B. (2000). Attitudes Toward Women in Managerial Positions: The Effects of Ambivalent Sexism, Patriarchy and Gender Differences on These Attitudes, Master Thesis, METU, Ankara.

THE EFFECT OF PATRIARCHY AND GENDER ON ATTITUDES OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORT UNIVERSITY STUDENTS TOWARD FEMALE SPORT MANAGERS

Yıl 2005, Cilt: 10 Sayı: 1, 25 - 34, 01.01.2005

Öz

The
purpose of this study was to determine the attitudes of Physical Education And
Sport Department University Students (PESDUS), who will be take part in sport
management area, toward female sport managers and to determine their patriarchy
levels, to investigate the relation between their attitude toward female sport
managers and their patriarchy levels, and lastly, to explore whether there were
any significant differences between attitude toward female sport managers and
patriarchy levels of them in terms of gender. Ages between 18 and 28, 135 female
and 103 male student were participated this study. Attitudes Toward Women as
Managers (ATWM) and Sex Role Stereotyping Scale (SRSS) (5) were administered to
assess the determine the attitudes of PESDUS toward female sport managers and
their patriarchy levels respectively. To analyze the data, independent t-test, correlation
(Pearson Product Correlation Coefficient), and Multivariate Analysis of Variance
(MANOVA) methods were applied. Results showed that male participants had more
negative attitudes toward female sport managers than that of female
participants and male participants were more patriarchic than female
participants. In addition, there was a negative moderate significant
correlation between participants’ attitudes towards female sport managers and
their patriarchy levels(r=-0.594, p<0.01).The findings of this study also
indicated that there were significant differences between attitude toward
female sport managers and patriarchy levels of participants in terms of gender
[Wilks Lambda(Λ)=0.615, F(2, 235)=73.62, p<.01]. In other words, female
participants had more positive attitudes toward female sport managers than that
of males and female participants were less patriarchic. The reverse is valid
for male participants.

Kaynakça

  • 1. Acosta, R.V. ve Carpenter, L.J. (2000). Women in Intercollegiate Sport: A Longitudinal Study- Twenty Three Year Update 1997-2000, 9, (2), 141-144.
  • 2. Ashmore, R.D. ve DelBoca, F.K. (1979). Sex Stereotypes and Implicit Personality Theory: Toward a Cognitive – Social Psychological Conceptualisation, Sex Roles, 5, 219-248.
  • 3. Bem, S (1974). “The measurement of Psychological Androgny.” Journal of Consulting and Clinical Psychology, 42, 155-162.
  • 4. Berberoğlu, G. ve Maviş, F. (1990) bankacılık Sektöründe Cinsiyete Dayalı Ayrımcılık: Bankacılık Sektöründe Olay incelemesi. Alıntı: T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü (2000).
  • 5. Beydoğan, B. (2000). Attitudes Toward Women in Managerial Positions: The Effects of Ambivalent Sexism, Patriarchy and Gender Differences on These Attitudes, Master Thesis, METU, Ankara.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sema Alay

Settar Koçak

Seçil Pamuk Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2005
Gönderilme Tarihi 22 Aralık 2004
Kabul Tarihi 4 Nisan 2005
Yayımlandığı Sayı Yıl 2005 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Alay, S., Koçak, S., & Pamuk, S. (2005). BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BAYAN SPOR YÖNETİCİLERİNE YÖNELİK TUTUMLARINDA ATAERKİLLİĞİN VE CİNSİYETİN ETKİSİ. Gazi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(1), 25-34.

Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yılda dört kez yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.


Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.