Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Atletizm Branşı İle İlgili Lisansüstü Tezlere Yönelik Bir İçerik Analizi

Yıl 2023, Cilt: 12 Sayı: 3, 467 - 477, 30.07.2023
https://doi.org/10.22282/tojras.1295048

Öz

Bu çalışmanın amacı Atletizm branşı alanında hazırlanan Lisansüstü tez çalışmalarının çeşitli değişkenler açısından incelemek ve araştırmacılara tez ve özet yazımında belirli ölçütleri hatırlatarak yol gösterici bilgiler sunmaktır. Bu çalışma, Atletizm Branşı ile ilgili hazırlanan Lisansüstü tez Çalışmalarında yapılan tezlerin analiz ederek bu alandaki lisansüstü tez özetlerinin genel durumunu göstermesi açından önem arz etmektedir. Yüksekögretim Kurulu Başkanlıgı Ulusal Tez Merkezinde yer alan çalışmalardan elde edilen verilere göre toplam çalışmanın 61 taneyle sınırlı olduğu tespit edilmiştir. Atletizm, diğer branşlarda yer alan çalışmalarla kıyaslandığında; Taekwondo(n=140), Cimnastik (n=105), Bisiklet (n=182), Yüzme (n=281), Boks (n=147), Karate (n=118), Güreş (n=311), Tenis (n=274), Basketbol (592), Fubol (n=1813), Voleybol (393), Hentbol (n=198), Kayak (n=111) vb gibi branşlarda yapılan çalışmaların gerisinde kalmış görünmektedir. Bu doğrultuda, spor disiplinlerinin temelini oluşturan atletizm konusunda yapılacak doktora ve yüksek lisans çalışmaların araştırma sıklığının ve sayısının artırılmasının teşvik edilmesinin gerektiği ve yapılacak çalışmaların sıklığının artması yönünde yapılacak yönlendirmelerle elde edilecek sonuç ve bulguların atletizm alanında çalışma yapacak araştırmacılara, eğitimcilerine ve akademisyenlere rehberlik etmesi beklenmektedir (Yamaner, 2001). Yapılacak Tezlerin araştırma metodolojisi bölümüne daha fazla özen gösterilmesi ve akademik danışmanların süreci yakından takip etmeleri ile alana sağlanan katkının artacağı düşünülmektedir. Tezlerde yapılan içerik incelmesi sonucunda bazı çalışmaların özet kısmında, analiz yöntemlerinin eksik olduğu, anahtar kelimelerin az olduğu tespit edilmiştir. Özet kısmında verilen bilgilerin araştırmacılar ve akademisyenler, için önemli olmaktadır. Özette verilen bilgilerin gelecekte yapılacak çalışmalara yol gösterici olması beklenmektedir. Atletizm alanında geçmişten günümüze kullanılan araştırma konuları, yöntemler ve veri analiz yöntemlerinin bilinmesi sonraki çalışma yapacak araştırmacılar için büyük önem taşımaktadır. Bu nedenle, Türkiye veya dünya genelinde atletizim alanındaki araştırmalarının durumunu belirlemek amacıyla benzer çalışmaların sıklıkla gerçekleştirilmesi oldukça yararlı olduğu söylenebilir.

Kaynakça

  • Akgün N. (1989). Egzersiz Fizyolojisi. 3. baskı, 1. cilt, Gökçe Ofset Matbaacılık, Ankara.
  • Balcı, Ş., & Bekiroğlu, O. (2012). İçerikten anlama giden bir tünel olarak içerik çözümlemesi: 2011 genel seçimleri’nde Ak Parti tv reklamları üzerine bir araştırma. Özlem Güllüoğlu (Ed.) İletişim bilimlerinde araştırma yöntemleri: görsel metin çözümleme (s. 268-323). Ütopya Yayınevi.
  • Balcı, V. (1996). Sportif organizasyonların düzenlenmesinde proje yönetimi tekniklerinin kullanımı.Uluslararası bir atletizm pist yarışması örneği. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi.
  • Bayazıt, B. (2006). Eğitilebilir zihinsel engelli çocuklarda eğlenceli atletizm antrenman programının psikomotor özelliklere etkisi. Doktora Tezi. Kocaeli Üniversitesi.
  • Berg, B. L. &, Lune, H. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Çev. Hasan Aydın, Eğitim Kitabevi, Konya.
  • Biçer, M. A. (2009). Atletizmde müsabaka öncesi mistik geleneksel dini inanıslar ve rahatlama yöntemleri. Ankara, Yenimahalle, Türkiye, 45.
  • Calık, M. &, Sözbilir, M. (2014). Parameters of content analysis. Education and Science, 39(174), 33-38. https://doi.org/10.15390/EB.2014.3412
  • Coşkuntürk, O. S. (1999). Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Atletizm Federasyonu nun mali ve idari yapısı. Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi.
  • Demirci A. (2013). Atletizm Öğretimi. 2.Basım, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti., Ankara.
  • Efek, E. (2021). Atletizm sporunun stres atılganlık ve sportmenlik düzeyleriyle ilişkisi. Doktora Tezi. Düzce Üniversitesi.
  • Erden, S.(1992). Atletizmde sıçrama performansının geliştirilmesinde merdiven çalışmalarının önemi. Doktora Tezi. Uludağ Üniversitesi.
  • Ertürk, Ş. (2010). Üniversite atletizm takımına seçilen 18-22 yaş gurubu erkek öğrencilerin beslenme bilgi tutum ve alışkanlıklarının vücut bileşimleri ve hemoglobin düzeylerinin performanslarına etkisi üzerine bir araştırma. Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi.
  • Haslofça, E. (1998). İlköğretim okullarında uygulanabilecek atletizm yarışma ve antrenman programı model önerisi. Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Haslofça, F. (2009). İlköğretim okullarında ders içi ve ders dışı çocuk atletizmi uygulamalarının oluşturacağı motivasyonel iklimin hedef yönelimler üzerine etkisi. Doktora Tezi. Ege Üniversitesi.
  • İnce, M,. Gül, H., & Bozyiğit, S. (2017). Türkiye’de turizm pazarlaması konusunda yazılan lisansüstü tezlerin içerik analizi yöntemiyle incelenmesi: 1990-2016. Journal of Social Studies. 6 (5), 113-130.
  • İşler M. Okullarda Atletizm. Milli Eğitim Basımevi, İstanbul; 1985.
  • Karaç, Y. (2017). Sporcu eğitim merkezlerindeki atletizm branşı öğrenci-sporcuların başarı algıları ile spora katılım güdülerinin incelenmesi. Doktora Tezi. Hitit Üniversitesi.
  • Kuş M.(2000). İlköğretim Okullarında Atletizm Eğitimi. NÜ. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Niğde.
  • Kuş, M. (2000). İlköğretim okullarında atletizm eğitimi. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Niğde).
  • Orhan, Ö. (2009). Alt yapıya yönelik üç yıllık atletizm antrenmanlarının kız öğrencilerde bazı fiziksel ve fizyolojik parametrelere etkisi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi.
  • Özükan B. Atletizm. Boyut Yayıncılık ve Ticaret A.Ş., İstanbul; 2003.
  • Pekel, H. A. (2007). Atletizmde yetenek aramasına bağlı olarak 10-12 yaş grubu çocuklarda bazı değişkenler üzerinde normatif çalışma: Ankara ili örneği. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi.
  • Selcuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M. & Du¨ndar, H. (2014). Egˆitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların egilimleri: içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39(173), 430-453.
  • Sevim, O., & Özdemir-Eren, N. H.(2012). Türkçe eğitimi alanındaki yüksek lisans tezlerinin başlıklarına ve özetlerine eleştirel bir bakış. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 1(3), 174-186.
  • Suri, H., & Clarke, D. (2009). Advancements in research systhesis methods: From a methodologically inclusive perspective. Review of Educational Research, 79(1), 395-430.
  • Toker, H. F. (1992). Atletizm temel cimnastik ve hentbol uygulamalarının kuvvet ve kuvvette devamlılığa etkisi üzerine bir araştırma. Doktora Tezi. Uludağ Üniversitesi.
  • Yapıcı, A. K. & Ersöz, A.(2003). Modern olimpiyat oyunlarinda atletizm rekorlarini hazirlayan faktörler. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (8), https://dergipark.org.tr/en/pub/dpusbe/issue/4750/65263
  • Yıldırim, T., & Şimşek, Ü. (2016). Sosyal bilgiler öğretmenliği öğrencilerinin coğrafya alanina yönelik öz-yeterliklerinin farkli değişkenler açisindan incelenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, (34), 43-49.
  • Yamaner F. (2001). Beden Eğitimi ve Sporda Temel İlkeler. Ekin Kitapevi, Bursa; s: 5-11.
  • Yurdadön, Ü. (2022). Elit düzey atletizm sporcularında iletişim becerileri ve çoklu zeka alanlarının araştırılması. Doktora Tezi. Hitit Üniversitesi.

For Graduate Theses Related to Athletics Branch a Content Analysis

Yıl 2023, Cilt: 12 Sayı: 3, 467 - 477, 30.07.2023
https://doi.org/10.22282/tojras.1295048

Öz

The aim of this study is to examine postgraduate thesis studies related to the field of Athletics in terms of various variables and provide guiding information to researchers regarding thesis and abstract writing. This study is significant in terms of analyzing the theses conducted in the field of Athletics and demonstrating the general state of postgraduate thesis abstracts in this field. According to the data obtained from the National Thesis Center of the Higher Education Council Presidency, a total of 61 studies were identified. Compared to studies in other disciplines, athletics appears to be lagging behind in terms of research frequency and quantity. For example, studies in disciplines such as Taekwondo (n=140), Gymnastics (n=105), Cycling (n=182), Swimming (n=281), Boxing (n=147), Karate (n=118), Wrestling (n=311), Tennis (n=274), Basketball (592), Football (n=1813), Volleyball (393), Handball (n=198), Skiing (n=111), and so on have surpassed the number of studies conducted in athletics. In this regard, it is necessary to encourage an increase in the frequency and quantity of doctoral and master's studies on athletics, which constitute the foundation of sports disciplines. It is expected that the results and findings obtained through such studies, along with guidance provided through directing and supervising the research process, will contribute to researchers, educators, and academics in the field of athletics. It is believed that paying more attention to the research methodology section and closely monitoring the process by academic advisors will increase the contribution to the field. Through content analysis of the theses, it was observed that some studies lacked sufficient analysis methods and had few keywords in their abstract sections. The information provided in the abstract is important for researchers and academics. It is expected that the information provided in the abstract will guide future studies. Having knowledge about the research topics, methods, and data analysis methods used in athletics research from the past to the present is crucial for future researchers in the field. Therefore, conducting similar studies frequently to determine the state of athletics research in Turkey or worldwide is highly beneficial.

Kaynakça

  • Akgün N. (1989). Egzersiz Fizyolojisi. 3. baskı, 1. cilt, Gökçe Ofset Matbaacılık, Ankara.
  • Balcı, Ş., & Bekiroğlu, O. (2012). İçerikten anlama giden bir tünel olarak içerik çözümlemesi: 2011 genel seçimleri’nde Ak Parti tv reklamları üzerine bir araştırma. Özlem Güllüoğlu (Ed.) İletişim bilimlerinde araştırma yöntemleri: görsel metin çözümleme (s. 268-323). Ütopya Yayınevi.
  • Balcı, V. (1996). Sportif organizasyonların düzenlenmesinde proje yönetimi tekniklerinin kullanımı.Uluslararası bir atletizm pist yarışması örneği. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi.
  • Bayazıt, B. (2006). Eğitilebilir zihinsel engelli çocuklarda eğlenceli atletizm antrenman programının psikomotor özelliklere etkisi. Doktora Tezi. Kocaeli Üniversitesi.
  • Berg, B. L. &, Lune, H. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Çev. Hasan Aydın, Eğitim Kitabevi, Konya.
  • Biçer, M. A. (2009). Atletizmde müsabaka öncesi mistik geleneksel dini inanıslar ve rahatlama yöntemleri. Ankara, Yenimahalle, Türkiye, 45.
  • Calık, M. &, Sözbilir, M. (2014). Parameters of content analysis. Education and Science, 39(174), 33-38. https://doi.org/10.15390/EB.2014.3412
  • Coşkuntürk, O. S. (1999). Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Atletizm Federasyonu nun mali ve idari yapısı. Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi.
  • Demirci A. (2013). Atletizm Öğretimi. 2.Basım, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti., Ankara.
  • Efek, E. (2021). Atletizm sporunun stres atılganlık ve sportmenlik düzeyleriyle ilişkisi. Doktora Tezi. Düzce Üniversitesi.
  • Erden, S.(1992). Atletizmde sıçrama performansının geliştirilmesinde merdiven çalışmalarının önemi. Doktora Tezi. Uludağ Üniversitesi.
  • Ertürk, Ş. (2010). Üniversite atletizm takımına seçilen 18-22 yaş gurubu erkek öğrencilerin beslenme bilgi tutum ve alışkanlıklarının vücut bileşimleri ve hemoglobin düzeylerinin performanslarına etkisi üzerine bir araştırma. Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi.
  • Haslofça, E. (1998). İlköğretim okullarında uygulanabilecek atletizm yarışma ve antrenman programı model önerisi. Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Haslofça, F. (2009). İlköğretim okullarında ders içi ve ders dışı çocuk atletizmi uygulamalarının oluşturacağı motivasyonel iklimin hedef yönelimler üzerine etkisi. Doktora Tezi. Ege Üniversitesi.
  • İnce, M,. Gül, H., & Bozyiğit, S. (2017). Türkiye’de turizm pazarlaması konusunda yazılan lisansüstü tezlerin içerik analizi yöntemiyle incelenmesi: 1990-2016. Journal of Social Studies. 6 (5), 113-130.
  • İşler M. Okullarda Atletizm. Milli Eğitim Basımevi, İstanbul; 1985.
  • Karaç, Y. (2017). Sporcu eğitim merkezlerindeki atletizm branşı öğrenci-sporcuların başarı algıları ile spora katılım güdülerinin incelenmesi. Doktora Tezi. Hitit Üniversitesi.
  • Kuş M.(2000). İlköğretim Okullarında Atletizm Eğitimi. NÜ. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Niğde.
  • Kuş, M. (2000). İlköğretim okullarında atletizm eğitimi. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Niğde).
  • Orhan, Ö. (2009). Alt yapıya yönelik üç yıllık atletizm antrenmanlarının kız öğrencilerde bazı fiziksel ve fizyolojik parametrelere etkisi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi.
  • Özükan B. Atletizm. Boyut Yayıncılık ve Ticaret A.Ş., İstanbul; 2003.
  • Pekel, H. A. (2007). Atletizmde yetenek aramasına bağlı olarak 10-12 yaş grubu çocuklarda bazı değişkenler üzerinde normatif çalışma: Ankara ili örneği. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi.
  • Selcuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M. & Du¨ndar, H. (2014). Egˆitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların egilimleri: içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39(173), 430-453.
  • Sevim, O., & Özdemir-Eren, N. H.(2012). Türkçe eğitimi alanındaki yüksek lisans tezlerinin başlıklarına ve özetlerine eleştirel bir bakış. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 1(3), 174-186.
  • Suri, H., & Clarke, D. (2009). Advancements in research systhesis methods: From a methodologically inclusive perspective. Review of Educational Research, 79(1), 395-430.
  • Toker, H. F. (1992). Atletizm temel cimnastik ve hentbol uygulamalarının kuvvet ve kuvvette devamlılığa etkisi üzerine bir araştırma. Doktora Tezi. Uludağ Üniversitesi.
  • Yapıcı, A. K. & Ersöz, A.(2003). Modern olimpiyat oyunlarinda atletizm rekorlarini hazirlayan faktörler. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (8), https://dergipark.org.tr/en/pub/dpusbe/issue/4750/65263
  • Yıldırim, T., & Şimşek, Ü. (2016). Sosyal bilgiler öğretmenliği öğrencilerinin coğrafya alanina yönelik öz-yeterliklerinin farkli değişkenler açisindan incelenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, (34), 43-49.
  • Yamaner F. (2001). Beden Eğitimi ve Sporda Temel İlkeler. Ekin Kitapevi, Bursa; s: 5-11.
  • Yurdadön, Ü. (2022). Elit düzey atletizm sporcularında iletişim becerileri ve çoklu zeka alanlarının araştırılması. Doktora Tezi. Hitit Üniversitesi.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği, Beden Eğitimi ve Oyun
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Osman Satı Coşkuntürk 0000-0001-8668-2628

Erken Görünüm Tarihi 22 Temmuz 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Coşkuntürk, O. S. (2023). Atletizm Branşı İle İlgili Lisansüstü Tezlere Yönelik Bir İçerik Analizi. The Online Journal of Recreation and Sports, 12(3), 467-477. https://doi.org/10.22282/tojras.1295048