Bu araştırmada, ilköğretim ikinci kademe
olarak adlandırılan 5, 6, 7 ve 8. sınıfa giden öğrencilerin spor yapma
durumlarına göre değerlendirilerek atılganlık ve akran Zorbalığı özelliklerinin
karşılaştırması yapılmak istenmiştir. Araştırma Bitlis ilinde faaliyetlerine
devam eden ve öğrenci potansiyeli bakımından en kalabalık 3 okulda yapılmıştır.
Yaşları 10-15 olan 185 kız, 209 erkek toplamda 394 öğrenci örneklem grubunu
oluşturmuştur. Veri tabanlarından gerekli literatür araştırması yapıldıktan
sonra, Topukçu (1982) tarafından geliştirilen Atılganlık envanteri ve Mynard ve
Joseph (2000) tarafından geliştirilen Gültekin ve Sayıl (2005) tarafından Türkçe
uyarlaması yapılan Akran Zorbalığı Belirleme Ölçeği kullanılmıştır.
Veriler araştırmacılar
tarafından düzenlenen kişisel bilgi formu ile Atılganlık ve Akran Zorbalığı
puanları ile elde edilmiştir. Verilerin çözümlenmesi SPSS 16,0 paket
programında yapılmıştır. Tanımlayıcı istatistiklere ait aritmetik ortalama (), standart
sapma (SS) ve frekans (N) değerleri verilmiştir. Verilerin normal ve
homojen dağılım gösterip göstermediği incelenmiş, Skewness-Kurtosis basıklık
çarpıklık değerlerine de bakılarak uygun parametrik testler uygulanmıştır. Atılganlık puanlarına bakıldığında öğrenim
görülen sınıf, doğum yeri, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu
değişkenlerinde anlamlı fark ortaya çıkmıştır. Akran Zorbalığı
puanlarına bakıldığı zaman da cinsiyet, öğrenim görülen sınıf ve sporcu olma
değişkenlerinde anlamlı fark ortaya çıkmıştır.
In this study it is aimed to compare
assertiveness and peer bullying speciallities among students from 5,6,7 and 8th
classes evaluating about their doing sport habbits.Study took place at the most
crowded and still active 3 schools of Bitlis Province. 185 female and 209 male
totally 394 students aged 10-15 samples participated to the study. After
determining general data base literatures Assertiveness Inventory by Topukçu
(1982) and Peer Bullying Scale developed by Mynard and Joseph (2000) and
translated in to Turkish by Gültekin and Sayıl (2005) is used.
Data obtained from personal information
form and Assertiveness and Peer Bullying scores and analysed with SPSS 16.0 . Arithmetic
mean of descriptive statistics coded as (X), standard deviation, as (SS) and
frequency as (N). Data is determined for it’s normality and homogenity, and
appropriate parametric test is used through Skewness-Kurtosis test. It is clear from assertveness scores that
there are significant differences among class level, birth place and education
level of mother – father variables. About Peer Bullying there are significant
differences among gender, level of class and doing sport variables.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 19, 2018 |
Submission Date | November 12, 2018 |
Acceptance Date | December 11, 2018 |
Published in Issue | Year 2018Volume: 1 Issue: 1 |