Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Öğrencilerinin Akademik Öz-Düzenlemelerinin İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 1, 237 - 246, 30.06.2018

Öz

Eğitimin önemli hedeflerinden biri, öğrenmenin sorumluluğunu üstlenen, öğrenme süreçlerini kontrol edebilen ve bu öğrenme süreçlerine aktif olarak katılan bireyler yetiştirmektir. Bu hedefe ulaşmada özdüzenleme önemli bir yere sahiptir. Bu araştırmanın amacı Beden Eğitimi ve Spor Öğretmen Adaylarının Öz-düzenleme süreçlerini cinsiyet, düzenli spor yapma, teorik ve uygulamalı ders başarı algılarına göre incelemektir. Araştırma tarama modelindedir. Araştırma, Akdeniz (n=110), Erciyes (n=127), Selçuk (n=152) ve Mehmet Akif Ersoy (n=95) Üniversitelerinin Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği bölümünde öğrenim gören yaş ortalaması (yaş=21.77±2.40) yıl olan toplam 484 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veriler, Martinez-Pons (2000) tarafından geliştirilen ve Kaplan (2014) tarafından Türkçeye uyarlanan “Akademik öz-düzenleme ölçeği” ile toplanmıştır. Veriler normal dağılım gösterdiği için ikili karşılaştırmalarda t-testi kullanılmıştır. Sonuç olarak; beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öz-düzenleme becerileri incelendiğinde kadın öğrencilerin erkek öğrencilere göre anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Düzenli spor yapan, teorik ve uygulama ders başarı algısı yüksek olan öğrencilerin öz-düzenleme puanları spor yapmayan, teorik ve uygulamalı ders başarı algısı düşük olan öğrencilere göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur.

Kaynakça

  • Alıcı B. & Altun S. (2007). “Lise Öğrencilerinin Matematik Dersine Yönelik Öz-Düzenleme ve BilişüstüBecerileri, Cinsiyete, Sınıfa ve Alanlara Göre Farklılaşmakta Mıdır?”. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 16/1 (2007) 33-44.
  • Andrew S. & Vialle W. (1998). “Nursing Students’ Self-Efficacy, Self-Regulated Learning and Academic Performance in Science Teaching”. Paper Presented at the Australian Association for Research in Education Conference (1998).
  • Arsal Z. (2009). “The Effects of Diaries on Self-Regulation Strategies of Preservice Science Teachers”. International Journal of Environmental & Science Education 5/1 (January, 2009) 85-103.
  • Arslan A. (2011). “Ayrılıp Birleşme IV Tekniğinin Erişiye, Öz Yeterlik İnancına ve Öz-Düzenleme Becerisine Etkisi”. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi 7/13 (2011) 369-385.
  • Aydın S. (2012). Proje Tabanlı Öğrenme Ortamlarının Biyoloji Öğretmen Adaylarının Öz-Düzenleme Seviyeleri ve Öz-Yeterlik İnançları Üzerine Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara 2012.
  • Azevedo R., Cromley J. G., Winters F. I., Moos D. C. & Greene J. A. (2005). “Adaptive Human scaff olding Facilitates Adolescents’ Self-Regulated Learning with Hypermedia”. Instructional Science 33 (2005) 381-412.
  • Bandura A. & Wood R. (1989). “Effects of Perceived Controll Ability and Performance Standards on Self-Regulation of Complex decision-Making”. Journal of Personality and Social Psychology 56/5 (1989) 805-814.
  • Büyüköztürk Ş. (2011). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. İstatistik, Araştırma Deseni, Spss Uygulamaları ve Yorum. Ankara 2011.
  • Canca D. (2005). Cinsiyete Göre Üniversite Öğrencilerinin Kullandıkları Bilişsel ve Bilişüstü Öz- Düzenleme Stratejileri ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul 2005.
  • Gömleksiz N. M. & Demiralp D. (2012). “Öğretmen Adaylarının Öz-Düzenleyici Öğrenme Becerilerine İlişkin Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi”. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 11/3 (2012)777-795.
  • İsrael E. (2007). Öz-Düzenleme Eğitimi, Fen Başarısı ve Öz-Yeterlik. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir 2007.
  • Kaplan E. (2014). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Öğrencilerinde Öz-Düzenleme: Ölçek Uyarlama Çalışması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Akdeniz Üniversitesi, Antalya 2014.
  • Kaya S. (2012). Bilişsel ve Üstbilişsel Strateji Etkinliklerinin Öğretmen Adaylarının Öğretim Tasarımı Dersi Başarılarına, Bilişsel ve Üstbilişsel Stratejileri Kullanma Düzeylerine Etkisi. Doktora Tezi. Ankara 2012.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Esin Kaplan Bu kişi benim

Zehra Certel

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kaplan, E., & Certel, Z. (2018). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Öğrencilerinin Akademik Öz-Düzenlemelerinin İncelenmesi. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 8(1), 237-246.
Adres:
Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi
Akdeniz Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi
07058 Kampüs, Antalya / TÜRKİYE
E-Posta:
mjh@akdeniz.edu.tr