Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2023, Cilt: 12 Sayı: 4, 701 - 7015, 20.10.2023
https://doi.org/10.22282/tojras.1331761

Öz

Kaynakça

  • Acat, M. B., & Demiral, S. (2002). Türkiye`de Yabancı Dil Öğreniminde Motivasyon Kaynakları ve Sorunları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 31(31), 312–329.
  • Akın, H., & Çetin, M. (2016). Cinsiyet Faktörünün Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenim Stratejilerine Etkisi (Bosna Hersek Örneği). Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 5(2), 1021–1032. https://doi.org/10.7884/TEKE.664
  • Akpınar Dellal, N., & Çınar, S. (2011). The Communicative-Pragmatic Approach in Language Teaching, Teacher Roles and Behaviors and In-Class Communication. Dil Dergisi, 0(154), 21–36. https://doi.org/10.1501/DILDER_0000000159
  • Aktaş, T. (2005). Yabancı Dil Öğretiminde İletişimsel Yeti. Journal of Language and Linguistic Studies, 1(1), 89–100. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jlls/issue/9921/122834
  • Alqahtani, M. (2015). The importance of vocabulary in language learning and how to be taught. International Journal of Teaching and Education, 3(3), 21–34. https://doi.org/10.52950/TE.2015.3.3.002
  • Altan, M. Z. (1994). Relationships Between Foreign Language Aptitude, Attitudes, Motivations and The Attained English Language. Doctoral Thesis. Çukurova Üniversitesi, Çukurova University, Institute of Social Sciences. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Ateş, E., & Aytekin, H. (2020). Küreselleşen Dünyada Çokkültürlülük ve Yabancı Dil Eğitimi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(26), 4563–4579. https://doi.org/10.26466/OPUS.651385
  • Ay Öz, S. (2014). On Individual Differences Affecting Foreign Language Teaching. Dil Dergisi, 0(163), 5–18. https://doi.org/10.1501/DILDER_0000000203
  • Bayrakçeken, S., Oktay, Ö., Samancı, O., & Canpolat, N. (2021). Motivasyon Kuramları Çerçevesinde Öğrencilerin Öğrenme Motivasyonlarının Arttırılması: Bir Derleme Çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(2), 677–698.
  • Bölükbaş Kaya, F., & Keskin, F. (2010). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Metinlerin Kültür Aktarımındaki İşlevi. Journal of Turkish Studies, 5(4), 221–235. https://doi.org/10.7827/TURKISHSTUDIES.1632
  • Cuq, J.P. (2003). Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: Clé International
  • Çakıcı, D. (2015). Autonomy in Language Teaching and Learning Process. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 16(1), 31–42. https://doi.org/10.17679/IUEFD.16168538
  • Çakır, İ. (2011). Yabancı Dil Öğrenme Ortamlarında Kültürün Rolü. Milli Eğitim Dergisi, 41(190), 248–255. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/36192/406923
  • Dağdeviren, İ. (2018). İkinci Dil Ediniminde Bireylerin Motivasyonunun Öğrenme Üzerindeki Etkisi. Journal of Turkish Studies, 13(15), 131–145. https://doi.org/10.7827/TURKISHSTUDIES.13482
  • Daslak, İ. B. (2019). Kültürün Yabancı Dil Eğitimi Üzerindeki Etkisi: Trabzon Örneği. İmgelem, 3(4), 81–106. https://dergipark.org.tr/tr/pub/imgelem/issue/47048/588975
  • Demir, C. (2022). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dil Öğrenme Profillerinin Değerlendirilmesi. Bezgek Yabancılara Türkçe Öğretimi Dergisi, 1(2), 133–156. https://doi.org/10.56987/BEZGEK.10
  • Demi̇rel, Ö., Erdem, E., Koç, F., Köksal, N., & Şendoğdu, M. (2002). Beyin Temelli Öğrenmenin Yabancı Dil Öğretiminde Yeri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(15), 123–136. https://dergipark.org.tr/tr/pub/maruaebd/issue/371/2541
  • Demirkan, C. (2008). Yabancı Dil Öğreniminin Bireylerin Sosyal Yaşamına Etkisi: Isparta’da Öğretmenler Üzerine Bir Araştırma, Master’s Thesis.
  • Durmuş, M. (2018). Dil Öğretiminin Temel Kavramları Üzerine Düşünceler: Yabancılara Türkçe Öğretimi Mi, Yabancı Dil veya İkinci Dil Olarak Türkçe Öğretimi Mi? Türkbilig, 35, 181–190. https://dergipark.org.tr/tr/pub/turkbilig/issue/52835/697956
  • Durmuş, M. (2019). The Role of L1 in Foreign Language Teaching Classrooms. Sakarya University Journal of Education, 9(3), 567–576. https://doi.org/10.19126/SUJE.614963
  • Duru, S. (2016). Zihinsel engelli çocuğa sahip ailelerde kadına yönelik aile içi şiddetin incelenmesi. Master’s Thesis. Ankara University Institute of Health Sciences.
  • Elturan, B. (2019). Yabancı Dil Öğretiminde Yanlışların Düzeltilmesi (Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Örneğinde). International Journal of Turkish Teaching as a Foreign Language, 2(2), 165–188.
  • Ertan, A. B. (2008). İngilizce Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin İngilizce Dersindeki Güdülenmelerinin Ve İnançlarının İncelenmesi. Master’s Thesis. Ankara Univercity, Ankara Üniversitesi, Institute Of Education Sciences. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gaonac’h, D. (2006). L’Apprentissage précoce d’une langue étrangère. Le point de vue de la psycholinguistique. Paris: Hachette.
  • Genç İlter, B., & Er, S. (2007). Erken Yaşta Yabancı Dil Öğretimi Üzerine Veli ve Öğretmen Görüşler. Kastamonu Education Journal, 15(1), 21–30. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/49108/626693
  • Genç, B. (2013). Öğrenme Kuramlarına Göre Çocuklara Yabancı Dil Öğretimi. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 37–50. https://doi.org/10.1002/9781405198431.WBEAL0856/PDF
  • Göçen, G. (2020). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Yöntem. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 18, 23–48. https://doi.org/10.29000/RUMELIDE.705499
  • Göçer, A., & Karadağ, B. F. (2020). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Görev Temelli Öğrenme Yönteminin Dilin İletişimsel İşlevi Açısından Önemi. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 58–73. https://doi.org/10.22466/ACUSBD.770305
  • Güneş, F. (2011). Dil Öğretim Yaklaşımları ve Türkçe Öğretimindeki Uygulamalar. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 123–148. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mkusbed/issue/19555/208665
  • Haldan, A., & Pekbak, S. (2019). Kültürlerarası İletişimsel Yetinin Yabancı Dil Öğrenimindeki Yeri. Turkish Academic Research Review, 4(2), 259–266. https://doi.org/10.30622/TARR.497719
  • Hiromori, T. (2009). A Process Model Of L2 Learners’ Motivation: From The Perspectives Of General Tendency And İndividual Differences. System, 37 (2), June, 313-321.
  • İşcan, A. (2017). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kültür Aktarım Aracı Olarak Filmlerden Yararlanma. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 58(58), 437–452. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunitaed/issue/27265/287043
  • Kaçar, I. G., & Zengin, B. (2009). İngilizceyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Dil Öğrenme ile İlgili İnançları, Öğrenme Yöntemleri, Dil Öğrenme Amaçları ve Öncelikleri Arasındaki İlişki: Öğrenci Boyutu. Journal of Language and Linguistic Studies, 5(1), 55–89. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jlls/issue/9928/122860
  • Karagül, O. (2019). Extrinsic Motivational Resources For Second/Foreign Language Learning: A Study On Exploring Motivators And De-Motivators Of Engineering Students. Master’s Thesis. Necmettin Erbakan University, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Institute Of Education Sciences. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Karakış, Ö. (2020). Yabancı Dil Motivasyonu ve Başarı Yönelimi Arasındaki İlişki. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(1), 240–266. https://doi.org/10.7822/OMUEFD.650113
  • Karamanoğlu, Ş. Ş. (2005). Almanca Öğretmen Adaylarında Yabancı Dil Öğrenme Stratejileri Kullanımı. Master’s Thesis. Uludağ Üniversity Institute of Social Sciences.
  • Kato, F., Yasumoto, S. & Aacken, S.V. (2007). A Comparative Study: Motivation of Learners of Japanese. Electronic Journal of ForeignLanguage Teaching, 4 (1), 41-57.
  • Kınsız, M. (2005). Mesleki Yabancı Dil Eğitiminin Sürdürülebilir Gelişmeye Katkıları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13, 259–270. https://dergipark.org.tr/tr/pub/susbed/issue/61778/923571
  • Kurt, G. (2023). Meslek Dili: İşletmelerde Yabancı Dil Kullanımı ve Yabancı Dil İhtiyacın Tespit Edilmesi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(1), 609–620. https://doi.org/10.48146/ODUSOBIAD.1195109
  • Kürtül, N. (2022). A Descriptive Analytical Approach to Students’ Studying at Faculty of Sport Sciences Foreign Language Needs. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(2), 91–104. https://dergipark.org.tr/tr/pub/bsd/issue/72189/1127113
  • Mehdiyev, E., Usta, G., & Uğurlu, C. T. (2016). İngilizce Dil Öğreniminde Motivasyon. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(57), 361–371. https://doi.org/10.17755/ESOSDER.58834
  • Mori, S. & Gobel, P. (2006). Motivation and gender in the Japanese EFL classroom. System, 34, 194-210.
  • Moriam, Q. (2008). A Study on Motivation and Strategy Use of Bangladeshi University Students to Learn Spoken English. Journal of International Development and Cooperation, 14 (2), 51-66.
  • Nikitina, F. & Furuoka, F. (2005). Integrative motivation in a foreign language class-room: a study on the nature of motivation of the Russian language learners in University Malaysia Sabah. Jurnal Kinabalu, Jurnal Perniagaan & Sains Sosial, 11, 23-34.
  • Onan, B., & Özçakmak, H. (2014). Türkçe Deyimlerde Dil Farkındalığı ve İşlevsel Dil Kullanımı. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(1), 1–22. https://doi.org/10.16916/ADED.35824
  • Onursal, İ. (2019). Yabancı Dil Öğretimi/Öğreniminde Yaş Etkeni Üzerine Bir Değerlendirme. Dil Dergisi, 170(1), 38–51. https://doi.org/10.33690/DILDER.528966
  • Özer, B., & Korkmaz, C. (2016). Yabancı Dil Öğretiminde Öğrenci Başarısını Etkileyen Unsurlar. EKEV Akademi Dergisi, 67, 59–84. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sosekev/issue/71351/1147027
  • Özkanan, A., Acar, O. K., & Çıragöz, M. B. (2022). Kariyer Yönetimine Biçilen Değer: Üniversitelerin Kariyer Merkezleri Üzerine Bir İnceleme. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 1–18. https://doi.org/10.33905/BSEUSBED.987983
  • Özyurt Gülen, D. (2019). Kültürlerarası İletişim Kapsamında Yabancı Dil Öğretim Yolu ile Kültür Aktarımı ve Duyarlılık Kazanımı: Örnek Kitap İncelemesi [Master’s Thesis]. Ankara University Social Sciences Institute.
  • Sander, I. Lou. (2021). Job-Related Language. Lublin Studies in Modern Languages and Literature, 45(1), 65–73. https://doi.org/10.17951/LSMLL.2021.45.1.65-73
  • Tosun, D. (2022). Yabancı Dil Konuşmayı Etkileyen Faktörlere İlişkin Bir Durum Çalışması. Master’s Thesis. Adnan Menderes University Graduate School of Social Sciences.
  • Tulu, Y. (2009). Anadili Türkçe Olan ve Anadili Türkçe Olmayan 4-7 Yaş (İki Dilli) Çocukların Dil Düzeylerine Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi. Master’s Thesis. Selçuk University Selçuk Üniversitesi Institute Of Social Sciences.
  • Uçak, S. (2016). Dil Öğrenimi ve Edinimi Üzerine Bir Tartışma. Aydın Tömer Dil Dergisi, 1(1), 65–80. https://dergipark.org.tr/tr/pub/aydintdd/issue/32909/365638
  • Ülker, N. (2007). Hitit Ders Kitapları’ Örneğinde Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kültür Aktarımı Sürecine Çözümleyici ve Değerlendirici Bir Bakış. Master’s Thesis. İstanbul University Institute of Social Sciences.
  • Yağmur Şahin, E., & Abacı, O. (2019). Dil Bilgisi Öğretiminin Önemi, Amaçları ve İlkeleri: Bir Literatür Özeti. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(3), 286–294. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ekuad/issue/51148/666478
  • Yıldırım, G. (2020). Kelime Öğrenme Sürecini Etkileyen Faktörlerin Değerlendirilmesi. International Journal of Current Approaches in Language, Education and Social Sciences, 2(1), 215–231. https://doi.org/10.35452/CALESS.2020.12
  • Yılmaz, G., & Tepe, N. (2020). Yurt Dışında Görev Yapan Okutmanların Kültürlerarası İletişim Algılarının İncelenmesi: Nitel Bir Araştırma. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9(4), 1616–1633.
  • Yolcu, M. (2002). Yabancı Dil Öğrenimi. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 2(2), 19–73. https://dergipark.org.tr/tr/pub/daad/issue/4526/62259
  • Zeyrek, S. (2020). Dil-Kültür İlişkisi Doğrultusunda Yabancı Dil Öğretimi. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 3(2), 165–186. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijotfl/issue/56185/812014
  • Ziyagil, M. A. (2017). Spor Bilimleri Alanında Nitelikli Öğretim Üyelerinin Yetiştirilmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 91–107. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cbubesbd/issue/33059/327314

A SCALE DEVELOPMENT STUDY ON MOTIVATION SOURCES OF SPORT SCIENCES GRADUATES IN FOREIGN LANGUAGE LEARNING

Yıl 2023, Cilt: 12 Sayı: 4, 701 - 7015, 20.10.2023
https://doi.org/10.22282/tojras.1331761

Öz

Introduction: The motivational challenges faced by sport science graduates in foreign language learning are one of the focal points of research in this field. Foreign language learning is an important factor for sports science graduates. Because sport is an international field and requires communication, language skills are needed. However, lack of motivation affects the language learning process. Lack of motivation is an obstacle that sport sciences graduates face in foreign language learning. This situation leads to problems such as inattention, apathy and low level of success. The reasons for lack of motivation include difficulties in adapting to the requirements of language learning, lack of belief in language learning skills, lack of extrinsic motivation and difficulties in the language learning process. This is among the findings that sport science graduates are highly demotivated by the lack of knowledge to understand the advantages of language learning in their sport careers. Results: A supportive learning environment for sport sciences graduates should be provided and students are not given the opportunity to observe their progress in the language learning process. It is also among the results that the variety of learning materials and activities to increase motivation and the factors for interesting and interactive activities are not formed. It is among the results of the research that interactive methods that encourage active participation in language learning are not used. It is seen that participants in academic life do not work with real-life examples to improve their language skills. In addition, methods such as setting goals and tracking progress are not used by the participants for motivational purposes. Conclusion: It is a common problem that sport science graduates face a lack of motivation in foreign language learning. Various approaches such as awareness-raising activities, a supportive learning environment and interactive teaching strategies should be used to overcome this challenge. Increasing sport science graduates' motivation to learn a language has been shown to be a crucial factor for improving their language skills and expanding opportunities in their sport careers.

Kaynakça

  • Acat, M. B., & Demiral, S. (2002). Türkiye`de Yabancı Dil Öğreniminde Motivasyon Kaynakları ve Sorunları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 31(31), 312–329.
  • Akın, H., & Çetin, M. (2016). Cinsiyet Faktörünün Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenim Stratejilerine Etkisi (Bosna Hersek Örneği). Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 5(2), 1021–1032. https://doi.org/10.7884/TEKE.664
  • Akpınar Dellal, N., & Çınar, S. (2011). The Communicative-Pragmatic Approach in Language Teaching, Teacher Roles and Behaviors and In-Class Communication. Dil Dergisi, 0(154), 21–36. https://doi.org/10.1501/DILDER_0000000159
  • Aktaş, T. (2005). Yabancı Dil Öğretiminde İletişimsel Yeti. Journal of Language and Linguistic Studies, 1(1), 89–100. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jlls/issue/9921/122834
  • Alqahtani, M. (2015). The importance of vocabulary in language learning and how to be taught. International Journal of Teaching and Education, 3(3), 21–34. https://doi.org/10.52950/TE.2015.3.3.002
  • Altan, M. Z. (1994). Relationships Between Foreign Language Aptitude, Attitudes, Motivations and The Attained English Language. Doctoral Thesis. Çukurova Üniversitesi, Çukurova University, Institute of Social Sciences. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Ateş, E., & Aytekin, H. (2020). Küreselleşen Dünyada Çokkültürlülük ve Yabancı Dil Eğitimi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(26), 4563–4579. https://doi.org/10.26466/OPUS.651385
  • Ay Öz, S. (2014). On Individual Differences Affecting Foreign Language Teaching. Dil Dergisi, 0(163), 5–18. https://doi.org/10.1501/DILDER_0000000203
  • Bayrakçeken, S., Oktay, Ö., Samancı, O., & Canpolat, N. (2021). Motivasyon Kuramları Çerçevesinde Öğrencilerin Öğrenme Motivasyonlarının Arttırılması: Bir Derleme Çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(2), 677–698.
  • Bölükbaş Kaya, F., & Keskin, F. (2010). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Metinlerin Kültür Aktarımındaki İşlevi. Journal of Turkish Studies, 5(4), 221–235. https://doi.org/10.7827/TURKISHSTUDIES.1632
  • Cuq, J.P. (2003). Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: Clé International
  • Çakıcı, D. (2015). Autonomy in Language Teaching and Learning Process. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 16(1), 31–42. https://doi.org/10.17679/IUEFD.16168538
  • Çakır, İ. (2011). Yabancı Dil Öğrenme Ortamlarında Kültürün Rolü. Milli Eğitim Dergisi, 41(190), 248–255. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/36192/406923
  • Dağdeviren, İ. (2018). İkinci Dil Ediniminde Bireylerin Motivasyonunun Öğrenme Üzerindeki Etkisi. Journal of Turkish Studies, 13(15), 131–145. https://doi.org/10.7827/TURKISHSTUDIES.13482
  • Daslak, İ. B. (2019). Kültürün Yabancı Dil Eğitimi Üzerindeki Etkisi: Trabzon Örneği. İmgelem, 3(4), 81–106. https://dergipark.org.tr/tr/pub/imgelem/issue/47048/588975
  • Demir, C. (2022). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dil Öğrenme Profillerinin Değerlendirilmesi. Bezgek Yabancılara Türkçe Öğretimi Dergisi, 1(2), 133–156. https://doi.org/10.56987/BEZGEK.10
  • Demi̇rel, Ö., Erdem, E., Koç, F., Köksal, N., & Şendoğdu, M. (2002). Beyin Temelli Öğrenmenin Yabancı Dil Öğretiminde Yeri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(15), 123–136. https://dergipark.org.tr/tr/pub/maruaebd/issue/371/2541
  • Demirkan, C. (2008). Yabancı Dil Öğreniminin Bireylerin Sosyal Yaşamına Etkisi: Isparta’da Öğretmenler Üzerine Bir Araştırma, Master’s Thesis.
  • Durmuş, M. (2018). Dil Öğretiminin Temel Kavramları Üzerine Düşünceler: Yabancılara Türkçe Öğretimi Mi, Yabancı Dil veya İkinci Dil Olarak Türkçe Öğretimi Mi? Türkbilig, 35, 181–190. https://dergipark.org.tr/tr/pub/turkbilig/issue/52835/697956
  • Durmuş, M. (2019). The Role of L1 in Foreign Language Teaching Classrooms. Sakarya University Journal of Education, 9(3), 567–576. https://doi.org/10.19126/SUJE.614963
  • Duru, S. (2016). Zihinsel engelli çocuğa sahip ailelerde kadına yönelik aile içi şiddetin incelenmesi. Master’s Thesis. Ankara University Institute of Health Sciences.
  • Elturan, B. (2019). Yabancı Dil Öğretiminde Yanlışların Düzeltilmesi (Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Örneğinde). International Journal of Turkish Teaching as a Foreign Language, 2(2), 165–188.
  • Ertan, A. B. (2008). İngilizce Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin İngilizce Dersindeki Güdülenmelerinin Ve İnançlarının İncelenmesi. Master’s Thesis. Ankara Univercity, Ankara Üniversitesi, Institute Of Education Sciences. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gaonac’h, D. (2006). L’Apprentissage précoce d’une langue étrangère. Le point de vue de la psycholinguistique. Paris: Hachette.
  • Genç İlter, B., & Er, S. (2007). Erken Yaşta Yabancı Dil Öğretimi Üzerine Veli ve Öğretmen Görüşler. Kastamonu Education Journal, 15(1), 21–30. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/49108/626693
  • Genç, B. (2013). Öğrenme Kuramlarına Göre Çocuklara Yabancı Dil Öğretimi. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 37–50. https://doi.org/10.1002/9781405198431.WBEAL0856/PDF
  • Göçen, G. (2020). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Yöntem. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 18, 23–48. https://doi.org/10.29000/RUMELIDE.705499
  • Göçer, A., & Karadağ, B. F. (2020). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Görev Temelli Öğrenme Yönteminin Dilin İletişimsel İşlevi Açısından Önemi. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 58–73. https://doi.org/10.22466/ACUSBD.770305
  • Güneş, F. (2011). Dil Öğretim Yaklaşımları ve Türkçe Öğretimindeki Uygulamalar. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 123–148. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mkusbed/issue/19555/208665
  • Haldan, A., & Pekbak, S. (2019). Kültürlerarası İletişimsel Yetinin Yabancı Dil Öğrenimindeki Yeri. Turkish Academic Research Review, 4(2), 259–266. https://doi.org/10.30622/TARR.497719
  • Hiromori, T. (2009). A Process Model Of L2 Learners’ Motivation: From The Perspectives Of General Tendency And İndividual Differences. System, 37 (2), June, 313-321.
  • İşcan, A. (2017). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kültür Aktarım Aracı Olarak Filmlerden Yararlanma. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 58(58), 437–452. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunitaed/issue/27265/287043
  • Kaçar, I. G., & Zengin, B. (2009). İngilizceyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Dil Öğrenme ile İlgili İnançları, Öğrenme Yöntemleri, Dil Öğrenme Amaçları ve Öncelikleri Arasındaki İlişki: Öğrenci Boyutu. Journal of Language and Linguistic Studies, 5(1), 55–89. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jlls/issue/9928/122860
  • Karagül, O. (2019). Extrinsic Motivational Resources For Second/Foreign Language Learning: A Study On Exploring Motivators And De-Motivators Of Engineering Students. Master’s Thesis. Necmettin Erbakan University, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Institute Of Education Sciences. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Karakış, Ö. (2020). Yabancı Dil Motivasyonu ve Başarı Yönelimi Arasındaki İlişki. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(1), 240–266. https://doi.org/10.7822/OMUEFD.650113
  • Karamanoğlu, Ş. Ş. (2005). Almanca Öğretmen Adaylarında Yabancı Dil Öğrenme Stratejileri Kullanımı. Master’s Thesis. Uludağ Üniversity Institute of Social Sciences.
  • Kato, F., Yasumoto, S. & Aacken, S.V. (2007). A Comparative Study: Motivation of Learners of Japanese. Electronic Journal of ForeignLanguage Teaching, 4 (1), 41-57.
  • Kınsız, M. (2005). Mesleki Yabancı Dil Eğitiminin Sürdürülebilir Gelişmeye Katkıları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13, 259–270. https://dergipark.org.tr/tr/pub/susbed/issue/61778/923571
  • Kurt, G. (2023). Meslek Dili: İşletmelerde Yabancı Dil Kullanımı ve Yabancı Dil İhtiyacın Tespit Edilmesi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(1), 609–620. https://doi.org/10.48146/ODUSOBIAD.1195109
  • Kürtül, N. (2022). A Descriptive Analytical Approach to Students’ Studying at Faculty of Sport Sciences Foreign Language Needs. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(2), 91–104. https://dergipark.org.tr/tr/pub/bsd/issue/72189/1127113
  • Mehdiyev, E., Usta, G., & Uğurlu, C. T. (2016). İngilizce Dil Öğreniminde Motivasyon. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(57), 361–371. https://doi.org/10.17755/ESOSDER.58834
  • Mori, S. & Gobel, P. (2006). Motivation and gender in the Japanese EFL classroom. System, 34, 194-210.
  • Moriam, Q. (2008). A Study on Motivation and Strategy Use of Bangladeshi University Students to Learn Spoken English. Journal of International Development and Cooperation, 14 (2), 51-66.
  • Nikitina, F. & Furuoka, F. (2005). Integrative motivation in a foreign language class-room: a study on the nature of motivation of the Russian language learners in University Malaysia Sabah. Jurnal Kinabalu, Jurnal Perniagaan & Sains Sosial, 11, 23-34.
  • Onan, B., & Özçakmak, H. (2014). Türkçe Deyimlerde Dil Farkındalığı ve İşlevsel Dil Kullanımı. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(1), 1–22. https://doi.org/10.16916/ADED.35824
  • Onursal, İ. (2019). Yabancı Dil Öğretimi/Öğreniminde Yaş Etkeni Üzerine Bir Değerlendirme. Dil Dergisi, 170(1), 38–51. https://doi.org/10.33690/DILDER.528966
  • Özer, B., & Korkmaz, C. (2016). Yabancı Dil Öğretiminde Öğrenci Başarısını Etkileyen Unsurlar. EKEV Akademi Dergisi, 67, 59–84. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sosekev/issue/71351/1147027
  • Özkanan, A., Acar, O. K., & Çıragöz, M. B. (2022). Kariyer Yönetimine Biçilen Değer: Üniversitelerin Kariyer Merkezleri Üzerine Bir İnceleme. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 1–18. https://doi.org/10.33905/BSEUSBED.987983
  • Özyurt Gülen, D. (2019). Kültürlerarası İletişim Kapsamında Yabancı Dil Öğretim Yolu ile Kültür Aktarımı ve Duyarlılık Kazanımı: Örnek Kitap İncelemesi [Master’s Thesis]. Ankara University Social Sciences Institute.
  • Sander, I. Lou. (2021). Job-Related Language. Lublin Studies in Modern Languages and Literature, 45(1), 65–73. https://doi.org/10.17951/LSMLL.2021.45.1.65-73
  • Tosun, D. (2022). Yabancı Dil Konuşmayı Etkileyen Faktörlere İlişkin Bir Durum Çalışması. Master’s Thesis. Adnan Menderes University Graduate School of Social Sciences.
  • Tulu, Y. (2009). Anadili Türkçe Olan ve Anadili Türkçe Olmayan 4-7 Yaş (İki Dilli) Çocukların Dil Düzeylerine Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi. Master’s Thesis. Selçuk University Selçuk Üniversitesi Institute Of Social Sciences.
  • Uçak, S. (2016). Dil Öğrenimi ve Edinimi Üzerine Bir Tartışma. Aydın Tömer Dil Dergisi, 1(1), 65–80. https://dergipark.org.tr/tr/pub/aydintdd/issue/32909/365638
  • Ülker, N. (2007). Hitit Ders Kitapları’ Örneğinde Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kültür Aktarımı Sürecine Çözümleyici ve Değerlendirici Bir Bakış. Master’s Thesis. İstanbul University Institute of Social Sciences.
  • Yağmur Şahin, E., & Abacı, O. (2019). Dil Bilgisi Öğretiminin Önemi, Amaçları ve İlkeleri: Bir Literatür Özeti. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(3), 286–294. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ekuad/issue/51148/666478
  • Yıldırım, G. (2020). Kelime Öğrenme Sürecini Etkileyen Faktörlerin Değerlendirilmesi. International Journal of Current Approaches in Language, Education and Social Sciences, 2(1), 215–231. https://doi.org/10.35452/CALESS.2020.12
  • Yılmaz, G., & Tepe, N. (2020). Yurt Dışında Görev Yapan Okutmanların Kültürlerarası İletişim Algılarının İncelenmesi: Nitel Bir Araştırma. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9(4), 1616–1633.
  • Yolcu, M. (2002). Yabancı Dil Öğrenimi. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 2(2), 19–73. https://dergipark.org.tr/tr/pub/daad/issue/4526/62259
  • Zeyrek, S. (2020). Dil-Kültür İlişkisi Doğrultusunda Yabancı Dil Öğretimi. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 3(2), 165–186. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijotfl/issue/56185/812014
  • Ziyagil, M. A. (2017). Spor Bilimleri Alanında Nitelikli Öğretim Üyelerinin Yetiştirilmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 91–107. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cbubesbd/issue/33059/327314
Toplam 60 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Spor Sosyolojisi
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ali Serdar Yücel 0000-0002-4543-4123

Gökşen Aras 0000-0002-2523-4976

Murat Korkmaz 0000-0001-7925-5142

Yayımlanma Tarihi 20 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Yücel, A. S., Aras, G., & Korkmaz, M. (2023). A SCALE DEVELOPMENT STUDY ON MOTIVATION SOURCES OF SPORT SCIENCES GRADUATES IN FOREIGN LANGUAGE LEARNING. The Online Journal of Recreation and Sports, 12(4), 701-7015. https://doi.org/10.22282/tojras.1331761