Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bireysel ve Takım Sporları ile İlgilenen Üniversite Öğrencilerinin Zihinsel Antrenman Durumlarının İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 1, 67 - 72, 30.03.2024
https://doi.org/10.56639/jsar.1428793

Öz

Bu çalışmanın amacı, Aksaray Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören bireysel ve takım sporları ile ilgilenen öğrencilerin Zihinsel Antrenman durumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırma Aksaray Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesindeki Beden Eğitimi ve Spor, Antrenörlük Eğitimi ve Spor Yöneticiliği bölümlerinde öğrenim gören 182 kişi gönüllü öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama araçları; Kişisel Bilgi Formu, öğrencilerin zihinsel antrenman durumlarını belirlemek için Sporda Zihinsel Antrenman Envanteri (SZAE) kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS 26 paket programı kullanıldı. Elde edilen verilere göre, öğrencilerin zihinsel antrenman düzeylerinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Spor dalı ve eğitim görülen program değişkenlerinde anlamlı farka rastlanılmış, cinsiyet değişkeninde herhangi bir farka rastlanılmamıştır. Sonuç olarak, Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin zihinsel antrenman seviyelerinin yüksek düzeyde oldukları görülmüştür. Bunun nedeni ise Covid-19 döneminden yeni çıkılmış olunması, öğrencilerin bu durumdan kaynaklı antrenman yapamamalarından dolayı zihinsel antrenman durumlarını etkilemiş olabileceği düşünülmüştür.

Destekleyen Kurum

TÜBİTAK

Proje Numarası

1919B012106917

Teşekkür

Katkılarından dolayı TÜBİTAK' a teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Açık, Ö. (2023). Okul Sporlarına Katılan Ortaöğretim Öğrencilerinin Zihinsel Beceri ve Tekniklerinin İncelenmesi: Bitlis Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Muş Alparslan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muş.
  • Aksoy, R. (2021). Futbolcular ile Taekwondocuların Zihinsel Antrenman Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Ateş, E. (2022). Bireysel ve Takım Sporu Yapan Bireylerde Zihinsel Antrenmanın Zihinsel Dayanıklılığa Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Siirt Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Siirt.
  • Behncke, L. (2004). Mental skills training for sports: A brief review. Online J Sport Psychol, 6(1). ISSN: 1536-0431. Bertollo, M., & Terry, P. C. (Eds.). (2020). Advancements in mental skills training. Routledge.
  • Çelik, O. B., Güngör, N. B. (2020). The Effects of The Mental Training Skills on The Prediction of The Sports Sciences Faculty Students’ Anxiety Levels. International Journal of Eurasian Education and Culture, (9), 888-929.
  • Erdoğan, B. S., & Gülşen, D. B. A. (2020). Spor Bilimleri Fakültesinde Öğrenim Gören Sporcuların Zihinsel Antrenman Düzeylerinin Belirlenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 219-228.
  • Erman, M. Y. (2021). Sporcuların Bilinçli Farkındalık ile Zihinsel Antrenman Beceri ve Teknik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Muş Alparslan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muş.
  • Erman, M.Y., Turhan, M.Ö. ve Sarı, C. (2023). Sporcuların zihinsel antrenman düzeyleri ile sporda mücadele ve tehdit algılarının incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 28(1), 32-41.
  • Habacha, H., Molinaro, C., & Dosseville, F. (2014). Effects of gender, imagery ability, and sports practice on the performance of a mental rotation task. The American journal of psychology, 127(3), 313-323.
  • Koç, İ. (2023). Elit sporcuların zihinsel antrenman becerilerinin incelenmesi. Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 55-69.
  • Karaağaç, S., & Şahan, H. (2021). Bireysel ve takım sporcularında optimal performans duygu durumu ve zihinsel antrenman ilişkisinin incelenmesi. Uluslararası Türk Spor ve Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 1(1), 26-39.
  • Karaca, R. ve Gündüz, N. (2021). Oryantiring sporcularında zihinsel antrenman ve performans ilişkisinin incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(1) ,99-115.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel.
  • Kozak, M., Zorba, E. ve Bayrakdar, A. (2021). Sporcularda zihinsel antrenman becerileri ile bilinçli farkındalık. Herkes için Spor ve Rekreasyon Dergisi, 3(2), 89-97.
  • Lee C. (1990). Psyching up for a muscular endurance task: Effects of image content on performance and mood state. Journal of Sport and Exercise Psychology, 12:66-73.
  • Murphy S. (1994). Imagery interventions in sport. Medicine and Sciences in Sports and Exercise, 26:486-494.
  • Nicholls, A. R., Polman, R. C., Levy, A. R., & Backhouse, S. H. (2009). Mental toughness in sport: Achievement level, gender, age, experience, and sport type differences. Personality and Individual Differences, 47(1), 73–75. https://doi.org/10.1016/j.paid.2009.02.006
  • Orhan, S. (2023). Profesyonel futbolculara uygulanan psikolojik beceri antrenman programı uygulamasının içsel konuşma ve zihinsel dayanıklılık becerilerine etkisi (Doktotra Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Orlick, T., & McCaffrey, N. (1991). Mental training with children for sport and life. The sport psychologist, 5(4), 322-334.
  • Sural, V., Güler, H., & Çar, B. (2021). Examination of Mental Training and Mental Toughness in Elite Boxers. Pakistan Journal of Medical and Health Sciences, 15(6), 1647-1653.
  • Turan Ağca, N. (2019). Duygu düzenleme eğitiminin genç sporcuların duygu düzenleme becerileri ve bilinçli farkındalık deneyimleri üzerindeki etkisi (Yüksek Lisans Tezi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Turgut, M., & Yasar, O. M. (2020). Mental Training of College Student Elite Athletes. Journal of Education and Learning, 9(1), 51-59.
  • Urfa, O., & Ascı, H. (2018). The effect of 10-week psychological skills training program on anxiety, self-confidence, motivation, attention and shooting rate of young football players. Hacettepe Journal of Sports Sciences, 29(3), 131-146. https://doi.org/10.17644/sbd.313892
  • Vealey, R. S. (2007). Mental skills training in sport. In G. Tenenbaum & R. C. Eklund (Eds.), Handbook of Sport Psychology (3rd ed., pp. 287-309). Hoboken, NJ: Wiley. https://doi.org/ 10.1002/9781118270011.ch13
  • Vernon D. (2009). Human Potential: Exploring Techniques Used to Enhance Human Performance. 1st. Edition, Routledge, New York
  • Xiong, J. (2012). The Functions And Methods Of Mental Training On Competitive Sports. Physics Procedia, 33, 2011-2014. Yüksel, Ö., & Orhan, Ö. (2022). Assessment of Mental Training Levels of Individual and Team Athletes in Terms of Some Variables. Journal of Educational Issues, 8(2), 560-575.

Investigation of Mental Training Status of University Students Interested in Individual and Team Sports

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 1, 67 - 72, 30.03.2024
https://doi.org/10.56639/jsar.1428793

Öz

The aim of this study is to examine the mental training status of students who are interested in individual and team sports at Aksaray University Faculty of Sport Sciences in terms of different variables. In the research, 182 volunteer students studying in the departments of Physical Education and Sports, Coaching Education and Sports Management at Aksaray University Faculty of Sport Sciences were included. Data collection tools in the study; Personal Information Form, Mental Training Inventory in Sports (MTI) was used to determine the mental training status of the students. SPSS 26 package program was used to evaluate the data. According to the data obtained, it was concluded that the mental training levels of the students were high. There was a significant difference in the variables of sport branch and program of study, but no difference was found in the gender variable. As a result, it was seen that the mental training levels of the students studying at the Faculty of Sports Sciences were at a high level. The reason for this is that the Covid-19 period has just ended, and it is thought that the students' inability to train due to this situation may have affected their mental training status.

Proje Numarası

1919B012106917

Kaynakça

  • Açık, Ö. (2023). Okul Sporlarına Katılan Ortaöğretim Öğrencilerinin Zihinsel Beceri ve Tekniklerinin İncelenmesi: Bitlis Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Muş Alparslan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muş.
  • Aksoy, R. (2021). Futbolcular ile Taekwondocuların Zihinsel Antrenman Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Ateş, E. (2022). Bireysel ve Takım Sporu Yapan Bireylerde Zihinsel Antrenmanın Zihinsel Dayanıklılığa Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Siirt Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Siirt.
  • Behncke, L. (2004). Mental skills training for sports: A brief review. Online J Sport Psychol, 6(1). ISSN: 1536-0431. Bertollo, M., & Terry, P. C. (Eds.). (2020). Advancements in mental skills training. Routledge.
  • Çelik, O. B., Güngör, N. B. (2020). The Effects of The Mental Training Skills on The Prediction of The Sports Sciences Faculty Students’ Anxiety Levels. International Journal of Eurasian Education and Culture, (9), 888-929.
  • Erdoğan, B. S., & Gülşen, D. B. A. (2020). Spor Bilimleri Fakültesinde Öğrenim Gören Sporcuların Zihinsel Antrenman Düzeylerinin Belirlenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 219-228.
  • Erman, M. Y. (2021). Sporcuların Bilinçli Farkındalık ile Zihinsel Antrenman Beceri ve Teknik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Muş Alparslan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muş.
  • Erman, M.Y., Turhan, M.Ö. ve Sarı, C. (2023). Sporcuların zihinsel antrenman düzeyleri ile sporda mücadele ve tehdit algılarının incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 28(1), 32-41.
  • Habacha, H., Molinaro, C., & Dosseville, F. (2014). Effects of gender, imagery ability, and sports practice on the performance of a mental rotation task. The American journal of psychology, 127(3), 313-323.
  • Koç, İ. (2023). Elit sporcuların zihinsel antrenman becerilerinin incelenmesi. Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 55-69.
  • Karaağaç, S., & Şahan, H. (2021). Bireysel ve takım sporcularında optimal performans duygu durumu ve zihinsel antrenman ilişkisinin incelenmesi. Uluslararası Türk Spor ve Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 1(1), 26-39.
  • Karaca, R. ve Gündüz, N. (2021). Oryantiring sporcularında zihinsel antrenman ve performans ilişkisinin incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(1) ,99-115.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel.
  • Kozak, M., Zorba, E. ve Bayrakdar, A. (2021). Sporcularda zihinsel antrenman becerileri ile bilinçli farkındalık. Herkes için Spor ve Rekreasyon Dergisi, 3(2), 89-97.
  • Lee C. (1990). Psyching up for a muscular endurance task: Effects of image content on performance and mood state. Journal of Sport and Exercise Psychology, 12:66-73.
  • Murphy S. (1994). Imagery interventions in sport. Medicine and Sciences in Sports and Exercise, 26:486-494.
  • Nicholls, A. R., Polman, R. C., Levy, A. R., & Backhouse, S. H. (2009). Mental toughness in sport: Achievement level, gender, age, experience, and sport type differences. Personality and Individual Differences, 47(1), 73–75. https://doi.org/10.1016/j.paid.2009.02.006
  • Orhan, S. (2023). Profesyonel futbolculara uygulanan psikolojik beceri antrenman programı uygulamasının içsel konuşma ve zihinsel dayanıklılık becerilerine etkisi (Doktotra Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Orlick, T., & McCaffrey, N. (1991). Mental training with children for sport and life. The sport psychologist, 5(4), 322-334.
  • Sural, V., Güler, H., & Çar, B. (2021). Examination of Mental Training and Mental Toughness in Elite Boxers. Pakistan Journal of Medical and Health Sciences, 15(6), 1647-1653.
  • Turan Ağca, N. (2019). Duygu düzenleme eğitiminin genç sporcuların duygu düzenleme becerileri ve bilinçli farkındalık deneyimleri üzerindeki etkisi (Yüksek Lisans Tezi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Turgut, M., & Yasar, O. M. (2020). Mental Training of College Student Elite Athletes. Journal of Education and Learning, 9(1), 51-59.
  • Urfa, O., & Ascı, H. (2018). The effect of 10-week psychological skills training program on anxiety, self-confidence, motivation, attention and shooting rate of young football players. Hacettepe Journal of Sports Sciences, 29(3), 131-146. https://doi.org/10.17644/sbd.313892
  • Vealey, R. S. (2007). Mental skills training in sport. In G. Tenenbaum & R. C. Eklund (Eds.), Handbook of Sport Psychology (3rd ed., pp. 287-309). Hoboken, NJ: Wiley. https://doi.org/ 10.1002/9781118270011.ch13
  • Vernon D. (2009). Human Potential: Exploring Techniques Used to Enhance Human Performance. 1st. Edition, Routledge, New York
  • Xiong, J. (2012). The Functions And Methods Of Mental Training On Competitive Sports. Physics Procedia, 33, 2011-2014. Yüksel, Ö., & Orhan, Ö. (2022). Assessment of Mental Training Levels of Individual and Team Athletes in Terms of Some Variables. Journal of Educational Issues, 8(2), 560-575.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Spor ve Egzersiz Psikolojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ali Rıza Atıcı 0000-0001-9983-4213

Mustafa Kayıhan Erbaş 0000-0003-0515-9099

Ayşe Mislina Paksoy 0009-0002-7695-0558

Proje Numarası 1919B012106917
Erken Görünüm Tarihi 30 Mart 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 31 Ocak 2024
Kabul Tarihi 29 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Atıcı, A. R., Erbaş, M. K., & Paksoy, A. M. (2024). Investigation of Mental Training Status of University Students Interested in Individual and Team Sports. Herkes için Spor Ve Rekreasyon Dergisi, 6(1), 67-72. https://doi.org/10.56639/jsar.1428793

Creative Commons Lisansı

Herkes için Spor ve Rekreasyon dergisi tarafından yayınlanan eserler Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmaktadır.

Flag Counter