Bu çalışmada spor bilimlerinde lisans eğitimi gören ve farklı sporlar yapan öğrencilerin macera arama davranışları ve akademik başarılarını etkileyen unsurların incelenmesi amaçlanmıştır. Temel olarak öğrencilerin macera davranış yönelimleri ve akademik başarıları (AB) incelenerek sporun bu yönelimlere katkısının ne kadar olduğunu değerlendirmeye çalışılmıştır. Çalışmaya Akdeniz Bölgesi, Doğu Anadolu Bölgesi, Ege Bölgesi, Güneydoğu Anadolu Bölgesi, Karadeniz Bölgesi, Marmara Bölgesi ve İç Anadolu Bölgesi’nden 17 farklı il dahil edilmiştir. Çalışma grubu olarak 21 farklı üniversitenin spor bilimleri fakültelerinin ve beden eğitimi ve spor yüksekokullarının farklı bölümlerinde öğrenim gören öğrenciler olarak belirlenmiştir. Araştırmaya yaşları 18-36 olan 99 kadın ve 170 erkek toplamda 269 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Próchniak (2017) tarafından geliştirilen Aykora ve Tekin tarafından (2020) Türkçe’ye uyarlanan Macera Davranışı Arama Ölçeği (MDAÖ) kullanılmıştır. Akademik Başarı durumları, öğrencilerin ağırlıklı genel not ortalamaları 4lük sistemde 3 gruba alınarak değerlendirilmiştir. Verilerin değerlendirme aşamasında SPSS 18,0 paket programı kullanılmıştır. Tanımlayıcı istatistiklere ait aritmetik ortalama (X̄), standart sapma (SS), frekans (N) ve yüzde (%) değerleri verilmiştir. Verilerin normal ve homojen dağılım gösterip göstermediği incelenmiş, basıklık çarpıklık değerlerine bakılarak uygun parametrik testler uygulanmıştır. MDAÖ puanlarında yapılan ikili gruplar karşılaştırmalarında lisanslı spor yapma durumu değişkeninde istatistiki açıdan anlamlı fark görülmektedir. İstatistikler incelendiğinde macera arama davranışı puanlarının öğrenim görülen bölüm değişkenine göre [t(269)=0,760, p=,973] anlamlı bir fark olmadığı tespit edilmiştir. İstatistikler incelendiğinde macera arama davranışı puanlarının akademik başarı durumuna göre [t(269)=3,152, p=,044] anlamlı bir fark tespit edilmiştir. Yapılan spor branşı değişkenine göre veriler incelendiğinde sadece MDAÖ puanlarında istatistiki açıdan anlamlı fark görülmektedir. Yapılmak istenen macera sporu değişkenine göre veriler incelendiğinde MDAÖ puanlarında istatistiki açıdan anlamlı fark olduğu görülmektedir. Sonuç olarak, MDAÖ puanlarında yapılan ikili gruplar karşılaştırmalarında lisanslı spor yapma durumu değişkeninde istatistiki açıdan anlamlı farkın var olduğu tespit edilmiştir. Macera arama davranışı puanlarının öğrenim görülen bölüm değişkenine göre anlamlı bir fark olmadığı tespit edilmiştir. Macera arama davranışı puanlarının akademik başarı durumuna göre anlamlı bir fark tespit edilmiştir. Yapılan spor branşı değişkenine göre veriler incelendiğinde sadece MDAÖ puanlarında istatistiki açıdan anlamlı gözlemlenmiştir. Yapılmak istenen macera sporu değişkenine göre veriler incelendiğinde MDAÖ puanlarında istatistiki açıdan anlamlı farkın olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 26 Kasım 2020 |
Kabul Tarihi | 13 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020Cilt: 3 Sayı: 2 |