Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİREYLERİN REKREATİF AMAÇLI E-SPORA KATILIM MOTİVASYONLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 1, 63 - 77, 30.06.2023
https://doi.org/10.52272/srad.1264190

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı rekreatif amaçlı e-spor yapan bireylerin, e-spora katılım motivasyonlarının incelenmesidir.
Yöntem: Çalışmaya 34 (13,6%) kadın, 216 (86,4%) erkek olmak üzere toplam 250 birey gönüllü olarak katılmıştır. Verilerin toplanmasında Öz ve Üstün (2019) tarafından geliştirilen E-Spor Katılım Motivasyonu Ölçeği (EKMÖ) ve 7 sorudan oluşan sosyo-demografik bilgi formu kullanılmıştır. Model olarak ise ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Veriler SPSS 25.0 paket programlarında analiz edilmiştir. Tanımlayıcı istatistiksel hesaplamalar (frekans, yüzde, ortalama ve standart sapma), bağımsız değişkenlerde 2 tane değişken olanlar için Mann-Whitney U testi, 3 ve daha fazla olan değişkenler için Kruskall-Wallis H testi kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak alınmıştır.
Bulgular: Cinsiyet değişkenine göre yalnızca yetkinlik alt boyutunda kadın katılımcılar lehine anlamlı farklılık bulunmuştur.
Sonuç: Cinsiyet (yetkinlik alt boyutu hariç), eğitim durumu, yaşanılan bölge, aylık gelir düzeyi, kişisel aygıta sahip olma durumu, tercih edilen dijital aygıt ve tercih edilen oyun türü e-spor katılım motivasyonunda etkili olmadığı düşünülmektedir.
Anahtar kelimeler: e-spor, rekreasyon, katılım, motivasyon.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

Şimdiden emekleriniz için teşekkür eder. Saygılarımızı sunarız...

Kaynakça

  • Adanır, Z. (2023). Sportif amaçlı rekreatif faaliyetlere katılan bireylerin sosyalleşme düzeyleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Batman.
  • Akgöl, O. (2019). Spor Endüstrisi ve Dijitalleşme: Türkiye'deki E-spor Yapılanması Üzerine Bir İnceleme. TRT Akademi, 4 (8), 206-224.
  • Alp, A.F., Çakmak, G., & Sarper Kahveci, M. (2020). " Ne Bilir Kadın Oyun Oynamayı?": Kadın Oyuncuların E-Spor Deneyimleri. Türkiye Klinikleri Journal of Sports Sciences, 12(3).
  • Ayar, H. (2018). Development of e-sport in turkey and in the world. International Journal of Science Culture and Sport, 6(1).
  • Bányai, F., Griffiths, M. D., Demetrovics, Z., & Király, O. (2019). The mediating effect of motivations between psychiatric distress and gaming disorder among e-sport gamers and recreational gamers. Comprehensive Psychiatry, 94, 152117.
  • Bányai, F., Griffiths, M. D., Király, O., & Demetrovics, Z. (2019). The psychology of e-sports: A systematic literature review. Journal of Gambling Studies, 35(2), 351-365.
  • Buonamano, R., Cei, A., & Mussino, A. (1995). Participation motivation in Italian youth sport. The Sport Psychologist, 9(3), 265-281.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çolak, S., Örs, A., Çolak, E., Son, M., Güzelordu, D., Çolak, T., & Yargıcı, M. (2018). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin e-spor bilgi düzeylerinin araştırılması. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (35), 121-127.
  • Emekli, G. (2006). Coğrafya, kültür ve turizm: kültürel turizm. Ege Coğrafya Dergisi, 15(1-2), 51-59.
  • Ghuman, D., & Griffiths, M. (2012). A cross-genre study of online gaming: Player demographics, motivation for play, and social interactions among players. International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning (IJCBPL), 2(1), 13-29.
  • Gulam, A. (2016). Recreation–need and importance in modern society. International Journal of Physiology, Nutrition and Physical Education, 1(2), 157-160.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. 5. Baskı. Ankara: Seçkin Kitabevi.
  • Hamari, J., & Sjöblom, M. (2017). What is e-sports and why do people watch it?. Internet Research, 27(2), 211-232.
  • İlhan, L., & Gencer, E. (2013). Liselerarası badminton müsabakalarına katılan sporcu-öğrencilerin spora katılım motivasyonlarının belirlenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(1-4), 1-6.
  • Jang, W. W., & Byon, K. K. (2021). Investigation of e-sports playing ıntention formation: the moderating ımpact of gender. Sport Marketing Quarterly, 30(3).
  • Kaman, M. B., Gündüz, N., & Gevat, C. (2017). Tenis sporcularının spora katılım motivasyonlarının incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(2), 65-72.
  • Kilci, A. K. (2019). Dijital spor oyunları motivasyon ölçeği (DSOMÖ): Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences-IJSETS, 6(1), 6-18.
  • Kriz, W. C. (2020). Gaming in the Time of COVID-19. Simulation & Gaming, 51(4), 403-410.
  • Luo, Y., Smith, D. M., Moosbrugger, M., France, T. J., Wang, K., Cheng, Y., ... & Si, S. (2023). Dynamics and moderating factors of e-sport participation and loneliness: A daily diary study. Psychology of Sport and Exercise, 102384.
  • Nazlı, R. S. ve Yağmur, F. (2021). Sporun Yeni Yüzü: E-Sporcuların E-Spora Yönelik Düşünceleri, Injocmer, 1(2), 108-119.
  • Newman, J. I., Xue, H., Watanabe, N. M., Yan, G., & McLeod, C. M. (2022). Gaming gone viral: An analysis of the emerging e-sports narrative economy. Communication & Sport, 10(2), 241-270.
  • Öz, N.D., ve Üstün, F. (2019). E-Spor katılım motivasyonu ölçeğinin (EKMÖ) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 115-125.
  • Özgül, E. (2011). Tüketicilerin sosyo-demografik özelliklerinin hedonik tüketim ve gönüllü sade yaşam tarzları açısından değerlendirilmesi. Ege Akademik Bakış Dergisi, 11(1), 25-38.
  • Sazak, Ş. (2016). Türkiye’de Bölgelere Göre Nüfusun Yaş Gruplarına Dağılımı. Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 5 (2), 187-198.
  • Şimşek, T. (2018). Televizyon yarışma programlarının liseli gençlerin kimlik gelişimi ve sosyalleşme sürecine etkilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: “Survivor örneği. Sosyolojik Düşün, 3(1-2), 14-28.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Üstün, F., Öz, N. D., Önal, F., Demirci, Y. E., & Akbaba, S. (2022). Üniversite öğrencilerinin e-spor katılım motivasyonlarının incelenmesi. Düzce Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 128-137.
  • Witkowski, K., Cynarski, W. J., & Błażejewski, W. (2013). Motivations and determinants underlying the practice of martial arts and combat sports. Ido Movement for Culture. Journal of Martial Arts Anthropology, 1(13), 17-26.
  • Yayla, Ö. & Güven, Y. (2020). Elektronik sporlar: Rekreasyonel etkinlik perspektiften değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22 (1), 283-301. DOI: 10.16953/deusosbil.546080
  • Yıldız, M., Kırtepe, A., & Baydili, K. N. (2020). Lisanslı e-spor katılımcıların motivasyon düzeylerinin incelenmesi. Journal of History School (JOHS), 48, 2823-2835.

INVESTIGATION OF PARTICIPATION MOTIVATION FOR E-SPORTS OF INDIVIDUALS DOING E-SPORTS FOR RECREATIONAL PURPOSES

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 1, 63 - 77, 30.06.2023
https://doi.org/10.52272/srad.1264190

Öz

Aim: The aim of this study is to be investigated of participation motivation for E-sports of individuals doing E-sports for recreational purposes.
Method: A total of 250 individuals, 34 (13.6%) women and 216 (86.4%) men, participated in the study voluntarily. The E-Sports Participation Motivation Scale (ECMS) developed by Öz and Üstün (2019) and a socio-demographic information form consisting of 7 questions were used to collect the data. As a model, the relational screening model was used. The data were analyzed in SPSS 25.0 package programs. Descriptive statistical calculations (frequency, percentage, mean and standard deviation), Mann-Whitney U test for independent variables with 2 variables, Kruskall-Wallis H test for variables with 3 or more were used. The significance level was taken as p<0.05.
Findings: According to gender variable, a significant difference has been found in favor of female participants only in competence sub-dimension.
Conclusion: Gender (except for the competence sub-dimension), educational status, region of residence, monthly income level, personal device ownership status, preferred digital device and preferred game type have not been considered to be effective in participation motivation for e-sports.
Key Words: e-sports, recreation, participation, motivation

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Adanır, Z. (2023). Sportif amaçlı rekreatif faaliyetlere katılan bireylerin sosyalleşme düzeyleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Batman.
  • Akgöl, O. (2019). Spor Endüstrisi ve Dijitalleşme: Türkiye'deki E-spor Yapılanması Üzerine Bir İnceleme. TRT Akademi, 4 (8), 206-224.
  • Alp, A.F., Çakmak, G., & Sarper Kahveci, M. (2020). " Ne Bilir Kadın Oyun Oynamayı?": Kadın Oyuncuların E-Spor Deneyimleri. Türkiye Klinikleri Journal of Sports Sciences, 12(3).
  • Ayar, H. (2018). Development of e-sport in turkey and in the world. International Journal of Science Culture and Sport, 6(1).
  • Bányai, F., Griffiths, M. D., Demetrovics, Z., & Király, O. (2019). The mediating effect of motivations between psychiatric distress and gaming disorder among e-sport gamers and recreational gamers. Comprehensive Psychiatry, 94, 152117.
  • Bányai, F., Griffiths, M. D., Király, O., & Demetrovics, Z. (2019). The psychology of e-sports: A systematic literature review. Journal of Gambling Studies, 35(2), 351-365.
  • Buonamano, R., Cei, A., & Mussino, A. (1995). Participation motivation in Italian youth sport. The Sport Psychologist, 9(3), 265-281.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çolak, S., Örs, A., Çolak, E., Son, M., Güzelordu, D., Çolak, T., & Yargıcı, M. (2018). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin e-spor bilgi düzeylerinin araştırılması. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (35), 121-127.
  • Emekli, G. (2006). Coğrafya, kültür ve turizm: kültürel turizm. Ege Coğrafya Dergisi, 15(1-2), 51-59.
  • Ghuman, D., & Griffiths, M. (2012). A cross-genre study of online gaming: Player demographics, motivation for play, and social interactions among players. International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning (IJCBPL), 2(1), 13-29.
  • Gulam, A. (2016). Recreation–need and importance in modern society. International Journal of Physiology, Nutrition and Physical Education, 1(2), 157-160.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. 5. Baskı. Ankara: Seçkin Kitabevi.
  • Hamari, J., & Sjöblom, M. (2017). What is e-sports and why do people watch it?. Internet Research, 27(2), 211-232.
  • İlhan, L., & Gencer, E. (2013). Liselerarası badminton müsabakalarına katılan sporcu-öğrencilerin spora katılım motivasyonlarının belirlenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(1-4), 1-6.
  • Jang, W. W., & Byon, K. K. (2021). Investigation of e-sports playing ıntention formation: the moderating ımpact of gender. Sport Marketing Quarterly, 30(3).
  • Kaman, M. B., Gündüz, N., & Gevat, C. (2017). Tenis sporcularının spora katılım motivasyonlarının incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(2), 65-72.
  • Kilci, A. K. (2019). Dijital spor oyunları motivasyon ölçeği (DSOMÖ): Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences-IJSETS, 6(1), 6-18.
  • Kriz, W. C. (2020). Gaming in the Time of COVID-19. Simulation & Gaming, 51(4), 403-410.
  • Luo, Y., Smith, D. M., Moosbrugger, M., France, T. J., Wang, K., Cheng, Y., ... & Si, S. (2023). Dynamics and moderating factors of e-sport participation and loneliness: A daily diary study. Psychology of Sport and Exercise, 102384.
  • Nazlı, R. S. ve Yağmur, F. (2021). Sporun Yeni Yüzü: E-Sporcuların E-Spora Yönelik Düşünceleri, Injocmer, 1(2), 108-119.
  • Newman, J. I., Xue, H., Watanabe, N. M., Yan, G., & McLeod, C. M. (2022). Gaming gone viral: An analysis of the emerging e-sports narrative economy. Communication & Sport, 10(2), 241-270.
  • Öz, N.D., ve Üstün, F. (2019). E-Spor katılım motivasyonu ölçeğinin (EKMÖ) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 115-125.
  • Özgül, E. (2011). Tüketicilerin sosyo-demografik özelliklerinin hedonik tüketim ve gönüllü sade yaşam tarzları açısından değerlendirilmesi. Ege Akademik Bakış Dergisi, 11(1), 25-38.
  • Sazak, Ş. (2016). Türkiye’de Bölgelere Göre Nüfusun Yaş Gruplarına Dağılımı. Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 5 (2), 187-198.
  • Şimşek, T. (2018). Televizyon yarışma programlarının liseli gençlerin kimlik gelişimi ve sosyalleşme sürecine etkilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: “Survivor örneği. Sosyolojik Düşün, 3(1-2), 14-28.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Üstün, F., Öz, N. D., Önal, F., Demirci, Y. E., & Akbaba, S. (2022). Üniversite öğrencilerinin e-spor katılım motivasyonlarının incelenmesi. Düzce Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 128-137.
  • Witkowski, K., Cynarski, W. J., & Błażejewski, W. (2013). Motivations and determinants underlying the practice of martial arts and combat sports. Ido Movement for Culture. Journal of Martial Arts Anthropology, 1(13), 17-26.
  • Yayla, Ö. & Güven, Y. (2020). Elektronik sporlar: Rekreasyonel etkinlik perspektiften değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22 (1), 283-301. DOI: 10.16953/deusosbil.546080
  • Yıldız, M., Kırtepe, A., & Baydili, K. N. (2020). Lisanslı e-spor katılımcıların motivasyon düzeylerinin incelenmesi. Journal of History School (JOHS), 48, 2823-2835.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği, Spor ve Rekreasyon
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Muhammet Eyüp Uzuner 0000-0001-7686-4137

Müge Sarper Kahveci 0000-0002-9731-9418

Proje Numarası -
Erken Görünüm Tarihi 17 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Kabul Tarihi 17 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uzuner, M. E., & Sarper Kahveci, M. (2023). BİREYLERİN REKREATİF AMAÇLI E-SPORA KATILIM MOTİVASYONLARININ İNCELENMESİ. Spor Ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 5(1), 63-77. https://doi.org/10.52272/srad.1264190

Creative Commons Lisansı

Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.