Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Relationship Between Multidimensional Leadership and Emotion Regulation

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 3, 228 - 239, 29.12.2022
https://doi.org/10.55238/seder.1196385

Öz

The aim of this research is to examine the relationship between multidimensional leadership orientations and emotion regulation skills in athletes. In the study, a descriptive relational survey model was used. The study group consists of 175 students, as 69 females and 106 males. For the Multidimensional Leadership Orientations Scale (MLOS), Athlete Emotion Regulation Scale and personal information form were used as data collection tools. As a result of the analysis, it was determined that the data showed normal distribution. In the analysis phase, Independent Sample T-Test, One-Way Analysis of Variance (ANOVA) and Pearson's correlation analysis were used. As a result of the analysis, in the scores of versatile leadership orientations; No significant difference was found according to gender, age, department, year of sport and sport type. In athlete emotion regulation scores, no isasignificant difference was found according to age, year of sport and type of sport variable. A significant difference was found in suppression scores according to gender and department variable. As a result of the correlation analysis, A positive and moderately significant relationship was determined between multidimensional leadership orientations and sub-dimension scores and cognitive reorganization scores. A positive and low-level significant relationship was found between political leadership and charismatic leadership scores and suppression scores. A positive and moderately significant relationship was found between omnidirectional leadership total score, human-induced leadership and structural leadership scores, and suppression scores. As a result, it is thought that as the leadership skills of the athlete develop, the control of emotion will also increase. It is predicted that an athlete who controls emotion and focuses on the competition will achieve success more easily. In particular, it can be said that athletes who are in a leading position within the team can affect the outcome of the competition. In this sense, it is recommended to work with team leaders and team captains for later research.

Kaynakça

  • Altınışık, Ü. & Çelik, A. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Liderlik Yönelimleri Ile Duygusal Zekâ Düzeyleri Arasındaki Ilişkinin Incelenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(1), 225-236. https://doi.org/10.25307/jssr.1092906
  • Başaran. İ.E. (2004). Yönetimde İnsan İlişkileri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bayındır, M. (2020). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Liderlik Yönelim Davranışların Araştırılması: İstanbul Gelişim Üniversitesi Örneği. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 260-268. https://doi.org/10.38021/asbid.806450
  • Beltekin, E. & Kuyulu, İ. (2019). Spor Bilimleri Fakültelerinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Liderlik Yönelim Düzeylerinin Incelenmesi (Erciyes Üniversitesi Örneği). Herkes İçin Spor ve Rekreasyon Dergisi, 1(1), 26-29. https://dergipark.org.tr/en/pub/jsar/issue/51539/664904
  • Beşler, H.K. (2021). Spor Yönetiminde Zihinsel Hazırlık “Zihin Yöneticiyi, Yönetici İse Kitleleri Yönetir”. H. Sunay (Ed), Spor Yönetiminde Güncel Konular (ss. 101-114). Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Bolman, L.G. & Deal, T.E. (1991). Leadership And Management Effectiveness: A Multi‐Frame, Multi‐Sector Analysis. Human Resource Management, 30(4), 509-534. https://doi.org/10.1002/hrm.3930300406
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2021). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (31. baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Cengiz, R. & Güllü, S. (2018). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Liderlik Yönelimleri ve Fiziksel Saygı Düzeylerinin İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(4), 94-108. https://doi.org/10.31680/gaunjss.474908
  • Cevahircioğlu, B. & Çakıcı, H.A (2022). Sporcuların Karakter Özelliklerine Göre Liderlik Yönelimlerinin İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2), 688-701. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1118583
  • Çar, B. (2013). Spor Eğitimi Alan Üniversite Öğrencilerinin Liderlik Özelliklerinin Belirlenmesi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Darıcı, S.G. (2019). Bireysel ve Takım Sporcularının Duygu Düzenleme Becerileri ve Psikolojik Dayanıklılıklarının Çeşitli Değişkenlere Göre Incelenmesi. Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Dayıcan, Y. & Demiray, E. (2021). Türkiye Masa Tenisi Liglerinde Oynayan Sporcuların Liderlik Yönelimleri Ve Kişilik Özellikleri Arasındaki Ilişkinin Incelenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(2), 257-268. https://doi.org/10.25307/jssr.892620
  • Dursun. M., Günay. M. & Yenel. İ.F. (2019). Çok Yönlü Liderlik Yönelimleri Ölçeği (ÇYLYÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi, 2(2), 333-347. https://doi.org/10.33712/mana.596370
  • Erol, E. (2008). Yönetim ve Organizasyon (Çağdaş ve Küresel Yaklaşımlar). İstanbul: Beta Yayınevi
  • Eryücel, M.E. (2018). Spor Eğitimi Alan Üniversite Öğrencilerinin Liderlik Özelliklerinin Belirlenmesi. Electronic Turkish Studies, 13(11), 1583-1596. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13816
  • George, D. & Mallery, M. (2010). Spss for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 Update (10 Ed.) Pearson Education: Boston.
  • Gross, J.J. (1998). The Emerging Field of Emotion Regulation: An İntegrative Review. Review of General Psychology, 2(3), 271-299.
  • Gross, J.J. (2002). Emotion regulation: Affective, Cognitive and Social Consequences. Psychophysiology, 39(3), 281-291.
  • Güler, B. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Duygu Düzenleme Becerilerinin Incelenmesi. Sportive, 5(1), 1-9. https://doi.org/10.53025/sportif.1065415
  • Karaçam, A., Orhan, B.E., Özdemir, A.S. & Sabuncu, A. (2022). Hakemlerin Duygu Düzenleme Düzeylerinin İncelenmesi. Herkes İçin Spor ve Rekreasyon Dergisi, 4(1), 4-9.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel Araştırma Yöntemi (13. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kürkcü, A.E. & Şahin, T. (2021). Kovid-19 Salgınının Bisikletçilerin Duygu Düzenleme Becerileri Üzerine Etkisinin Incelenmesi. V. Internatıonal Covıd-19 and Current Issues Congress, İstanbul, 16 Ekim 2021,140-142.
  • Lee, Y.H. (2019). Emotional İntelligence, Servant Leadership, and Development Goal Orientation in Athletic Directors. Sport Management Review, 22(3), 395-406.https://doi.org/10.1016/j.smr.2018.05.003
  • Martinent, G., Ledos, S., Ferrand. C., Campo, M. & Nicolas. M. (2015). Athletes’ Regulation of Emotions Experienced During Competition: A Naturalistic Video-Assisted Study. Sport. Exercise and Performance Psychology, 4(3), 188-205. https://doi:10.1037/spy0000037.
  • Öner, Ç. &Aşçı, F.H. (2020). Sporcularda Bağlanma Stillerinin Duyguları Düzenleme Becerileri ve Bilişsel Duygu Düzenleme Stratejilerini Belirlemedeki Rolünün İncelenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(2), 202-219. https://doi.org/10.25307/jssr.798619
  • Şahan, H. & Şahin, R. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Duygu Düzenleme Güçlüğü ile Spor Ilişkisinin Araştırılması. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 21-30.
  • Şahin, T. ve Güçlü, M. (2018). Sporcularda Psikolojik Dayanıklılığın Duygu Düzenleme Becerilerine Etkisi: Türkiye Korumalı Futbol 1. Ligi Oyuncuları Örneği. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(3), 204-216. https://dergipark.org.tr/en/pub/spormetre/issue/68402/1076288
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların Ölçülmesi ve Spss Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Tingaz. E.O. & Altun, E.M. (2021). Duygu Düzenleme Ölçeğinin Sporcular İçin Uyarlanması ve Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(2), 301-313. https://dergipark.org.tr/en/pub/gbesbd/issue/61222/886385
  • Tuncalı, N. (2022). Öğretmen Adaylarında Bilişsel Duygu Düzenleme Stratejileri ve Akademik Özyeterlik Arasındaki Ilişkinin Incelenmesi. Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Turhal, S.N. (2019). Spor Yöneticisi Adaylarının Liderlik Yönelimleri ve Sosyal Zekâ Düzeyleri Arasındaki Ilişkinin Incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(4), 193-202. doı: 10.33689/spormetre.744157
  • Uluç, E. A. & Duman S. (2020). Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü Çalışanlarının Covid-19 Sürecinde Kaygı Durumlarının İncelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 289-302. https://doi.org/10.38021/asbid.827503
  • Vallerand. R.J. &Blanchard. C.M. (2000). The Study of Emotion in Sport and Exercise: Historical. Definitional. and Conceptual Perspectives. Y.L. Hanin (Ed), Emotions in Sport (ss. 3–37). Human Kinetics.
  • Wagstaff. C.R. (2014). Emotion Regulation and Sport Performance. Journal of Sport & Exercise Psychology, 36(4), 401-412. https://doi.org/10.1123/jsep.2013-0257 Yetim, A. (1996). Spor Yönetiminde Liderlik. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(3), 85-94. https://dergipark.org.tr/en/pub/gbesbd/issue/27943/302805

Çok Yönlü Liderlik ile Duygu Düzenleme Arasındaki İlişki

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 3, 228 - 239, 29.12.2022
https://doi.org/10.55238/seder.1196385

Öz

Bu araştırmanın amacı, sporcularda çok yönlü liderlik yönelimleri ile duygu düzenleme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma, ilişkisel tarama modelinin kullanıldığı betimsel bir çalışmadır. Çalışmanın örneklem grubu, 106 erkek 69 kadın toplam 175 lisans öğrencisinden oluşmaktadır. Veri toplama aşamasında Çok Yönlü Liderlik Yönelimleri Ölçeği, Sporcu Duygu Düzenleme Ölçeği ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Analiz sonucunda verilerin normal dağılım gösterdiği belirlenmiştir. Analiz aşamasında; Bağımsız Örneklem T-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (Anova) ve Pearson’s korelasyon analizi kullanılmıştır. Analiz sonucunda çok yönlü liderlik yönelimleri puanlarında; cinsiyet, yaş, bölüm, spor yılı ve spor türü değişkenine göre anlamlı farklılık tespit edilmemiştir. Sporcu duygu düzenleme puanlarında; yaş, spor yılı ve spor türü değişkenine göre anlamlı farklılık saptanmamıştır. Cinsiyet ve bölüm değişkeni göre bastırma puanlarında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Korelasyon analizi sonucunda; çok yönlü liderlik yönelimleri ve alt boyut puanları ile bilişsel yeniden düzenleme puanları arasında pozitif yönde ve orta düzeyde anlamlı ilişki belirlenmiştir. Politik liderlik ve karizmatik liderlik puanları ile bastırma puanları arasında pozitif yönde ve düşük düzeyde anlamlı ilişki saptanmıştır. Çok yönlü liderlik toplam puan, insan kaynaklı liderlik ve yapısal liderlik puanları ile bastırma puanları arasında pozitif yönde ve orta düzeyde anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Sonuç olarak sporcunun liderlik becerileri geliştikçe duygu kontrolünün de artacağı düşünülmektedir. Duygu kontrolünü sağlayan ve müsabakaya odaklanan bir sporcunun başarıya daha kolay ulaşacağı öngörülmektedir. Özellikle takım içerisinde lider konumunda olan sporcuların müsabaka sonucunu etkileyebileceği söylenebilir. Bu anlamda daha sonra yapılacak araştırmalar için takım liderleri ve takım kaptanları ile çalışma yapılması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Altınışık, Ü. & Çelik, A. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Liderlik Yönelimleri Ile Duygusal Zekâ Düzeyleri Arasındaki Ilişkinin Incelenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(1), 225-236. https://doi.org/10.25307/jssr.1092906
  • Başaran. İ.E. (2004). Yönetimde İnsan İlişkileri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bayındır, M. (2020). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Liderlik Yönelim Davranışların Araştırılması: İstanbul Gelişim Üniversitesi Örneği. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 260-268. https://doi.org/10.38021/asbid.806450
  • Beltekin, E. & Kuyulu, İ. (2019). Spor Bilimleri Fakültelerinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Liderlik Yönelim Düzeylerinin Incelenmesi (Erciyes Üniversitesi Örneği). Herkes İçin Spor ve Rekreasyon Dergisi, 1(1), 26-29. https://dergipark.org.tr/en/pub/jsar/issue/51539/664904
  • Beşler, H.K. (2021). Spor Yönetiminde Zihinsel Hazırlık “Zihin Yöneticiyi, Yönetici İse Kitleleri Yönetir”. H. Sunay (Ed), Spor Yönetiminde Güncel Konular (ss. 101-114). Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Bolman, L.G. & Deal, T.E. (1991). Leadership And Management Effectiveness: A Multi‐Frame, Multi‐Sector Analysis. Human Resource Management, 30(4), 509-534. https://doi.org/10.1002/hrm.3930300406
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2021). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (31. baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Cengiz, R. & Güllü, S. (2018). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Liderlik Yönelimleri ve Fiziksel Saygı Düzeylerinin İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(4), 94-108. https://doi.org/10.31680/gaunjss.474908
  • Cevahircioğlu, B. & Çakıcı, H.A (2022). Sporcuların Karakter Özelliklerine Göre Liderlik Yönelimlerinin İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2), 688-701. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1118583
  • Çar, B. (2013). Spor Eğitimi Alan Üniversite Öğrencilerinin Liderlik Özelliklerinin Belirlenmesi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Darıcı, S.G. (2019). Bireysel ve Takım Sporcularının Duygu Düzenleme Becerileri ve Psikolojik Dayanıklılıklarının Çeşitli Değişkenlere Göre Incelenmesi. Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Dayıcan, Y. & Demiray, E. (2021). Türkiye Masa Tenisi Liglerinde Oynayan Sporcuların Liderlik Yönelimleri Ve Kişilik Özellikleri Arasındaki Ilişkinin Incelenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(2), 257-268. https://doi.org/10.25307/jssr.892620
  • Dursun. M., Günay. M. & Yenel. İ.F. (2019). Çok Yönlü Liderlik Yönelimleri Ölçeği (ÇYLYÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi, 2(2), 333-347. https://doi.org/10.33712/mana.596370
  • Erol, E. (2008). Yönetim ve Organizasyon (Çağdaş ve Küresel Yaklaşımlar). İstanbul: Beta Yayınevi
  • Eryücel, M.E. (2018). Spor Eğitimi Alan Üniversite Öğrencilerinin Liderlik Özelliklerinin Belirlenmesi. Electronic Turkish Studies, 13(11), 1583-1596. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13816
  • George, D. & Mallery, M. (2010). Spss for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 Update (10 Ed.) Pearson Education: Boston.
  • Gross, J.J. (1998). The Emerging Field of Emotion Regulation: An İntegrative Review. Review of General Psychology, 2(3), 271-299.
  • Gross, J.J. (2002). Emotion regulation: Affective, Cognitive and Social Consequences. Psychophysiology, 39(3), 281-291.
  • Güler, B. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Duygu Düzenleme Becerilerinin Incelenmesi. Sportive, 5(1), 1-9. https://doi.org/10.53025/sportif.1065415
  • Karaçam, A., Orhan, B.E., Özdemir, A.S. & Sabuncu, A. (2022). Hakemlerin Duygu Düzenleme Düzeylerinin İncelenmesi. Herkes İçin Spor ve Rekreasyon Dergisi, 4(1), 4-9.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel Araştırma Yöntemi (13. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kürkcü, A.E. & Şahin, T. (2021). Kovid-19 Salgınının Bisikletçilerin Duygu Düzenleme Becerileri Üzerine Etkisinin Incelenmesi. V. Internatıonal Covıd-19 and Current Issues Congress, İstanbul, 16 Ekim 2021,140-142.
  • Lee, Y.H. (2019). Emotional İntelligence, Servant Leadership, and Development Goal Orientation in Athletic Directors. Sport Management Review, 22(3), 395-406.https://doi.org/10.1016/j.smr.2018.05.003
  • Martinent, G., Ledos, S., Ferrand. C., Campo, M. & Nicolas. M. (2015). Athletes’ Regulation of Emotions Experienced During Competition: A Naturalistic Video-Assisted Study. Sport. Exercise and Performance Psychology, 4(3), 188-205. https://doi:10.1037/spy0000037.
  • Öner, Ç. &Aşçı, F.H. (2020). Sporcularda Bağlanma Stillerinin Duyguları Düzenleme Becerileri ve Bilişsel Duygu Düzenleme Stratejilerini Belirlemedeki Rolünün İncelenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(2), 202-219. https://doi.org/10.25307/jssr.798619
  • Şahan, H. & Şahin, R. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Duygu Düzenleme Güçlüğü ile Spor Ilişkisinin Araştırılması. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 21-30.
  • Şahin, T. ve Güçlü, M. (2018). Sporcularda Psikolojik Dayanıklılığın Duygu Düzenleme Becerilerine Etkisi: Türkiye Korumalı Futbol 1. Ligi Oyuncuları Örneği. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(3), 204-216. https://dergipark.org.tr/en/pub/spormetre/issue/68402/1076288
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların Ölçülmesi ve Spss Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Tingaz. E.O. & Altun, E.M. (2021). Duygu Düzenleme Ölçeğinin Sporcular İçin Uyarlanması ve Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(2), 301-313. https://dergipark.org.tr/en/pub/gbesbd/issue/61222/886385
  • Tuncalı, N. (2022). Öğretmen Adaylarında Bilişsel Duygu Düzenleme Stratejileri ve Akademik Özyeterlik Arasındaki Ilişkinin Incelenmesi. Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Turhal, S.N. (2019). Spor Yöneticisi Adaylarının Liderlik Yönelimleri ve Sosyal Zekâ Düzeyleri Arasındaki Ilişkinin Incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(4), 193-202. doı: 10.33689/spormetre.744157
  • Uluç, E. A. & Duman S. (2020). Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü Çalışanlarının Covid-19 Sürecinde Kaygı Durumlarının İncelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 289-302. https://doi.org/10.38021/asbid.827503
  • Vallerand. R.J. &Blanchard. C.M. (2000). The Study of Emotion in Sport and Exercise: Historical. Definitional. and Conceptual Perspectives. Y.L. Hanin (Ed), Emotions in Sport (ss. 3–37). Human Kinetics.
  • Wagstaff. C.R. (2014). Emotion Regulation and Sport Performance. Journal of Sport & Exercise Psychology, 36(4), 401-412. https://doi.org/10.1123/jsep.2013-0257 Yetim, A. (1996). Spor Yönetiminde Liderlik. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(3), 85-94. https://dergipark.org.tr/en/pub/gbesbd/issue/27943/302805
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makale
Yazarlar

Yeşim Bayrakdaroğlu 0000-0003-1460-4780

Ebru Şenel 0000-0003-4157-2382

Kaan Karakuş 0000-0002-1568-7816

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Bayrakdaroğlu, Y., Şenel, E., & Karakuş, K. (2022). Çok Yönlü Liderlik ile Duygu Düzenleme Arasındaki İlişki. Spor Eğitim Dergisi, 6(3), 228-239. https://doi.org/10.55238/seder.1196385

Spor Eğitim Dergisi (SEDER), aşağıdaki indeks/veritabanlarında listelenmektedir: