Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Despair and Submissive Behavior Levels of Students of Faculty of Sports Sciences and Students of Other Faculties in Terms of Various Variables

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 3, 112 - 123, 28.12.2020

Öz

The aim of this study is to examine the hopelessness and submissive behavior levels of the students of the Faculty of Sport Sciences and those studying at other faculties in terms of various variables. For this purpose, the research was conducted with the relational survey model, one of the quantitative research designs. The universe of the study consists of university students studying in various departments of the Faculty of Sport Sciences of Uşak University in the academic year of 2019-2020 and studying in other faculties. The sample of the study, which was determined by simple random sampling method, consists of a total of 240 students studying in sports sciences faculties and other departments.The data were collected using "Personal Information Form", "Beck Hopelessness Scale" and "Submissive Behavior Scale" in accordance with the Purpose of the research. Mann Whitney U and Kruskal Wallis H nonparametric tests were used for the analyzes, as the data did not conform to the normal distribution. As a result, it was determined that the hopelessness and submissive behavior levels of the students studying at the Faculty of Sport Sciences were lower than the students studying in other departments.

Kaynakça

  • Referans1.Abakay T., Tuzcuoğulları U. (2017). Takım Sporlarıyla Uğraşan Elit Genç Sporcularda Boyun Eğici Davranışların Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Gaziantep Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(2), 17-30
  • Referans2.Atıcı A. İlköğretim ikinci kademe Öğrencilerinin boyun eğici davranışlarının Yordanması. 2011, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans tezi, 197 sayfa,
  • Referans3.Beck A.T, Steer R.A, Beck J.S, & Newman C.F. (1993). Hopelessness, depression, 41 suicidal ideation, and clinical diagnosis of depression. Suicide Life Threat Behav, 23:139-145.
  • Referans4.Bilgin, Nuri. Sosyal Psikolojiye Giriş. İzmir: Ege Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi Yayınları, No.: 48, 1988.
  • Referans4.Birol, S.Ş., Temel, V. ve Nas, K. (2016). Sportif Rekreasyon Aktivitelerine Katılan Öğrencilerin Bazı Değişkenler Açısından Umutsuzluk Düzeylerinin Belirlenmesi. İnönü Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 66-82.
  • Referans5.Dölek, N., Kurter, F. (2005). Çözüm Odaklı Kısa Danışmanlık Yaklaşımı, Seminer Notlar, Bahçe ehir Üniversitesi Kariyer Merkezi, 6stanbul.
  • Referans6.Everson S.A, Kaplan G.A, Goldberg D.E, & Salonen J.T. (2000). Hypertension incidence is predicted by high levels of hopelessness in Finnish men. Hypertension 35:561-567.
  • Referans7.Gilbert P, Pehl J, Allan S.(1994).The phenomenology of shame and guilt: An empirical investigation. British Journal of Medical Psychology., 67: 23-36.
  • Referans8.Gilbert, P., & Allan, S. (1994). Assertiveness, Submissive Behaviour And Social Comparison. British Journal of Clinical Psychology, 33(3), 295-306.
  • Referans9.Hamurcu H, Saygın N.(2011).Lise Öğrencilerinin boyun eğme davranışları ile psikolojik ihtiyaçları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 31/2: 171-187.
  • Referans10.Horney, K. (1995). Ruhsal Çatışmalarımız: Yapıcı Bir Nevroz Teorisi, (Çev. S. Budak), 3. Basım, Öteki Yayınevi, Ankara.
  • Referans11.Kabasakal K.(2007).Beden eğitimi ve spor yüksekokulu Öğrencilerinde boyun eğici davranışlar ve şiddetle ilişkisi. Selçuk Üniversitesi, Yüksek lisans tezi.
  • Referans12.Kağıtçıbaşı, Ç. (1990). İnsan aile kültür. (3. Basım). İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Referans13.Kara, H., Uzgören, N. ve Uzgören E. (2013). Yöneticilerde boyun eğici davranışların kökenleri üzerine bir araştırma. International Journal of Social Science, 3, 263-284.
  • Referans14.Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri Kavramlar İlkeler Teknikler, (31.Basım), Nobel Yayınevi: Ankara
  • Referans15.Kaya, M., Güneş, G., Kaya, B. ve Pehlivan, E. (2004). Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Boyun Eğici Davranışlar ve Şiddetle İlişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 5, 5-10.
  • Referans16.Kaya, M., Güneş, G., Kaya, B., & Pehlivan, E. (2004). Tıp fakültesi Öğrencilerinde boyuneğici davranışlar ve şiddet ile ilişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 5, 5-10.
  • Referans17.Köktuna ZS.(2007).Çözüm odaklı kısa terapi tekniğinin alt sosyo ekonomik seviyedeki kadınların geleceğe umut ile bakabilme ve boyun eğici davranışlarına etkisinin incelenmesi. Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek lisan tezi.
  • Referans18.O'Connell, B., & Palmer, S. (Eds.). (2003). Handbook of solution-focused therapy. Sage.
  • Referans19.Öztürk M O.(1997).Ruh Sağlığı ve Bozuklukları. Yedinci Basım. Hekimler Yayın Birliği, Ankara: p.82.
  • Referans20.Scheier M.F, & Carver C.S. (1985). Optimism, coping, and health: assessment and implications of generalized outcome expectancies. Health Psychol 4:219-247. Referans21.Seber, G.., Dilbaz, N., Kaptanoglu, C ve Tekin ,D.(1993). Umutsuzluk Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenirliği, , Kriz Dergisi, 1(3): 142-160.
  • Referans22.Şavaşır I, Şahin NH.(1997). Bilişsel davranışçı terapilerde değerlendirme: Sık kullanılan ölçekler. Türk Psikologlar Derneği. ; 9: 100-103.
  • Referans23.Şeleci, Z.(2014). Evli öğrencilerde bağlanma stilleri ile boyun eğici davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Haliç üniversitesi sosyal bilimler enstitüsü.
  • Referans24.Tekin, M. ve Filiz, M. (2008). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokullarının Antrenörlük Eğitimi ve Spor Yöneticiliği Bölümlerinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Umutsuzluk ve Boyun Eğici Davranışlar Düzeylerinin Değişkenlere Göre İncelenmesi. Spormetre Beden Egitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(1) 27-37.
  • Referans25.Tuzcuoğlu S, Korkmaz B. (2001).Psikolojik danışma ve rehberlik Öğrencilerinin boyun eğici davranış ve depresyon düzeylerinin incelenmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi.14: 135-152.
  • Referans26.Tümkaya, S., Aybek, B., & Çelik, M. (2007). KPSS’ye girecek öğretmen adaylarındaki umutsuzluk ve durumluk-sürekli kaygı düzeylerini yordayıcı değişkenlerin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 7(2), 953-974.
  • Referans27.Üngüren, E. & Ehtiyar, R. (2013). Türk ve Alman Öğrencilerin Umutsuzluk Düzeylerinin Karşılaştırılması ve Umutsuzluk Düzeylerini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: Turizm Eğitimi Alan Öğrenciler Üzerinde Bir Araştırma, Journal of Yasar University, 4(14), 2093-2127
  • Referans28.Yalçın, S. & Açıkgöz, İ. (2014). Sağlık bilimleri fakültesi son sınıf Öğrencilerinin umutsuzluk düzeylerinin karşılaştırılması, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Mustafa Kemal University Journal of Graduate School of Social Sciences, 11(26), 259-270.

Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencileri İle Diğer Fakültelerde Eğitim Gören Öğrencilerin Umutsuzluk ve Boyun Eğici Davranış Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 3, 112 - 123, 28.12.2020

Öz

Bu araştırmanın amacı Spor Bilimleri Fakültesi öğrencileri ile diğer fakültelerde eğitim gören öğrencilerin umutsuzluk ve boyun eğici davranış düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda, araştırma nicel araştırma desenlerinden İlişkisel tarama modeli ile yürütülmüştür. Araştırmanın evreni 2019-2020 eğitim öğretim yılında Uşak Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi’nin çeşitli bölümlerinde öğrenim gören ve diğer fakültelerde öğrenim görmekte olan üniversite öğrencilerinden oluşmaktadır. Basit tesadüfi örneklem yöntemi ile belirlenmiş olan araştırmanın örneklemi ise spor bilimleri fakültesi ve diğer bölümlerde öğrenim gören toplam 240 öğrenciden oluşmaktadır. Veriler araştırmanın Amacına uygun olarak ‘’Kişisel Bilgi Formu’’, ‘’Beck Umutsuzluk Ölçeği’’ ve ‘’Boyun Eğici Davranışlar Ölçeği’’ kullanılarak toplanmıştır. Veriler nomal dağılıma uygunluk göstermediği için, analizlerin de Mann Whitney U ve Kruskal Wallis H nonparametrik testler kullanılmıştır. Sonuç olarak, Spor bilimleri fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin umutsuzluk ve boyun eğici davranış düzeyleri, diğer bölümlerde okuyan öğrencilere göre daha düşük olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Referans1.Abakay T., Tuzcuoğulları U. (2017). Takım Sporlarıyla Uğraşan Elit Genç Sporcularda Boyun Eğici Davranışların Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Gaziantep Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(2), 17-30
  • Referans2.Atıcı A. İlköğretim ikinci kademe Öğrencilerinin boyun eğici davranışlarının Yordanması. 2011, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans tezi, 197 sayfa,
  • Referans3.Beck A.T, Steer R.A, Beck J.S, & Newman C.F. (1993). Hopelessness, depression, 41 suicidal ideation, and clinical diagnosis of depression. Suicide Life Threat Behav, 23:139-145.
  • Referans4.Bilgin, Nuri. Sosyal Psikolojiye Giriş. İzmir: Ege Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi Yayınları, No.: 48, 1988.
  • Referans4.Birol, S.Ş., Temel, V. ve Nas, K. (2016). Sportif Rekreasyon Aktivitelerine Katılan Öğrencilerin Bazı Değişkenler Açısından Umutsuzluk Düzeylerinin Belirlenmesi. İnönü Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 66-82.
  • Referans5.Dölek, N., Kurter, F. (2005). Çözüm Odaklı Kısa Danışmanlık Yaklaşımı, Seminer Notlar, Bahçe ehir Üniversitesi Kariyer Merkezi, 6stanbul.
  • Referans6.Everson S.A, Kaplan G.A, Goldberg D.E, & Salonen J.T. (2000). Hypertension incidence is predicted by high levels of hopelessness in Finnish men. Hypertension 35:561-567.
  • Referans7.Gilbert P, Pehl J, Allan S.(1994).The phenomenology of shame and guilt: An empirical investigation. British Journal of Medical Psychology., 67: 23-36.
  • Referans8.Gilbert, P., & Allan, S. (1994). Assertiveness, Submissive Behaviour And Social Comparison. British Journal of Clinical Psychology, 33(3), 295-306.
  • Referans9.Hamurcu H, Saygın N.(2011).Lise Öğrencilerinin boyun eğme davranışları ile psikolojik ihtiyaçları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 31/2: 171-187.
  • Referans10.Horney, K. (1995). Ruhsal Çatışmalarımız: Yapıcı Bir Nevroz Teorisi, (Çev. S. Budak), 3. Basım, Öteki Yayınevi, Ankara.
  • Referans11.Kabasakal K.(2007).Beden eğitimi ve spor yüksekokulu Öğrencilerinde boyun eğici davranışlar ve şiddetle ilişkisi. Selçuk Üniversitesi, Yüksek lisans tezi.
  • Referans12.Kağıtçıbaşı, Ç. (1990). İnsan aile kültür. (3. Basım). İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Referans13.Kara, H., Uzgören, N. ve Uzgören E. (2013). Yöneticilerde boyun eğici davranışların kökenleri üzerine bir araştırma. International Journal of Social Science, 3, 263-284.
  • Referans14.Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri Kavramlar İlkeler Teknikler, (31.Basım), Nobel Yayınevi: Ankara
  • Referans15.Kaya, M., Güneş, G., Kaya, B. ve Pehlivan, E. (2004). Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Boyun Eğici Davranışlar ve Şiddetle İlişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 5, 5-10.
  • Referans16.Kaya, M., Güneş, G., Kaya, B., & Pehlivan, E. (2004). Tıp fakültesi Öğrencilerinde boyuneğici davranışlar ve şiddet ile ilişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 5, 5-10.
  • Referans17.Köktuna ZS.(2007).Çözüm odaklı kısa terapi tekniğinin alt sosyo ekonomik seviyedeki kadınların geleceğe umut ile bakabilme ve boyun eğici davranışlarına etkisinin incelenmesi. Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek lisan tezi.
  • Referans18.O'Connell, B., & Palmer, S. (Eds.). (2003). Handbook of solution-focused therapy. Sage.
  • Referans19.Öztürk M O.(1997).Ruh Sağlığı ve Bozuklukları. Yedinci Basım. Hekimler Yayın Birliği, Ankara: p.82.
  • Referans20.Scheier M.F, & Carver C.S. (1985). Optimism, coping, and health: assessment and implications of generalized outcome expectancies. Health Psychol 4:219-247. Referans21.Seber, G.., Dilbaz, N., Kaptanoglu, C ve Tekin ,D.(1993). Umutsuzluk Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenirliği, , Kriz Dergisi, 1(3): 142-160.
  • Referans22.Şavaşır I, Şahin NH.(1997). Bilişsel davranışçı terapilerde değerlendirme: Sık kullanılan ölçekler. Türk Psikologlar Derneği. ; 9: 100-103.
  • Referans23.Şeleci, Z.(2014). Evli öğrencilerde bağlanma stilleri ile boyun eğici davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Haliç üniversitesi sosyal bilimler enstitüsü.
  • Referans24.Tekin, M. ve Filiz, M. (2008). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokullarının Antrenörlük Eğitimi ve Spor Yöneticiliği Bölümlerinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Umutsuzluk ve Boyun Eğici Davranışlar Düzeylerinin Değişkenlere Göre İncelenmesi. Spormetre Beden Egitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(1) 27-37.
  • Referans25.Tuzcuoğlu S, Korkmaz B. (2001).Psikolojik danışma ve rehberlik Öğrencilerinin boyun eğici davranış ve depresyon düzeylerinin incelenmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi.14: 135-152.
  • Referans26.Tümkaya, S., Aybek, B., & Çelik, M. (2007). KPSS’ye girecek öğretmen adaylarındaki umutsuzluk ve durumluk-sürekli kaygı düzeylerini yordayıcı değişkenlerin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 7(2), 953-974.
  • Referans27.Üngüren, E. & Ehtiyar, R. (2013). Türk ve Alman Öğrencilerin Umutsuzluk Düzeylerinin Karşılaştırılması ve Umutsuzluk Düzeylerini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: Turizm Eğitimi Alan Öğrenciler Üzerinde Bir Araştırma, Journal of Yasar University, 4(14), 2093-2127
  • Referans28.Yalçın, S. & Açıkgöz, İ. (2014). Sağlık bilimleri fakültesi son sınıf Öğrencilerinin umutsuzluk düzeylerinin karşılaştırılması, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Mustafa Kemal University Journal of Graduate School of Social Sciences, 11(26), 259-270.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makale
Yazarlar

Mihriay Musa

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Musa, M. (2020). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencileri İle Diğer Fakültelerde Eğitim Gören Öğrencilerin Umutsuzluk ve Boyun Eğici Davranış Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 4(3), 112-123.

Spor Eğitim Dergisi (SEDER), aşağıdaki indeks/veritabanlarında listelenmektedir: