Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lise Öğrencilerinin Fiziksel Uygunluk Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2024, , 41 - 56, 03.07.2024
https://doi.org/10.36415/dagcilik.1485753

Öz

Bu araştırmada Lise öğrencilerin Fiziksel Uygunluk Bilgi Düzeylerinin (FUBD) incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın araştırma grubu 386 (%53,5) kadın, 336 (%46,5) erkek toplam 722 lise öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada McConnell, Corbin ve Dale (2005) 'nin geliştirdiği, Lise öğrencilerinin FUBD ölçmeye yönelik soru bankasından yararlanılmıştır. Anket formunda 45 soruya yer verilmiştir. Sorular Sağlıkla İlgili Fiziksel Uygunluk (SFU) ile Kardiyovasküler Dayanıklılık (KVD), Kassal Zindelik, Beden Kompozisyonu ve Esneklik kavramlarını kapsayacak şekilde tasarlanmıştır. Anket sorularının geçerliğine ilişkin yapılan Rasch analizi (Rasch, 1980) ile Standardize dağılım (ZSTD) değerleri uygun aralıkta değişmektedir. Ayrıca bilgi testi maddeleri iyi düzeyde zorluk derecesi ve kesinlik sağlanmıştır. Rasch analizi ayrışma değeri 2,34 olarak hesaplanmış ve iyi düzeyde uyum gösterdiği (Bond ve Fox, 2007), testteki maddelerin kabul edilebilir değerlerin üzerinde olduğu, geçerli ve güvenilir bir araç olduğu belirlenmiştir (Cengiz, Serbes ve Özdeş, 2018). Elde edilen tüm verilerin betimleyici istatistikleri hesaplanmış, cinsiyet farklılıkları t-testi, ebeveyn eğitim düzeyi, sınıf düzeyi ile FUBD farklılıkları ise Tek Yönlü Varyans Analizine (One-Way ANOVA) göre araştırılmıştır. Araştırma bulgularına göre Lise öğrencileri 45 sorunun ortalama 17,62±5,40 'ni doğru olarak cevapladığı tespit edilmiştir. Kadın öğrencilerin ortalama FUBD skorları ( = 18,38, SS=5,61) erkek öğrencilerin ortalama FUBD skorlarından ( =16,75, SS=5,02) daha yüksek bulunmuştur t(722)= -4,086, p=,000. Ayrıca sınıf düzeyine göre FUBD değerleri arasında [F(3,718)=2,584 ,p= ,052] ve anne eğitim düzeyi ile FUBD skorları arasında [F(5,716)=1,441 ,p=0.207] farklılık belirlenmemiştir. Baba eğitimi ile öğrencilerin FUBD arasında ise anlamlı düzeyde farklılıklar olduğu [F(5, 716)=4.854, p=0.000] tespit edilmiştir. Sonuç olarak öğrencilerin FUBD düşük olduğu (Başarısız), sınıf düzeyi ve anne eğitim düzeyinin öğrencilerin FUBD etkili olmadığı, baba eğitim düzeyinin ise etkili olduğu söylenebilir.

Kaynakça

  • Al-Amari H, Ziab A. (2012). Perception of high school students in Kuwait regarding their knowledge about physical education and the role of health education. College Student Journal, 46 (2): 308-313.
  • Anıl D. (2009). Uluslararası Oğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı (PISA)’nda Turkiye’deki Oğrencilerin Fen Bilimleri Başarılarını Etkileyen Faktorler. Eğitim ve Bilim, 34:152.
  • Bilgin M. (1990). Ankara Merkez İlçelerindeki Ortaokullarda Okul ve Ailenin İşbirliği ve Sorunları. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Yönetimi ve Planlaması Anabilim Dalı, Doktora Tezi, 417 sayfa, Ankara, (Prof. Dr İbrahim Ethem BAŞARAN).
  • Bond TG, Fox CM. (2007). Applying the Rasch Model. Fundamental Measurement in the Human Sciences. 2th ed. Mahway, NJ: Erlbaum.
  • Bond TG, Fox CM. (2015). Applying the Rasch Model. Fundamental Measurement in the Human Sciences. 3th ed. New York.
  • Boone WJ, Staver JR, Yale MS. (2014). Rasch analysis in the human sciences. NY: Springer New York.
  • Castelli D, Williams D. (2007). Health-Related Fitness and Physical Education Teachers’ Content Knowledge. Journal of Teaching in Physical Education. 26(1): 3-19.
  • Cengiz C, İnce ML. (2014). Impact of social-ecological intervention on physical activity knowledge level and behaviors of students in rural students. Journal of Physical Activity and Health, 11: 1565-1572.
  • Cengiz C, Serbes Ş, Özdeş N. (2018). Lise Öğrencilerinin Sağlıkla İlgili Fiziksel Uygunluk Bilgi Testinin Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. Eğitim Araştırmaları Birliği 10. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, 27-30 Nisan 2018; Nevşehir, Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, 2018.
  • Chinn S, Rona R. (2001). Prevalence and trends in overweight and obesity in three cross sectional stuciies of British children, 1974-1994. British Medical Journal. 17: 24-26.
  • Corbin C. Lindsey R. (1990). Concepts of Physical Fitness. 7th ed. Dubuque lA: Brown. 12.
  • Corbin C. Pangrazi R. (1993). The health benefits of physical activily. Physical Activity and Fitness Research Digest. 1: 1-7.
  • Corbin C. (1987). Youth fitness, exercise and health: There is much to be done. Research Quarterly for Exercise and Sport, 58(4): 308-314.
  • Çelenk S. (2003). Okul aile işbirliği ile okuduğunu anlama başarısı arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 24: 33-39.
  • Dauer VP, Pangrazi RP. (1989). Dynamic Physical Education for Elementary School Children. 9 th ed. New York: Macmillan, p.694.
  • Demetriou Y, Sudeck G, Th iel A, Honer O. (2015). Th e eff ects of school-based physical activity interventions on students’ health-related fi tness knowledge: A systematic review, Educational Research Review, 2015; 16: 19-40.
  • Diaz SL. (1989). The Home Environment and Puerto Rıcan Children’s Achievement: AResearcher’s Diary, (Ed. Satır, 1996). The Natiohal Association for Education Conference, Hulston, April-May.
  • Dilorenzo TM, Stucky-Ropp RC, Vander Wal JS, Gotham HJ. (1998). Determinants of exercise among children: A longitudinal analysis. Preventive Medicine, 27(3): 470-477.
  • Doinne I, Aimeras N, Bouchard C. (2000). The association between vigorous physical activities and fat deposition in male adolescents. Med Sci Sports Exerc. 32: 392-397.
  • Duncan P , Dusen V, Steven K H, Harold WK. Nalini R,; Cheryl P L. (2001). Associations of Physical Fitness and Academic Performance among Schoolchildren, Journal of School Health, 81: 733–740.
  • Eastman B. (1988). Family Involvement In Education. (Ed. Satır, 1996). Wisconsin State Department of Public İnstruction, January.
  • Eccles JS, Harold RD. (1996). Family involvement in children’s and adolescents’ schooling. In A. Booth JF. Dunn (Ed.), Family school links: How do they effect educational outcomes? Manwah, NJ: Erlbaum. p. 3-33.
  • Ekiz D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Ferkel RC. (2011). Relations among Physical Fitness Knowledge, Physical Fitness, and Physical Activity. Submitted to the Graduate Faculty of Texas Tech University inPartial Fulfillment ofthe Requirements forthe Degree of, Doktor of phisilosophy, p:99, Texas,( Dr. Kent Griffin)
  • Ferkel RC, Judge LW, Stodden DF, Griffin K. (2014). Importance of Health-Related Fitness Knowledge to Increasing Physical Activity and Physical Fitness, The Physical Educator, 71: 218-233.
  • Hager RL. (2006). Television viewing and physical activity in children. Journal of Adolescent Health, 39(5): 656-661.
  • Harris J, Cale L. (1997). How healthy is school PE? A review of the effectiveness of health-related physical education programmes in schools. Health Education Journal, 56:84-104.
  • Harrison J, Blakemore C. (1992). Instructional Strategies for Secondary School Physical Education. 3nd ed. Dubuque, lA: Brown.
  • Hastalık Kontrol ve Önleme Merkezleri (CDC), 1985.
  • Hünük D, İnce ML, Tannehill, D. (2012). Developing teachers’ health-related fi tness knowledge through a community of practice: impact on student learning. European Physical Education Review, 19: 3-20.
  • Hünük D, İnce ML. (2010). Development of health-related fitness knowledge test for Turkish middle school students. 15th Annual Congress of the European College of Sport Science Book of Abstracts, 554-555.
  • İnce ML, Hünük D. (2013). Deneyimli beden eğitimi öğretmenlerinin sağlıkla ilişkili fiziksel uygunluk bilgi düzeyleri ve bilgi içselleştirme süreçleri. Eğitim ve Bilim, 38(168) :304-317.
  • Javett E, Bain L, Enis C. (1995). The curriculum process in physical education. 2th ed, Dubuque, lA: Brown.
  • Karakaya İ. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. Tanrıöğen (Ed).Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Karasar N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi ,14.Basım, Nobel Yayın ve Dağıtım, Ankara.
  • Karasar N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi ,20.Basım, Nobel Yayın ve Dağıtım, Ankara.
  • Keating XD, Chen L, Guan J, Harrison L, Dauenhauer B. (2009). Urban minority ninth-gradestudents’ health-related fi tness knowledge. Research Quarterly for Exercise and Sport, 2009; 80:747-755.
  • Keating XD, Harrison L, Chen L, Xiang P, Lambdin D, Dauenhauer B, Rotich W, Pinero JC. (2009). An analysis of research on student health-related fitness knowledge in K-16 physical education programs. Journal of Teaching in Physical Education, 28: 333-349.
  • Keating XD, Jose CP, Centeio E, Harrison L, Ramirez T..(2010). Health-Related Fitness Knowledge and its Relation to Student Physical Activity Patterns at a Large U.S. Southern State University. The Ichper-Sd Journal of Research in Health, Physical Education, Recreation, Sport & Dance, 5: 3-9.
  • Keith TZ, Keith PB, Troutman GM, Bickley P, Trivette PS, Singh K. (1993). Does parental involvement affect eighth grade student achievement? Structural analysis of national data. School Psychology Review, 22: 474–496.
  • Keith TZ, Keith, PB, Kimberly JQ, Sperduto J, Santillo S, Killings S. (1998). Longitudinal effects of parent involvement on high school grades: similarıties and differences across gender and ethnic groups. Journal of School Psychology, 1998; 36: 335-362.
  • Kovac M, Leskosek B, Jurak G. (2012). Secondary School Students and their Knowledge about Health-related Physical Fitness and Sport Croatian Journal of Education, 14: 855-880.
  • Kulinna PH, McCaughtry N, Martin J, Cothran D. (2011). Effects of Continuing Professional Development on Urban Elementary Students' Knowledge Research Quarterly for Exercise and Sport; 4: 82.
  • Kuru, E. (2000). Beden Eğitimi ve Sporda Program GeliĢtirme. 1. Akşam Sanat Okulu Matbaası, Ankara.
  • Lee, S. (1994). Family-school connections and students’ education: Continuity and change of family involvement from the middle grades to high school. Unpublished doctoral dissertation, John Hopkins University, Baltimore, MD.
  • Lewis-Moss RK, Paschal A, Sly J, Roberts S,Wernick S. (2009). Assessing the health knowledge, attitudes and behaviors of midwestern African American adolescents. American Journal of Health Studies, 24: 204-248.
  • MEB. (2007). İlköğretim Beden Eğitimi (1-8. sınıflar) Öğretmen Kılavuz Kitabı. Devlet Kitapları Müdürlüğü, Ankara.
  • MEB. (2009). Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programı (1-8. Sınıflar). Devlet Kitapları Müdürlüğü, Ankara.
  • MEB. (2012). Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programı (Ortaokul 5-8. Sınıflar).Devlet Kitapları Müdürlüğü, Ankara.
  • MEB. (2014). Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programı (Ortaokul 5-8. Sınıflar).Devlet Kitapları Müdürlüğü, Ankara.
  • MEB. (2017). Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programı (Lise 9-12. Sınıflar). Devlet Kitapları Müdürlüğü, Ankara.
  • MEB. (2018). Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programı (Ortaöğretim 9-12. Sınıflar).Devlet Kitapları Müdürlüğü, Ankara.
  • Mott, D.S., Virgilio, S.J., Warren, B.L., Berenson, G.S. (1991). Eff ectiveness of a personalized fitness module on knowledge, attitude, and cardiovascular endurance of fifth-grade students ‘Heart Smart’. Perceptual and Motor Skills, 73: 847–858.
  • Nachmias, C.F., Nachmias, D. (1996). Research Methods in the Social Sciences.5 th Education,Martin's Press,New York.
  • NASPE. (2004). Moving into the Future, National Standards for Physical Education for Physical Education. Oxon Hill, MD: McGraw-Hill Higher Education.
  • Pangrazi, R.P., Dauer, V.P. (1992). Dynamic Physical Education for Elementary School Children. 10th ed. Macmillan Publishing Company, New York.
  • Placek, J.H., Griffin, L.L., Dodds, P., Raymond, C., Tremino, F., James, A. (2001). Middle school students‟ conceptions of fitness: The long road to a healthy lifestyle. Journal of Teaching in Physical Education, 20: 314-323.
  • Pritchard, T., Hansen, A., Scarboro, S., Melnic, I. (2015). Effectiveness of the Sport Education Fitness Model on Fitness Levels, Knowledge, and Physical Activity The Physical Educator ,72 : 577–600.
  • Rasch, G. (1980). Probabilistic Models for some Intelligence and Attainment Tests: University of Chicago Press, Chicago.
  • Sallis, J.F., McKenzie, T. (1991). Physical education's role in public health.Research Quarterly for Exercise and Sport. 62: 124-137.
  • Satır, S. (1996). Özel Tevfik Fikret Lisesi Öğrencilerinin Akademik Başarılarıyla İlgili Anne- Baba Davranışları ve Akademik Başarıyı Artırmaya Yönelik Anne-Baba Eğitim Gereksinmelerinin Belirlenmesi. Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Eskişehir.
  • Serbes, Ş., Cengiz, C., Sivri, M., Filiz, T. (2013). Devlet ve özel okullarda öğrenim gören ortaokul öğrencilerinin fiziksel uygunluk bilgi düzeylerinin incelenmesi. 55. ICHPER-SD Dünya Kongresi, İstanbul, 19-21 Aralık 2013.
  • Serbes, Ş., Cengiz, C., Sivri, M., Filiz, T. (2017). Health-related fitness knowledge of middle school students in public and private schools.Monten J.Sports Sci. Med, 1:29-35.
  • Smith, EV Jr. (2001). Understanding Rasch measurement: Evidence for the reliability of measures and the validity of measure interprctation: A Rasch measurement perspective. Journal of Applied Measurement.
  • Simone, B. (2000). Predictors of high school and family partnerships and the influence of partnerships on student success. Unpublished doctoral dissertation, John Hopkins University, Baltimore, MD.
  • Strand B, Scantling E, Johnson M. Guiding Principles for Implementing Fitness Education. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 1998; 8: 35-40.
  • Sultoni K, Fitri M,Jajat. Health-Related Fitness Knowledge and Its Relation to College Student Physical Activity. 1st Annual Applied Science and Engineering Conference, 2017; 180: 1088-1757.
  • Tek, B.T. (2015). Ortaokul öğrencilerinin fiziksel uygunluk düzeyleri ile fiziksel uygunluk bilgi düzeylerinin karşılaştırılması. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 109 sayfa, Çanakkale, (Yard. Doc. Dr Şakir SERBES)
  • Thomas JR, Nelson JK. (1996). Research methods in physical activity (3rd ed.). Champaing, IL: Human Kinetics,
  • Türkiye Ulusal Hastalık Yükü Çalışması. Ulusal hastalık yükü ve maliyet etkinlik projesi raporu. RSHBM Hıfzısıhha Mektebi Müdürlüğü, Ankara, 2004.
  • Van Sluijs EM, Skidmore PM, Mwanza K, Jones AP, Callaghan AM, Ekelund U et al. (2008). Physical activity and dietary behaviour in a population-based sample of British 10-year old children: the SPEEDY study (Sport, Physical activity and Eating behaviour: environmental Determinants in Young people). BMC Public Health. 14(8): 388.
  • VanWoerkom CL. (1979). An instructional and physical fitness and sports package for upper elementary age children. Doctoral Dissertation, BYU. Dissertation Abstracts International, 40: 3876A.
  • World Health Organization. (2010). Global Recommendations on Physical Activity for Health. WHO Pres, Geneva, Switzerland.
  • Zhang T, Chen A ,Chen S, Loflin J. Catherine Ennis. (2014). Constructing cardiovascularfitness knowledge in physical education European Physical Education Review; 20(4): 425–443.
Toplam 74 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nevin Özdeş 0009-0008-6814-6520

Şakir Serbes 0000-0002-0271-6753

Yayımlanma Tarihi 3 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 17 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 24 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Özdeş, N., & Serbes, Ş. (2024). Lise Öğrencilerinin Fiziksel Uygunluk Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi. Uluslararası Dağcılık Ve Tırmanış Dergisi, 7(1), 41-56. https://doi.org/10.36415/dagcilik.1485753