Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YEDİ İKLİM TÜRKÇE A1 VE A2 SEVİYE DERS KİTAPLARINDA DİNLEME BECERİSİNİN ORANININ İNCELENMESİ

Yıl 2024, Sayı: 8, 83 - 92, 27.02.2024

Öz

Bu çalışma, Yunus Emre Enstitüsü tarafından hazırlanan Yedi İklim Türkçe yabancılara Türkçe öğretimi setinin A1 ve A2 kitaplarındaki dinleme etkinliklerinin diğer becerilere oranını tespit etmek üzere yapılmıştır. Verilerden hareketle dinleme becerisine dikkat çekmeyi amaçlamıştır ve dinleme becerisinin önemi üzerine alan yazındaki ilgili bilgilere yer vermiştir. A1 ve A2 seviye kitap setlerinin dört dil becerisiyle ilgili etkinlikleri incelenmiştir. Sayısal veriler üzerinden yorumlamalar yapılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi tekniğinden yararlanılmıştır. Veri toplama aracı olarak Türkiye Maarif Vakfının (TMV) yabancılara Türkçe öğretimi için hazırladığı örnek programdaki kazanım listelerinden faydalanılmıştır. Elde edilen veriler, örnek programdaki bilgilerle karşılaştırılarak sonuçlar sunulmuştur. Sonuçlar, alan yazındaki verilerle yorumlanarak son bölümde önerilere yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Alzamil, J. (2021). Listening Skills: Important But Difficult to Learn. Arab World English Journal (AWEJ), 12(3). Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3952957 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3952957 27.12.2023.
  • Avrupa Konseyi. (2020). Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni: Öğrenme, Öğretme ve Değerlendirme.
  • Aytan, T., Göksel, A. ve Günaydın, Y. (2021). 2020 Diller İçin Avrupa Ortak Çerçeve Metni̇’nde (CEFR) Dinleme Becerisi: Ölçekler ve Kazanımlar. Journal of History School, (51), 1192-1220.
  • Demirel, Ö. (2011). Yabancı Dil Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Halitoğlu, V. (2018). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Akademik Dinleme Becerisinin Geliştirilmesine Yönelik Bir Eylem Araştırması. Aydın TÖMER Dil Dergisi, (1), 21-45.
  • Hogan, T. P., Adlof, S. M. ve Alonzo, C. N. (2014). On the Importance of Listening Comprehension. International Journal of Speech-Language Pathology, 16(3), 199-207. DOI: 10.3109/17549507.2014.904441.
  • İşcan, A. ve Aydın, G. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Dinleme Öğretimi. A. Şahin (Ed.), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Kuramlar, Yaklaşımlar, Etkinlikler içinde (ss. 315-335). Ankara: Pegem Akademi.
  • Olgun, Z. (2021). Yedi İklim Türkçe Ders Kitapları Dinleme Etkinliklerinin İncelenmesi (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Özbal, B. ve Genç, A. (2019). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Ders Kitaplarında Dinleme Becerisi Alanında Kullanılan Alıştırmaların Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, (42), 197-212. https:// doi.org/10.21497/sefad.675165.
  • Şenyiğit, Y. ve Okur, A. (2019). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Konuşma Becerisi ve Telaffuz Eğitimi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (52), 519-549.
  • Tüfekçioğlu, B. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dinleme Etkinlikleri İle Sözcük Öğretimi Üzerine Bir Araştırma: Çukurova TÖMER Örneği. E-Dil Dergisi, 2, 35-51.
  • Türkiye Maarif Vakfı. (2020). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Programı. İstanbul: Bayem Ajans.
  • Üzüm, H. İ., Göksel, N. ve Koçdar, S. (2023). Açık ve Uzaktan Öğrenme Alanında Sesli Malzeme Kullanımının İncelenmesi: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sistemi Örneği. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 9(2), 52-76.
  • Yıldırım, Ö. , Yıldırım, S. (2016). Yabancı Dil Öğreniminde Dinleme Becerisinin Önemi ve Yabancı Dil Öğrenenlerin Yaşadığı Dinleme Anlama Problemleri: Bir Alan Yazın Değerlendirmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 2094-2110.

An Evaluation of the Ratio of Listening Skills in the Level A1 and A2 Books of Yedi Iklim Türkçe

Yıl 2024, Sayı: 8, 83 - 92, 27.02.2024

Öz

This study aims to determine the ratio of listening activities to other skills in the Yedi Iklim Teaching Turkish to Foreigners set of books prepared by Yunus Emre Institute at the A1 and A2 levels. Based on the data, it draws attention to listening skills and evaluates relevant information in academic literature on the importance of listening skills. We analyzed the activities of A1 and A2 level book sets regarding four language skills and interpretated them based on numerical data. The study utilized the document review technique, one of the qualitative research methods. As a data collection tool, we used the achievement lists in the sample program prepared by the Turkish Maarif Foundation for teaching Turkish to foreigners. The obtained data were compared and perused with the information in the sample program while in the last part of the paper, we made suggestions of improvement.

Kaynakça

  • Alzamil, J. (2021). Listening Skills: Important But Difficult to Learn. Arab World English Journal (AWEJ), 12(3). Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3952957 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3952957 27.12.2023.
  • Avrupa Konseyi. (2020). Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni: Öğrenme, Öğretme ve Değerlendirme.
  • Aytan, T., Göksel, A. ve Günaydın, Y. (2021). 2020 Diller İçin Avrupa Ortak Çerçeve Metni̇’nde (CEFR) Dinleme Becerisi: Ölçekler ve Kazanımlar. Journal of History School, (51), 1192-1220.
  • Demirel, Ö. (2011). Yabancı Dil Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Halitoğlu, V. (2018). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Akademik Dinleme Becerisinin Geliştirilmesine Yönelik Bir Eylem Araştırması. Aydın TÖMER Dil Dergisi, (1), 21-45.
  • Hogan, T. P., Adlof, S. M. ve Alonzo, C. N. (2014). On the Importance of Listening Comprehension. International Journal of Speech-Language Pathology, 16(3), 199-207. DOI: 10.3109/17549507.2014.904441.
  • İşcan, A. ve Aydın, G. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Dinleme Öğretimi. A. Şahin (Ed.), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Kuramlar, Yaklaşımlar, Etkinlikler içinde (ss. 315-335). Ankara: Pegem Akademi.
  • Olgun, Z. (2021). Yedi İklim Türkçe Ders Kitapları Dinleme Etkinliklerinin İncelenmesi (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Özbal, B. ve Genç, A. (2019). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Ders Kitaplarında Dinleme Becerisi Alanında Kullanılan Alıştırmaların Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, (42), 197-212. https:// doi.org/10.21497/sefad.675165.
  • Şenyiğit, Y. ve Okur, A. (2019). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Konuşma Becerisi ve Telaffuz Eğitimi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (52), 519-549.
  • Tüfekçioğlu, B. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dinleme Etkinlikleri İle Sözcük Öğretimi Üzerine Bir Araştırma: Çukurova TÖMER Örneği. E-Dil Dergisi, 2, 35-51.
  • Türkiye Maarif Vakfı. (2020). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Programı. İstanbul: Bayem Ajans.
  • Üzüm, H. İ., Göksel, N. ve Koçdar, S. (2023). Açık ve Uzaktan Öğrenme Alanında Sesli Malzeme Kullanımının İncelenmesi: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sistemi Örneği. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 9(2), 52-76.
  • Yıldırım, Ö. , Yıldırım, S. (2016). Yabancı Dil Öğreniminde Dinleme Becerisinin Önemi ve Yabancı Dil Öğrenenlerin Yaşadığı Dinleme Anlama Problemleri: Bir Alan Yazın Değerlendirmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 2094-2110.

ANALYSE DU TAUX DE COMPÉTENCE D'ÉCOUTE DANS SEPT MANUELS DE COURS DE TURC İKLİM DE NIVEAU A1 ET A2

Yıl 2024, Sayı: 8, 83 - 92, 27.02.2024

Öz

Cette étude a été menée pour déterminer le rapport entre les activités d'écoute et les autres compétences dans les livres A1 et A2 de la série Yedi İklim Turkish, destinée à l'enseignement du turc aux étrangers et préparée par l'Institut Yunus Emre. Sur la base des données, l'étude visait à attirer l'attention sur la capacité d'écoute et à inclure des informations pertinentes dans la littérature sur l'importance de la capacité d'écoute. Les activités des séries de livres de niveaux A1 et A2 liées à quatre compétences linguistiques ont été analysées. Les données numériques ont été interprétées. La technique d'analyse des documents, l'une des méthodes de recherche qualitative, a été utilisée dans l'étude. Comme outil de collecte de données, les listes de résultats du programme type préparé par la fondation turque Maarif pour l'enseignement du turc aux étrangers ont été utilisées. Les résultats ont été présentés en comparant les données obtenues avec les informations contenues dans l'échantillon de programme. Les résultats sont interprétés avec les données sur le terrain et des suggestions sont formulées dans la dernière section.

Kaynakça

  • Alzamil, J. (2021). Listening Skills: Important But Difficult to Learn. Arab World English Journal (AWEJ), 12(3). Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3952957 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3952957 27.12.2023.
  • Avrupa Konseyi. (2020). Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni: Öğrenme, Öğretme ve Değerlendirme.
  • Aytan, T., Göksel, A. ve Günaydın, Y. (2021). 2020 Diller İçin Avrupa Ortak Çerçeve Metni̇’nde (CEFR) Dinleme Becerisi: Ölçekler ve Kazanımlar. Journal of History School, (51), 1192-1220.
  • Demirel, Ö. (2011). Yabancı Dil Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Halitoğlu, V. (2018). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Akademik Dinleme Becerisinin Geliştirilmesine Yönelik Bir Eylem Araştırması. Aydın TÖMER Dil Dergisi, (1), 21-45.
  • Hogan, T. P., Adlof, S. M. ve Alonzo, C. N. (2014). On the Importance of Listening Comprehension. International Journal of Speech-Language Pathology, 16(3), 199-207. DOI: 10.3109/17549507.2014.904441.
  • İşcan, A. ve Aydın, G. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Dinleme Öğretimi. A. Şahin (Ed.), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Kuramlar, Yaklaşımlar, Etkinlikler içinde (ss. 315-335). Ankara: Pegem Akademi.
  • Olgun, Z. (2021). Yedi İklim Türkçe Ders Kitapları Dinleme Etkinliklerinin İncelenmesi (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Özbal, B. ve Genç, A. (2019). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Ders Kitaplarında Dinleme Becerisi Alanında Kullanılan Alıştırmaların Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, (42), 197-212. https:// doi.org/10.21497/sefad.675165.
  • Şenyiğit, Y. ve Okur, A. (2019). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Konuşma Becerisi ve Telaffuz Eğitimi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (52), 519-549.
  • Tüfekçioğlu, B. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dinleme Etkinlikleri İle Sözcük Öğretimi Üzerine Bir Araştırma: Çukurova TÖMER Örneği. E-Dil Dergisi, 2, 35-51.
  • Türkiye Maarif Vakfı. (2020). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Programı. İstanbul: Bayem Ajans.
  • Üzüm, H. İ., Göksel, N. ve Koçdar, S. (2023). Açık ve Uzaktan Öğrenme Alanında Sesli Malzeme Kullanımının İncelenmesi: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sistemi Örneği. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 9(2), 52-76.
  • Yıldırım, Ö. , Yıldırım, S. (2016). Yabancı Dil Öğreniminde Dinleme Becerisinin Önemi ve Yabancı Dil Öğrenenlerin Yaşadığı Dinleme Anlama Problemleri: Bir Alan Yazın Değerlendirmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 2094-2110.

ANALYSE DER HÖRKOMPETENZ IN YEDİ İKLİM-TÜRKISCHKURSBÜCHERN DER STUFE A1 UND A2

Yıl 2024, Sayı: 8, 83 - 92, 27.02.2024

Öz

Diese Studie wurde durchgeführt, um das Verhältnis von Hörverständnisaktivitäten zu anderen Fertigkeiten in den Büchern A1 und A2 des Yedi İklim Türkischunterrichts für Ausländer zu bestimmen, die vom Yunus Emre Institut erstellt wurden. Auf der Grundlage der Daten sollte die Aufmerksamkeit auf das Hörverstehen gelenkt und relevante Informationen aus der Literatur über die Bedeutung des Hörverstehens aufgenommen werden. Die Aktivitäten der Lehrwerke für die Niveaustufen A1 und A2 wurden im Hinblick auf vier Sprachfertigkeiten analysiert. Anhand der numerischen Daten wurden Interpretationen vorgenommen. In der Studie wurde die Technik der Dokumentenanalyse, eine der qualitativen Forschungsmethoden, angewandt. Als Datenerhebungsinstrument wurden die Leistungslisten in dem von der türkischen Maarif-Stiftung erstellten Musterprogramm für den Türkischunterricht für Ausländer verwendet. Die Ergebnisse wurden durch den Vergleich der gewonnenen Daten mit den Informationen im Musterprogramm dargestellt. Die Ergebnisse werden mit den Daten aus der Praxis verglichen und im letzten Abschnitt werden Empfehlungen gegeben.

Kaynakça

  • Alzamil, J. (2021). Listening Skills: Important But Difficult to Learn. Arab World English Journal (AWEJ), 12(3). Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3952957 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3952957 27.12.2023.
  • Avrupa Konseyi. (2020). Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni: Öğrenme, Öğretme ve Değerlendirme.
  • Aytan, T., Göksel, A. ve Günaydın, Y. (2021). 2020 Diller İçin Avrupa Ortak Çerçeve Metni̇’nde (CEFR) Dinleme Becerisi: Ölçekler ve Kazanımlar. Journal of History School, (51), 1192-1220.
  • Demirel, Ö. (2011). Yabancı Dil Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Halitoğlu, V. (2018). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Akademik Dinleme Becerisinin Geliştirilmesine Yönelik Bir Eylem Araştırması. Aydın TÖMER Dil Dergisi, (1), 21-45.
  • Hogan, T. P., Adlof, S. M. ve Alonzo, C. N. (2014). On the Importance of Listening Comprehension. International Journal of Speech-Language Pathology, 16(3), 199-207. DOI: 10.3109/17549507.2014.904441.
  • İşcan, A. ve Aydın, G. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Dinleme Öğretimi. A. Şahin (Ed.), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Kuramlar, Yaklaşımlar, Etkinlikler içinde (ss. 315-335). Ankara: Pegem Akademi.
  • Olgun, Z. (2021). Yedi İklim Türkçe Ders Kitapları Dinleme Etkinliklerinin İncelenmesi (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Özbal, B. ve Genç, A. (2019). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Ders Kitaplarında Dinleme Becerisi Alanında Kullanılan Alıştırmaların Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, (42), 197-212. https:// doi.org/10.21497/sefad.675165.
  • Şenyiğit, Y. ve Okur, A. (2019). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Konuşma Becerisi ve Telaffuz Eğitimi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (52), 519-549.
  • Tüfekçioğlu, B. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dinleme Etkinlikleri İle Sözcük Öğretimi Üzerine Bir Araştırma: Çukurova TÖMER Örneği. E-Dil Dergisi, 2, 35-51.
  • Türkiye Maarif Vakfı. (2020). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Programı. İstanbul: Bayem Ajans.
  • Üzüm, H. İ., Göksel, N. ve Koçdar, S. (2023). Açık ve Uzaktan Öğrenme Alanında Sesli Malzeme Kullanımının İncelenmesi: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sistemi Örneği. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 9(2), 52-76.
  • Yıldırım, Ö. , Yıldırım, S. (2016). Yabancı Dil Öğreniminde Dinleme Becerisinin Önemi ve Yabancı Dil Öğrenenlerin Yaşadığı Dinleme Anlama Problemleri: Bir Alan Yazın Değerlendirmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 2094-2110.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dil Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Yılmaz 0000-0001-8025-8439

Zuhal Olgun 0000-0002-9246-785X

Yayımlanma Tarihi 27 Şubat 2024
Gönderilme Tarihi 12 Ocak 2024
Kabul Tarihi 8 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Yılmaz, F., & Olgun, Z. (2024). YEDİ İKLİM TÜRKÇE A1 VE A2 SEVİYE DERS KİTAPLARINDA DİNLEME BECERİSİNİN ORANININ İNCELENMESİ. Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi(8), 83-92.

Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü
06532 Beytepe / Ankara
Tel: +90 312 297 67 71 / +90 312 297 67 72
Belgeç: +90 0312 297 71 71

H.Ü. Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi (HÜYDOTAD)

Tel: +90 312 297 71 82
huydotad@hacettepe.edu.tr