Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin Karşılaştırılması

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 1, 23 - 31, 28.06.2023

Öz

Bu çalışmanın amacı, farklı fakültelerde okuyan öğrencilerin saldırganlık düzeylerinin karşılaştırılmasıdır. Araştırmaya Sakarya Üniversitesi’nin iktisadi ve idari bilimler, mühendislik, teknoloji, fen edebiyat ve Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde okuyan ve yaşları 20 ile 26 arasındaki 124’ü kız, 125’i erkek olmak üzere toplam 249 öğrenci katılmıştır. Araştırmada öğrencilerin yaş ortalamaları Xyaş:21,78±1,02 olarak tespit edilmiştir. Araştırmada ölçüm aracı olarak Buss-Perry (1992) tarafından geliştirilen, 29 maddeden ve dört alt boyuttan (fiziksel saldırganlık, düşmanlık, öfke ve sözel saldırganlık) oluşan saldırganlık envanteri kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans ve yüzde dağılımı hesaplamaları, cinsiyetler arası farkın tespiti için bağımsız gruplar t-testi ve fakülteler arasındaki farklılıkların tespiti için One Way ANOVA testi yapılmıştır. Araştırmadaki bulgulara göre, farklı fakültelerde okuyan öğrencilerin fiziksel saldırganlık F(4,046), (p=0,003) düşmanlık F(3,751), (p=0,006) ve öfke F(3,987), (p=0,004) boyutlarında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Cinsiyete göre saldırganlık düzeyleri bakımından da fiziksel saldırganlık, düşmanlık ve öfke boyutlarında kızlar ile erkekler arasında anlamlı farklılıklar tespit edilirken (p<0,05); sözel saldırganlık boyutunda ise anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir (p>0,05). Araştırmada elde edilen bulgular incelendiğinde, hem fakülte bazında hem de cinsiyet bakımından saldırganlık düzeylerinde öğrencilerin farklılık sergilediği sonucu ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Alderman, R. B. (1974). Psychological behavior in sports. Philadelphia: W. B. Saunders Co.
  • Anshel, M. H. (1994) Sport Psychology: From Theory to Practice, Arizona: Gorsuch Scarisbrick, Scottsdale.
  • Arslan, C., Hamarta, E., Arslan, E. & Saygın, Y. (2010). Ergenlerde saldırganlık ve kişiler arası problem çözmenin incelenmesi. Elementary Education Online, 9 (1), 379-388.
  • Borroni, S., Somma, A., Andershedd, H. Maffei, C., & Fossati, A. (2014). Psychopathy dimensions, Big Five traits, anddispositional aggression in adolescence: Issues of genderconsistency. Personality and Individual Differences, 66, 199-203.
  • Burger, J.M. (2006). Kişilik (Çev.: D. Sarıoğlu). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Buss, A. H. (1961). The psychology of aggression. Wiley.
  • Çakmak, A.; Elibol, F.; Şahi, H. & Özkubat, S. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Edilgenlik, Girişkenlik ve Saldırganlık Düzeyleri İle Benlik Saygıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, International Social Sciences Studies Journal, 4(24): 5097-5105
  • Camadan, F., & Yazıcı, H. (2017). Üniversite Öğrencilerinde Gözlenen Saldırganlık Eğilimlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Journal of Higher Education and Science. 225-234.
  • Çelik, H. (2006). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin saldırganlık tepkileri, bağlanma tarzları ve kişiler arası şemalarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Çelik, H. & Otrar M. (2009). Saldırganlık Envanterinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Marmara Üniverisitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 29(29), 101-120.
  • Crick, N.R., & Grotpeter, J. K. (1995). Relational aggression, gender,and social psychological adjustment. Child Development,66(3), 710-722.
  • Dever, A. & Bulut, E. (2017). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin Araştırılması: Ordu Üniversitesi Örneği. Munzur Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (10) , 45-56.
  • Doğan, S. (2001). Farklı sosyo-ekonomik düzeylere mensup ergenlik çağındaki kız ve erkeklerin saldırgan davranışlarıyla ana-baba tutumları arasındaki ilişkiler. Yayınlanmamış YüksekLisans Tezi. Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Eagly, A. H., & Steffen, V. J. (1986). Gender and aggressive behavior: A meta-analytic review of the social psychological literature. Psychological Bulletin, 100(3), 309-330.
  • Eliöz, M., Çebi, M., İmamoğlu, O., İslamoğlu, İ., & Yamak, B. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Sabır ve Saldırganlık Düzeyleri. Journal of International Social Research, 12(65).
  • Elkin, N., & Karadağlı, F. (2016). Üniversite öğrencilerinin öfke ifade ediliş tarzı ve ilişkili faktörler. Anadolu Kliniği, 21(1),64-71
  • Erşan, E.E., Doğan, O., & Doğan, S. (2009). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin sosyodemografik açıdan değerlendirilmesi. Cumhuriyet Tıp Dergisi, 31, 231-238.
  • Fromm, Erich. (1993). Freud Düşüncesinin Büyüklüğü ve Sınırları, Çev: A. Arıtan, Arıtan Yayınları, İstanbul.
  • Güler, K. & Özgörüş, Z. (2021). Yetişkin Bireylerde Saldırganlık ve Yalnızlık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 18 (43) , 6635-6661. DOI: 10.26466/opus.925687
  • Hasta, D., & Güler, M.E. (2013). Saldırganlık: kişilerarası ilişki tarzları ve empati açısından bir inceleme. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 64-104.
  • Kahraman, Ö. G., & Gökçe, K. U. R. T. (2013). Öğretmen adaylarının olumlu sosyal ve saldırgan davranış eğilimlerinin incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (3), 236-243.
  • Karaasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kırkbir, F. (2014). Karadeniz Teknik Üniversitesinde okuyan ve üniversiteler arası müsabakalarda yarışan öğrencilerin saldırganlık düzeylerinin araştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Ko, C. H., Yen, J. Y., Chen, C. S., Yeh, Y. C., & Yen, C. F. (2009). Predictive values of psychiatric symptoms for internet addiction in adolescents: a 2-year prospective study. Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine, 163, 937-943.
  • Köknel, Ö. (2001). Kimliğini arayan gençliğimiz. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Kurtyılmaz, Y. (2011). Üniversite öğrencilerinin ilişkisel saldırganlık ile benlik saygısı, sosyal bağlılık ve sosyal kaygı düzeyleri arasındaki ilişkiler. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Madran, H. A. D. (2012). Buss-Perry saldırganlık Ölçeği’nin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 24(2), 1-6.
  • Şenyüzlü, E. (2013). Üniversite öğrencilerinde spora katılımın saldırgan davranışlar üzerine etkilerinin incelenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Yaşartürk, F., Akay, B. & Kul, M. (2022). Üniversite Öğrencilerinin Serbest Zaman Faaliyetlerine Yönelik Engel ile Baş Etme ve Saldırganlık Davranışlarının İncelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(2), 216-229.
  • Yılmaz, E., Coşkun, E.Y., & Karaca, F. (2008). Üniversite öğrencilerinin sosyal destek ve yalnızlık düzeylerinin incelenmesi. Genel Tıp, 8(2), 71-79.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nurullah Çelik 0000-0001-7257-0721

Hakan Kolayiş 0000-0001-9448-1463

Erken Görünüm Tarihi 25 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çelik, N., & Kolayiş, H. (2023). Üniversite Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin Karşılaştırılması. Egzersiz Ve Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(1), 23-31.