Özet: Bu çalışmanın temel amacı okulların güçlü ve zayıf kültürel özelliklerini incelemektir. Alanyazın, güçlü kültürel özellikleri üyelerin çoğunun üzerinde uyum sergilediği unsurlar olarak tanımlamaktadır. Zayıf kültürel özellikler ise üyelerin tercihlerindeki uyumsuzluk olarak belirtilmektedir. Bu iki yaklaşımın uygulamadaki yansıması uyum ve alt kültür şeklinde belirmektedir (Hofstede, Hofstede ve Minkov, 2010). Bu çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen Okul Kültürü Ölçme Aracı kullanılmıştır. Tabakalı ve tesadüfi örnekleme tekniğinin kullanıldığı bu çalışmada Aksaray il merkezinde bulunan toplam 51 okuldan 912 öğretmene anket uygulanmıştır. Veriler, tanımlayıcı istatistikler ve açımlayıcı faktör analizi ile incelenmiştir. Çalışma sonunda toplam 44 maddeden 17 madde güçlü kültürel özellik; beş madde ise zayıf kültürel özellik olarak belirlenmiştir. Bulgular, Türk okullarında uyum yaklaşımının baskın olduğunu desteklemektedir. Güçlü kültürel özelliklerin faktör yapısı beş başlık altında sınıflandırılmıştır: Öğrenci odaklılık, mesleki gelişim, sorumlulukları yerine getirme ve okulun misyonunu gerçekleştirme. Zayıf kültürel özellikler ise semboller ve kahramanlara ilişkin özelliklerdir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Ekim 2016 |
Gönderilme Tarihi | 28 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 3 |
Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisinde yayımlanan makaleler, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY 4.0) ile lisanslanmıştır.