Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of Teachers' Athlete Identity and Social Media Habits

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 2, 77 - 85, 20.09.2023
https://doi.org/10.55238/seder.1256699

Öz

In this research, it was aimed to determine the social media habits and athlete identity levels of teachers working in various primary, secondary and high schools in Malatya and to evaluate the relationship between them. 291 teachers voluntarily participated in the study. “Athlete Identity Scale” and “Social Media Addiction Scale” were used as data collection tools in the research. As a result of the analysis, the data showed normal distribution, and parametric tests such as independent samples t-test, one-way analysis of variance (anova) and pearson correlation analysis were used in data analysis. The analyzes of the data set were made with the SPSS statistical program, and the level of significance was taken at the level of (p<0.05). In the study, it was seen that the athletes' identities and social media addiction levels of the teachers were low. There was a significant difference in the identity of the athlete according to gender, educational status and licensed sports status. In addition, it was determined that there was no significant relationship between teachers' athlete identities and social media habit levels. As a result, it has been determined that there is no significant relationship between the athlete's identity level and social media addiction. This situation can be evaluated as social media habit does not affect the identity of the athlete.

Kaynakça

  • Aslan, T. (2020). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kaygılarının sosyal medya bağımlılıklarını yordayıcı rolünün incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Çağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Psikoloji Ana Bilim Dalı, Mersin.
  • Başak, A. (2019). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin sporcu kimlikleri ve sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının incelenmesi. Erciyes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Kayseri.
  • Bostancı, M. (2019). Medya Okuryazarlığı. Nobel Yayınevi, Yayın No: 2244, Sayfa-104.
  • Brewer, B.W., Van Raalte, J.L., Linder, D.E. (1993). Athletic identity: Hercules' muscles or achilles heel. Int J Sport Psychol, 24, 237-254.
  • Çakmak, V. (2014). İletişim kaygısının sosyal medya kullanımı üzerine olan etkisi: üniversite öğrencileri üzerine örnek olay incelemesi. Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Ana Bilim Dalı, Konya.
  • Çetinkaya, T. (2015). Takım sporlarında sporcu kimliği ve sürekli sportif kendine güven ilişkisi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Anabilim Dalı, Ankara.
  • Dağıtmaç, M. (2015). Sosyal Medya Bizi Neden Kullanır. Metamorfoz Yayıncılık.
  • Demir, Ü. (2016). Sosyal medya kullanımı ve aile iletişimi: Çanakkale’de lise öğrencileri üzerine bir araştırma, Selçuk İletişim, 9 (2), 27-50. doi: 10.18094/si.99029.
  • Dikme, G. (2013). Üniversite öğrencilerinin iletişimde ve günlük hayatta sosyal medya kullanım alışkanlıkları Kadir Has Üniversitesi Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Kadir Has Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Ekmekçi, A., Ekmekçi, R., İrmiş, A. (2013). Küreselleşme ve spor endüstrisi. Pamukkale Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 91-117.
  • Horton, R., & Mack, D. (2000). Athletic identity in marathon runners: Functional focus or dysfunctional commitment? Journal of Sport Behavior,23(2), 101.-119.
  • Işık, U., Topbaş, H. (2015). Facebook ve bağımlılık: medya bağımlılığı araştırması. The Journal of Academic Social Science Studies, 38, 319- 336.
  • İnal, A.N. (2003). Beden Eğitimi ve Spor Bilimi. Nobel Yayıncılık, 1. Baskı
  • Kavruk, B. (2016). Sosyal medya kullanımının cinsiyet ve eğitim düzeyi açısından değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalı, İstanbul.
  • Baba H., Namlı, S., Demir, G.T. (2018). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin sporcu kimlikleri ve başarı yönelimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erzurum Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Cilt 3, Sayı 7, Sayfa-179-196.
  • Öztürk, P., Koca, C. (2013). Sporcu Kimliği Ölçeğinin Türkçe formunun psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Hacettepe Journal Of Sport Sciences, 24(1), 1-10.
  • Ritchie, B.W., & Adair, D. (2004). Sport Tourism: Interrelationships, Impacts And Issues. Channel View Publications. Eds Vol. 14.
  • Şahin, C., Yağcı, M. (2017). Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği-Yetişkin Formu: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Ahi Evran Ünv. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt 18, Sayı 1, Sayfa-533
  • Türkan, S. (2019). Medya okuryazarlığı dersini alan öğrencilerin sosyal medyaya yönelik tutumları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Erzurum.
  • Ulukan, M., Ulukan, H., Esenkaya, A. (2021) Ortaöğretim öğrencilerinin sporda sosyal kimlik algılarında ve spora yönelik tutumlarında demografik değişkenlerin rolü. International Journal of Contemporary Educational Studies (IntJCES), 9 (2).

Öğretmenlerin Sporcu Kimliği ve Sosyal Medya Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 2, 77 - 85, 20.09.2023
https://doi.org/10.55238/seder.1256699

Öz

Bu araştırma da Malatya da muhtelif ilkokul, ortaokul ve liselerinde görevli öğretmenlerin sosyal medya alışkanlığı ve sporcu kimliği düzeylerini belirlemek ve aralarında ilişkiyi değerlendirmek amaçlanmıştır. Araştırmaya 291 öğretmen gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Sporcu Kimliği Ölçeği” ve “Sosyal Medya Bağımlılık Ölçeği” kullanılmıştır. Analiz sonucunda veriler normal dağılım göstermiş, veri analizinde bağımsız örneklemler t testi, tek yönlü varyans analizi (anova) ve pearson korelasyon analizi gibi parametrik testler kullanılmıştır. Veri setinin analizleri SPSS istatistik programı ile yapılmış, anlamlılık düzeyi (p<0.05) düzeyinde alınmıştır. Araştırmada öğretmenlerin sporcu kimlikleri ve sosyal medya bağımlılığı düzeylerinin düşük düzeyde olduğu görülmüştür. Cinsiyete, eğitim durumuna ve lisanslı spor yapma durumuna göre sporcu kimliğinde anlamlı fark görülmüştür. Ayrıca öğretmenlerin sporcu kimlikleri ve sosyal medya alışkanlık düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olmadığı belirlenmiştir. Sonuç olarak öğretmenlerin sporcu kimlik düzeylerinin düşük olduğu sporcu kimliği ve sosyal medya bağımlılığı arasında anlamlı bir ilişki bulunmadığı tespit edilmiştir. Bu durum sosyal medya alışkanlığının sporcu kimliğine etki etmediği şeklinde değerlendirilebilir.

Kaynakça

  • Aslan, T. (2020). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kaygılarının sosyal medya bağımlılıklarını yordayıcı rolünün incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Çağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Psikoloji Ana Bilim Dalı, Mersin.
  • Başak, A. (2019). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin sporcu kimlikleri ve sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının incelenmesi. Erciyes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Kayseri.
  • Bostancı, M. (2019). Medya Okuryazarlığı. Nobel Yayınevi, Yayın No: 2244, Sayfa-104.
  • Brewer, B.W., Van Raalte, J.L., Linder, D.E. (1993). Athletic identity: Hercules' muscles or achilles heel. Int J Sport Psychol, 24, 237-254.
  • Çakmak, V. (2014). İletişim kaygısının sosyal medya kullanımı üzerine olan etkisi: üniversite öğrencileri üzerine örnek olay incelemesi. Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Ana Bilim Dalı, Konya.
  • Çetinkaya, T. (2015). Takım sporlarında sporcu kimliği ve sürekli sportif kendine güven ilişkisi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Anabilim Dalı, Ankara.
  • Dağıtmaç, M. (2015). Sosyal Medya Bizi Neden Kullanır. Metamorfoz Yayıncılık.
  • Demir, Ü. (2016). Sosyal medya kullanımı ve aile iletişimi: Çanakkale’de lise öğrencileri üzerine bir araştırma, Selçuk İletişim, 9 (2), 27-50. doi: 10.18094/si.99029.
  • Dikme, G. (2013). Üniversite öğrencilerinin iletişimde ve günlük hayatta sosyal medya kullanım alışkanlıkları Kadir Has Üniversitesi Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Kadir Has Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Ekmekçi, A., Ekmekçi, R., İrmiş, A. (2013). Küreselleşme ve spor endüstrisi. Pamukkale Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 91-117.
  • Horton, R., & Mack, D. (2000). Athletic identity in marathon runners: Functional focus or dysfunctional commitment? Journal of Sport Behavior,23(2), 101.-119.
  • Işık, U., Topbaş, H. (2015). Facebook ve bağımlılık: medya bağımlılığı araştırması. The Journal of Academic Social Science Studies, 38, 319- 336.
  • İnal, A.N. (2003). Beden Eğitimi ve Spor Bilimi. Nobel Yayıncılık, 1. Baskı
  • Kavruk, B. (2016). Sosyal medya kullanımının cinsiyet ve eğitim düzeyi açısından değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalı, İstanbul.
  • Baba H., Namlı, S., Demir, G.T. (2018). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin sporcu kimlikleri ve başarı yönelimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erzurum Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Cilt 3, Sayı 7, Sayfa-179-196.
  • Öztürk, P., Koca, C. (2013). Sporcu Kimliği Ölçeğinin Türkçe formunun psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Hacettepe Journal Of Sport Sciences, 24(1), 1-10.
  • Ritchie, B.W., & Adair, D. (2004). Sport Tourism: Interrelationships, Impacts And Issues. Channel View Publications. Eds Vol. 14.
  • Şahin, C., Yağcı, M. (2017). Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği-Yetişkin Formu: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Ahi Evran Ünv. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt 18, Sayı 1, Sayfa-533
  • Türkan, S. (2019). Medya okuryazarlığı dersini alan öğrencilerin sosyal medyaya yönelik tutumları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Erzurum.
  • Ulukan, M., Ulukan, H., Esenkaya, A. (2021) Ortaöğretim öğrencilerinin sporda sosyal kimlik algılarında ve spora yönelik tutumlarında demografik değişkenlerin rolü. International Journal of Contemporary Educational Studies (IntJCES), 9 (2).
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makale
Yazarlar

Muhammed Perihan 0000-0003-1930-4840

Cengiz Arslan 0000-0003-4406-1131

Semra Kuvat 0000-0001-7509-1275

Erken Görünüm Tarihi 6 Mayıs 2023
Yayımlanma Tarihi 20 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Perihan, M., Arslan, C., & Kuvat, S. (2023). Öğretmenlerin Sporcu Kimliği ve Sosyal Medya Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi. Spor Eğitim Dergisi, 7(2), 77-85. https://doi.org/10.55238/seder.1256699

Spor Eğitim Dergisi (SEDER), aşağıdaki indeks/veritabanlarında listelenmektedir: