Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Rekreasyonel Gençlik Kampları Liderlerinin Ruhsal Zekâ Özellikleri ve Takım Çalışmasına Yatkınlıklarının İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 241 - 254, 20.07.2021

Öz

Rekreasyonel gençlik kampları liderlerinin ruhsal zekâ özellikleri ve takım çalışmasına yatkınlıklarının incelenmesi amacıyla gerçekleştirilen bu araştırmaya yaşları ortalaması 24.56 ± 2.99, 124 kadın, 127 erkek olmak üzere toplamda 251 gençlik kampı lideri gönüllü olarak katılmışlardır. Araştırmadaki verilerin toplanmasında Türkçe geçerlilik ve güvenirliliği Yiğit-Seyfi (2016) tarafından yapılan ve King (2008) tarafından geliştirilen “the spiritual intelligence self-report inventory” (SİSRİ-24) “ruhsal zekâ öz-rapor envanteri” ve Tuncer (2008) tarafından geliştirilen “takım çalışmasına yatkınlık ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada uç değerler (outliers) revize edilmiş ve varyansların homojenliği kontrol edilmiştir. Independent-Samples t testi, One-Way Anova analizlerine yanı sıra ilişkisel model kapsamında korelasyon yöntemine başvurulmuştur. Sonuç olarak; gençlik kampı liderlerinin demografik özellikler bakımından ruhsal zekâ boyutunda anlamlı değişimler göstermedikleri, takım çalışmasına yatkınlıkta ise cinsiyet ve yaş grupları bakımından anlamlı değişimler gösterdikleri tespit edilmiştir. İlişkisel model kapsamda ise takım çalışması ölçeği üç boyutu ile (güven, problemi teşhis, iş birliği ve ekip çalışması) ruhsal zekâ ölçeği boyutları arasında anlamlı ilişkiler olduğu bulgulanmıştır. Ayrıca gençlik kampı liderlerinin ruhsal zekâ düzeyleri arttıkça, takım çalışmasında güven, iş birliği ve ekip çalışmasının artacağı; ruhsal zekâ düzeyleri (kişisel anlam üretimi) azaldıkça, takım çalışmasında problemi teşhisin azalacağı söylenebilir.

Kaynakça

  • Antunes, R.R., Silva, A.P., & Oliveira, J. (2017). Spiritual intelligence self-assessment inventory: psychometric properties of the Portuguese version of SISRI-24. Journal Of Religion Spirituality-Aging, 30 (1), 12-24. doi:10.1080/15528030.2017.1324350
  • Awais, M,. Malik, M.S,. & Qaisar, A. (2015). A Review: the job satisfaction act as mediator between spiritual intelligence and organizational commitment. International Review of Management and Marketing, 5(4), 203-210.
  • Aydın, E. (2018). The effect of spiritual intelligence and optimistic on creativity in team and individual sports activities of Trabzon University students. Asian Journal of Education and Training, 5(3), 397-402. doi:10.20448/journal.522.2019.53.397.402
  • Aydıntan, B. (2009). Ruhsal zekanın dönüştürücü liderlik üzerine etkisini araştıran uygulamalı bir çalışma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23(2), 257-274.
  • Ayhan, U. (2010). Kamu yönetiminde etkin ve verimli takım çalışması. Verimlilik Dergisi, 3(3),1-15.
  • Chin, S.T.S., Anantharaman, R.N., Kin Tong, D.Y. (2011). The roles of emotional ıntelligence and spiritual ıntelligence at the workplace. Journal of Human Resources Management Research,1-9. doi:10.5171/2011.582992
  • Çolakoğlu, F.B. (2018). Liderin takım çalışması üzerindeki etkileri ve bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Çavuşoğlu, G. (2019). Öğretmen adaylarının duygusal ve ruhsal zeka düzeyleri ile okuduğunu anlama ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Demir, S. (2020). Çevrimiçi oyun bağımlılığın iki zeka türü: duygusal - ruhsal zeka ile ilişkisi ve oynama motivasyonu niteliğinin düzenleyici etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Üsküdar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Erduran-Tekin, Ö., & Ekşi, H. (2019). Adapting the scale for spiritual intelligence to Turkish. Spiritual Psychology And Counseling 4, 123–141. doi.org/10.12738/spc.2019.4.2.0062
  • Emmons, R. A. (2000). Is spirituality an intelligence? Motivation, cognition and the psychology of ultimate concern. The International Journal for The Psychology of Religion, 10(1), 3-26.
  • Gardner, H. (2004). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. Alfa Publishing, p.101.
  • Gardner, H. (2013). Multiple intelligences. Optimist Publishing, p.11.
  • Heydari, A., Meshkinyazd, A., & Soudmand, P. (2017). The effect of spiritual intelligence training on job satisfaction of psychiatric nurses. Iranian Journal of Psychiatry, 12(2), 128-133.
  • Hyson, P. (2013). The spirited leader: The potential of spiritual intelligence to improve leadership. International Journal of Leadership in Public Service, 9(3/4),109–115. doi: 10.1108/IJLPS-10-2013-0028
  • İlhan, A. & İnce, E. (2015). Takım çalışması ve takım etkinliğini belirleyen faktörlerin ölçülmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İİBF Dergisi 5,127-152.
  • İnce, M., Bedük, A. ve Aydoğan, E., (2004). Örgütlerde takım çalışmasına yönelik etkin liderlik nitelikleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 423-446.
  • Joseph, C., & Lakshmi, S. (2011). Spiritual intelligence at work. The IUP Journal of Soft Skills, 5(4), 21–30.
  • King, D.B. (2008). Rethinking claims of spiritual intelligence: A definition, model, & measure. Master dissertation, Trent University, Peterborough, Canada.
  • Kişi, M.Z. (2020). Psikolojik sağlamlık düzeylerinin duygusal zeka ve ruhsal zeka ile ilişkisi. Yüksek Lisans Tezi, Doğuş Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Özkar, Y. (2019). Afad İstanbul arama kurtarma birliği çalışanlarının ekip çalışmasına yatkınlığı. Yüksek Lisans Tezi, Bezmialem Vakıf Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Özsarı, A., Yıldız, K. (2020). Gençlik kampı liderlerinin takım çalışmasına yatkınlıklarının incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 25(3), 187-197.
  • Özsarı, A., Ilkım, M. (2021). Investigation of the spiritual intelligence features of physically handicapped badminton players in terms of various variables. International Journal Of Life Science Pharma Research, SP-14, Health and Sports Sciences. doi.org/10.22376/ijpbs/ijlpr/SP14/jan/2021.1-295
  • Pant, N., & Srivastava, S. K. (2019). The impact of spiritual intelligence, gender and educational background on mental health among college students. Journal of religion and health, 58(1), 87-108. doi: 10.1007/s10943-017-0529-3.
  • Parlar, F.M. (2014). Gençlik liderlerinin liderlik davranışları. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Polat, Ö. (2019). Gençlik kamplarının program sorumluları tarafından rekreasyonel açıdan değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Batman.
  • Raisi, M., Ahmari Tehran, H., Heidari, S., Mehran, N.(2014). Demographic survey of the spiritual intelligence qom university of medical sciences. Health Spiritual Med Ethics,1(1),23-29.
  • Rani Yadav, R. (2016). Spiritual ıntelligence: study of disciples and non-disciples of spiritual-Gurus. İnternational Journal Of Advanced Research, 4(9), 1619-1626. doi.org/10.21474/IJAR01/1619
  • Skrzypinska, K. (2021). Does spiritual intelligence (sı) exist? A theoretical investigation of a tool useful for finding the meaning of life. Journal of Religion and Health, 60, 500–516. doi.org/10.1007/s10943-020-01005-8
  • Söylemez, A. (2016). Manevi zekânın yaşamın anlamı ve yaşam doyumunun yordayıcısı olarak incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Tabachnick, B.G., & Fidell, L.S. (2015). Using multivariate statistics. Ankara, Nobel Press, p.79.
  • Turan, M.B., Koç, K., Ulucan, H., & Yüce, M.S. (2020). Investigation of the mental intelligence levels of faculty of sport science students according to some variables. Physical Education and Sport Sciences Journal, 14(1), 25- 37.
  • Tuncer, U. Ç. (2008). İnsan kaynaklarının psiko-sosyal bakımdan geliştirilmesi amacıyla hazırlanan gelişim programlarının değerlendirilmesine yönelik bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tüfekçi, Ş., Gündoğdu, C., Çelebi, E. (2016). Gençlik kamplarında görev yapan liderlerin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. International Journal of Contemporary Educational Studies,2(2),232-238.
  • Vasconcelos, A.F. (2020). Spiritual intelligence: A theoretical synthesis and work-life potential linkages. International Journal of Organizational Analysis, 28(1),109-134. https://doi.org/10.1108/IJOA-04-2019-1733
  • Yılmaz, M., Yenel, İ.F. (2020). Gençlik kamplarında görev alan kamp liderlerinin liderlik yönelimlerinin incelenmesi. Avrasya Spor Bilimleri ve Eğitim Dergisi, 2(2), 118-134. 125.
  • Yiğit-Seyfi, Ü. (2016). X ve Y kuşaklarının ruhsal zekâ özellikleri ile çalışma algıları üzerine bir analiz. Doktora Tezi, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Manisa.
  • Yiğit-Seyfi, Ü., Köse, S. (2016). Ruhsal zekâ ve çalışma algısı üzerine bir analiz. Yönetim ve Ekonomi,23(3), 767-787. doi:10.18657/yonveek.281963
  • Yurttaş, E. (2018). Ruhsal zekâ ile karar verme stilleri ilişkisi. Yüksek Lisans Tezi, Çankaya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.

Investigation of the Mental Intelligence Traits and Teamwork Tendencies of Recreational Youth Camp Leaders

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 241 - 254, 20.07.2021

Öz

A total of 251 youth camp leaders, with an average age of 24.56 ± 2.99, 124 women and 127 men, voluntarily participated in this study, which was carried out to examine the mental intelligence traits and teamwork tendencies of youth camp leaders. In the collection of data of the study, "spiritual intelligence self-report inventory" (SİSRİ-24), which was developed by King (2008), and the validity and reliability in Turkish was ensured by Yiğit-Seyfi (2016) and "teamwork tendency scale" developed by Tuncer (2008) was used. In the study, outliers were revised and the homogeneity of variances was checked. In addition to the Independent-Samples t test, One-Way Anova analysis, the correlation method was used within the context of the relational model. As a result; It was determined that youth camp leaders did not show significant changes in mental intelligence dimension in terms of demographic characteristics, and they showed significant changes in terms of gender and age groups in teamwork tendency. In the relational context, it was found that there are significant relationships between the three dimensions of the teamwork scale (trust, diagnosis of the problem, cooperation, and teamwork) and the dimensions of the mental intelligence scale. Moreover, as the mental intelligence levels of youth camp leaders increase, trust in teamwork, cooperation and teamwork will increase; It can be said that as the level of mental intelligence (personal meaning production) decreases, the diagnosis of the problem in teamwork will decrease.

Kaynakça

  • Antunes, R.R., Silva, A.P., & Oliveira, J. (2017). Spiritual intelligence self-assessment inventory: psychometric properties of the Portuguese version of SISRI-24. Journal Of Religion Spirituality-Aging, 30 (1), 12-24. doi:10.1080/15528030.2017.1324350
  • Awais, M,. Malik, M.S,. & Qaisar, A. (2015). A Review: the job satisfaction act as mediator between spiritual intelligence and organizational commitment. International Review of Management and Marketing, 5(4), 203-210.
  • Aydın, E. (2018). The effect of spiritual intelligence and optimistic on creativity in team and individual sports activities of Trabzon University students. Asian Journal of Education and Training, 5(3), 397-402. doi:10.20448/journal.522.2019.53.397.402
  • Aydıntan, B. (2009). Ruhsal zekanın dönüştürücü liderlik üzerine etkisini araştıran uygulamalı bir çalışma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23(2), 257-274.
  • Ayhan, U. (2010). Kamu yönetiminde etkin ve verimli takım çalışması. Verimlilik Dergisi, 3(3),1-15.
  • Chin, S.T.S., Anantharaman, R.N., Kin Tong, D.Y. (2011). The roles of emotional ıntelligence and spiritual ıntelligence at the workplace. Journal of Human Resources Management Research,1-9. doi:10.5171/2011.582992
  • Çolakoğlu, F.B. (2018). Liderin takım çalışması üzerindeki etkileri ve bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Çavuşoğlu, G. (2019). Öğretmen adaylarının duygusal ve ruhsal zeka düzeyleri ile okuduğunu anlama ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Demir, S. (2020). Çevrimiçi oyun bağımlılığın iki zeka türü: duygusal - ruhsal zeka ile ilişkisi ve oynama motivasyonu niteliğinin düzenleyici etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Üsküdar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Erduran-Tekin, Ö., & Ekşi, H. (2019). Adapting the scale for spiritual intelligence to Turkish. Spiritual Psychology And Counseling 4, 123–141. doi.org/10.12738/spc.2019.4.2.0062
  • Emmons, R. A. (2000). Is spirituality an intelligence? Motivation, cognition and the psychology of ultimate concern. The International Journal for The Psychology of Religion, 10(1), 3-26.
  • Gardner, H. (2004). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. Alfa Publishing, p.101.
  • Gardner, H. (2013). Multiple intelligences. Optimist Publishing, p.11.
  • Heydari, A., Meshkinyazd, A., & Soudmand, P. (2017). The effect of spiritual intelligence training on job satisfaction of psychiatric nurses. Iranian Journal of Psychiatry, 12(2), 128-133.
  • Hyson, P. (2013). The spirited leader: The potential of spiritual intelligence to improve leadership. International Journal of Leadership in Public Service, 9(3/4),109–115. doi: 10.1108/IJLPS-10-2013-0028
  • İlhan, A. & İnce, E. (2015). Takım çalışması ve takım etkinliğini belirleyen faktörlerin ölçülmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İİBF Dergisi 5,127-152.
  • İnce, M., Bedük, A. ve Aydoğan, E., (2004). Örgütlerde takım çalışmasına yönelik etkin liderlik nitelikleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 423-446.
  • Joseph, C., & Lakshmi, S. (2011). Spiritual intelligence at work. The IUP Journal of Soft Skills, 5(4), 21–30.
  • King, D.B. (2008). Rethinking claims of spiritual intelligence: A definition, model, & measure. Master dissertation, Trent University, Peterborough, Canada.
  • Kişi, M.Z. (2020). Psikolojik sağlamlık düzeylerinin duygusal zeka ve ruhsal zeka ile ilişkisi. Yüksek Lisans Tezi, Doğuş Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Özkar, Y. (2019). Afad İstanbul arama kurtarma birliği çalışanlarının ekip çalışmasına yatkınlığı. Yüksek Lisans Tezi, Bezmialem Vakıf Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Özsarı, A., Yıldız, K. (2020). Gençlik kampı liderlerinin takım çalışmasına yatkınlıklarının incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 25(3), 187-197.
  • Özsarı, A., Ilkım, M. (2021). Investigation of the spiritual intelligence features of physically handicapped badminton players in terms of various variables. International Journal Of Life Science Pharma Research, SP-14, Health and Sports Sciences. doi.org/10.22376/ijpbs/ijlpr/SP14/jan/2021.1-295
  • Pant, N., & Srivastava, S. K. (2019). The impact of spiritual intelligence, gender and educational background on mental health among college students. Journal of religion and health, 58(1), 87-108. doi: 10.1007/s10943-017-0529-3.
  • Parlar, F.M. (2014). Gençlik liderlerinin liderlik davranışları. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Polat, Ö. (2019). Gençlik kamplarının program sorumluları tarafından rekreasyonel açıdan değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Batman.
  • Raisi, M., Ahmari Tehran, H., Heidari, S., Mehran, N.(2014). Demographic survey of the spiritual intelligence qom university of medical sciences. Health Spiritual Med Ethics,1(1),23-29.
  • Rani Yadav, R. (2016). Spiritual ıntelligence: study of disciples and non-disciples of spiritual-Gurus. İnternational Journal Of Advanced Research, 4(9), 1619-1626. doi.org/10.21474/IJAR01/1619
  • Skrzypinska, K. (2021). Does spiritual intelligence (sı) exist? A theoretical investigation of a tool useful for finding the meaning of life. Journal of Religion and Health, 60, 500–516. doi.org/10.1007/s10943-020-01005-8
  • Söylemez, A. (2016). Manevi zekânın yaşamın anlamı ve yaşam doyumunun yordayıcısı olarak incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Tabachnick, B.G., & Fidell, L.S. (2015). Using multivariate statistics. Ankara, Nobel Press, p.79.
  • Turan, M.B., Koç, K., Ulucan, H., & Yüce, M.S. (2020). Investigation of the mental intelligence levels of faculty of sport science students according to some variables. Physical Education and Sport Sciences Journal, 14(1), 25- 37.
  • Tuncer, U. Ç. (2008). İnsan kaynaklarının psiko-sosyal bakımdan geliştirilmesi amacıyla hazırlanan gelişim programlarının değerlendirilmesine yönelik bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tüfekçi, Ş., Gündoğdu, C., Çelebi, E. (2016). Gençlik kamplarında görev yapan liderlerin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. International Journal of Contemporary Educational Studies,2(2),232-238.
  • Vasconcelos, A.F. (2020). Spiritual intelligence: A theoretical synthesis and work-life potential linkages. International Journal of Organizational Analysis, 28(1),109-134. https://doi.org/10.1108/IJOA-04-2019-1733
  • Yılmaz, M., Yenel, İ.F. (2020). Gençlik kamplarında görev alan kamp liderlerinin liderlik yönelimlerinin incelenmesi. Avrasya Spor Bilimleri ve Eğitim Dergisi, 2(2), 118-134. 125.
  • Yiğit-Seyfi, Ü. (2016). X ve Y kuşaklarının ruhsal zekâ özellikleri ile çalışma algıları üzerine bir analiz. Doktora Tezi, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Manisa.
  • Yiğit-Seyfi, Ü., Köse, S. (2016). Ruhsal zekâ ve çalışma algısı üzerine bir analiz. Yönetim ve Ekonomi,23(3), 767-787. doi:10.18657/yonveek.281963
  • Yurttaş, E. (2018). Ruhsal zekâ ile karar verme stilleri ilişkisi. Yüksek Lisans Tezi, Çankaya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Arif Özsarı 0000-0002-4753-8049

Yayımlanma Tarihi 20 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özsarı, A. (2021). Rekreasyonel Gençlik Kampları Liderlerinin Ruhsal Zekâ Özellikleri ve Takım Çalışmasına Yatkınlıklarının İncelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 241-254.
AMA Özsarı A. Rekreasyonel Gençlik Kampları Liderlerinin Ruhsal Zekâ Özellikleri ve Takım Çalışmasına Yatkınlıklarının İncelenmesi. UGEAD - IntJCES. Temmuz 2021;7(1):241-254.
Chicago Özsarı, Arif. “Rekreasyonel Gençlik Kampları Liderlerinin Ruhsal Zekâ Özellikleri Ve Takım Çalışmasına Yatkınlıklarının İncelenmesi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 7, sy. 1 (Temmuz 2021): 241-54.
EndNote Özsarı A (01 Temmuz 2021) Rekreasyonel Gençlik Kampları Liderlerinin Ruhsal Zekâ Özellikleri ve Takım Çalışmasına Yatkınlıklarının İncelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 7 1 241–254.
IEEE A. Özsarı, “Rekreasyonel Gençlik Kampları Liderlerinin Ruhsal Zekâ Özellikleri ve Takım Çalışmasına Yatkınlıklarının İncelenmesi”, UGEAD - IntJCES, c. 7, sy. 1, ss. 241–254, 2021.
ISNAD Özsarı, Arif. “Rekreasyonel Gençlik Kampları Liderlerinin Ruhsal Zekâ Özellikleri Ve Takım Çalışmasına Yatkınlıklarının İncelenmesi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 7/1 (Temmuz 2021), 241-254.
JAMA Özsarı A. Rekreasyonel Gençlik Kampları Liderlerinin Ruhsal Zekâ Özellikleri ve Takım Çalışmasına Yatkınlıklarının İncelenmesi. UGEAD - IntJCES. 2021;7:241–254.
MLA Özsarı, Arif. “Rekreasyonel Gençlik Kampları Liderlerinin Ruhsal Zekâ Özellikleri Ve Takım Çalışmasına Yatkınlıklarının İncelenmesi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, c. 7, sy. 1, 2021, ss. 241-54.
Vancouver Özsarı A. Rekreasyonel Gençlik Kampları Liderlerinin Ruhsal Zekâ Özellikleri ve Takım Çalışmasına Yatkınlıklarının İncelenmesi. UGEAD - IntJCES. 2021;7(1):241-54.