Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi ve Oyun Dersi Kapsamında Oyun ve Fiziki Etkinlik Kartı Geliştirilmesi

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 2, 95 - 100, 31.12.2020

Öz

Beden eğitimi programları okul müfredatının önemli bir unsurudur. Sağlıklı zihin ve beden paradigması her çocuğun büyüme ve gelişimine etki etmektedir. Bu nedenle sağlıklı vücudun oluşumu için beden eğitimi gereklidir. Sistematik ve uygun şekilde öğretilmiş beden eğitimi, hareket yeterliliğine ulaşmak, fiziksel uygunluğu sürdürmek, kişisel sağlık ve zindelik becerilerini öğrenmek, hareket kavramlarını ve beceri mekaniklerini uygulamak, yaşam boyu aktivite becerilerini geliştirmek ve olumlu sosyal beceriler sergilemekdahil olmak üzere temel içerik standartlarına ulaşılmasına yardımcı olur. Kültürel ve eğitimsel faktörler, modern Beden Eğitimi programlarını etkilemiştir ve fiziksel aktivite ihtiyacı ortak bir tema haline dönüşmüştür (Pangrazi&Beighle, 2019). Teknolojinin gelişimi ile birlikte bireylerin küçük yaşlardan itibaren teknolojiye fazla maruz kalması fiziksel aktivite gerekliliğini ortaya çıkarmıştır.Beden Eğitimi dersi 2018 yılında yapılan değişiklik ile ilkokulda Beden Eğitimi ve Oyun olarak isim değişikliğine uğramıştır. Milli Eğitim Bakanlığı tarafından ders programının yanısıra Fiziksel Etkinlik Kartları (FEK) ve Oyun Oynuyorum Derleme Kitapçığı da sınıf öğretmenlerine yardımcı materyal olarak sunulmaktadır. Bu araştırmanın amacı; ilkokulda Beden Eğitimi ve Oyun dersi kapsamında müfredata uygun olarak çocukların oyunla eğlenirken etkin bir öğrenme gerçekleştirmeleri ve öğretmenler içindersin içeriğini destekleyici yardımcı bir fiziksel etkinlik kartı geliştirmektir. Bu araştırma, nitel araştırma yöntemi olan doküman analizi modelinde yapılmıştır. Doküman analizi elektronik ve basılı belge ve materyalleri değerlendirmek için kullanılan sistemli bir yöntemdir. Eğitim alanında ki ders kitapları, program yönergeleri, öğrenci ve öğretmen el kitapları, ders ve ünite planları doküman analizinde veri olarak kullanılabilir (Bogdan&Biklen, 1992).Araştırma sonucuna göre; ülkemizde olanakların kısıtlılığından dolayı beden eğitimi ve oyun dersinin üst düzeyde işlenemediği gerçeği ile karşılaşılmaktadır. Olanaklar dahilinde daha az maliyetli ve yeterli zaman diliminde pratik olarak kullanılabilecek etkinliklere ihtiyaç duyulmaktadır. Bu ders kapsamında kolay kullanılabilir ve ilkokul çağındaki çocukların gelişimine katkı sağlaması planlanarak fiziksel etkinlik geliştirilmiştir. Bu ve bunun gibi etkinliklerin çocukların psikomotor, bilişsel ve duyuşsal becerilerini geliştirilebileceği öngörülmekle birlikte başka araştırmacılara da örnek teşkil edilmesi hedeflenmiştir.

Kaynakça

  • Altun, M. (2016). İlkokul Oyun ve Fiziki Etkinlikler Dersi Yeni Öğretim Programının Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleriyle Değerlendirilmesi: Kırşehir İli Örneği. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 327 – 347.
  • Avşar, Z. (2009). İlköğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersi Değerlendirme Süreci ile İlgili Görüşlerin Belirlenmesi. Spor Bilimleri Dergisi, 20(3), 81 – 89.
  • Bayrakdar, A., Genç, A., & Karaman, M. (2019). The RelationshipBetween the Level of Physical Activity and Daily Life Habits of Adolescents. International Journal of AppliedExercisePhysiology, 8(3), 32-39.
  • Bergen, Doris. 2002. “The Role of Pretend Play in Children’sCognitive Development.” Early Childhood Research&Practice 4 (1): 1–13.
  • Bogdan, R. C.,&Biklen, S. K. (1992). An introduction to theory and methods. Qualitativeresearchforeducation.
  • Çoban, B.ve Nacar, E. (2006). İlköğretim I. kademede Eğitsel Oyunlar. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Demiral, Ş. (2010). JUDO Çalışan 7–12 Yaş Grubu Çocuklarda (Bay-Bayan) Judo Eğitsel Oyunlarının Motor Becerilerin Gelişimine Etkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ekici, S. Bayrakdar, A.ve Uğur, O. (2009). Ortaöğretim Kurumlarındaki Yöneticilerin ve Öğrencilerin Ders Dışı Etkinliklere Bakış Açılarının İncelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 430-444.
  • Elieyioğlu, S. (2014). 10-15 Yaş İşitme Engelli Öğrencilerde Sportif Eğitsel Oyunların Fiziksel Gelişimlerine Etkisinin Araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Ergün, A , Gür, K , Erol, S , Kadıoğlu, H . (2012). Okul Temelli Fiziksel Etkinlik Programının Çocukların Fiziksel Etkinlik Bilgi ve Davranışlarına Etkisi . Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi , 14 (2) , 17-28 .
  • Ertan, A. (2013). İlkokul Birinci Sınıflarda Oyun ve Fiziki Etkinlikler Dersi Kazanımlarının Amaca Ulaşabilirliğinin Değerlendirilmesi. Yüksek lisans Tezi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Gray, T. A., & Oslin, J. (2003). Primary School Students’ Choices For A Healthy Active Lifestyle. Journal Of Physical Education, Recreation & Dance, 74(6), 52-57.
  • Güvendi, B., & Serin, H. (2019). Sınıf Öğretmenliği Adaylarının Oyun ve Fiziksel Etkinlikler Dersine Yönelik Tutumları İle Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonlarının İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(72), 1957-1968.
  • Hills, A. P., Andersen, L. B., &Byrne, N. M. (2011). Physicalactivity and obesity in children. British journal of sportsmedicine, 45(11), 866-870.
  • Ishee, J. H. (2003). Participation İn Extracurricular Physical Activity İn Middle Schools. Journal Of Physical Education, Recreation & Dance, 74(4), 10-10.
  • Kazu, H. ve Aslan, S. (2014). Oyun ve Fiziki Etkinlikler Dersinin Birinci Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Elazığ İli Örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(1), 49 – 63
  • Koç, E. S. (2015). Oyun ve fiziki etkinlikler dersi öğretim programının karşılaştırmalı olarak incelenmesi (kanada örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(1), 263-280.
  • Koç, M.C. (2017). İlkokul Çağındaki Çocukların Temel Motor Beceri Gelişiminde Eğitsel Oyunların Etkisi. Doktora Tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Kütahya.
  • Kuru, O.& Köksalan, B. (2012). 9 Yaş Çocuklarının Psiko-Motor Gelişimlerinde Oyunun Etkisi. Cumhuriyet International Journal of Education, 1(2), 37-51.
  • MEB (2018). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Öğretim Programları (Oyun ve Fiziki Etkinlikler Dersi). http://mufredat.meb.gov.tr/adresinden 29.10.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Önal, A. (2019). Beden Eğitimi ve Sınıf Öğretmeni Tarafından İşlenen Oyun ve Fizikî Etkinlikler Dersinin Öğrencilerin Bazı Motorik Antropometrik ve Değer Gelişimleri Üzerindeki Etkisi.Doktora Tezi. Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. Sakarya.
  • Özer D. S. ve Özer K. (2016). Çocuklarda Motor Gelişim. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Pangrazi, R. P.,&Beighle, A. (2019). Dynamicphysicaleducationforelementaryschoolchildren. Human KineticsPublishers.
  • Pellis, Sergio M., and Vivien C. Pellis. 2007. “Rough-and-Tumble Play and the Development of the Social Brain.” CurrentDirections in PsychologicalScience 16 (2): 95–98. doi:10.1111/j.1467-8721.2007.00483.x. [Crossref], [Web of Science ®],
  • Sevinç, M. (2004). Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitiminde Oyun. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Tortop, Y. ve Ocak, Y. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Oyun Uygulamalarına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 1 (1).
  • Viggiano, E.,Viggiano, A., DiCostanzo, A., Viggiano, A., Viggiano, A., Andreozzi, E., ... &Incarnato, L. (2018). Healthylifestylepromotion in primaryschoolsthrough the board gameKaledo: a pilot clusterrandomizedtrial. EuropeanJournal of Pediatrics, 177(9), 1371-1375.
  • Wilsing, A. N. (2002). Odtü’de Öğretim Elemanlarının Öğretimde Planlama, Etkili Öğretim ve Değerlendirme Alanlarında Eğitime Yönelik Programın Etkililiği. The Efficiency of the Program on Training of İnstructors at Metu on İnstructional Planning, EffectiveTeaching and Assessment). Master of DegreeThesis, University of Orta Doğu Teknik.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, O. (2017). Çocuklarda Motor Beceri ve İmgeleme Çalışmalarının Psikomotor Gelişime Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Kocaeli.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İrem Park 0000-0002-0162-6940

Pelin Avcı 0000-0002-9185-4954

Akan Bayrakdar 0000-0002-3217-0253

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 30 Kasım 2020
Kabul Tarihi 24 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Park, İ., Avcı, P., & Bayrakdar, A. (2020). Beden Eğitimi ve Oyun Dersi Kapsamında Oyun ve Fiziki Etkinlik Kartı Geliştirilmesi. Herkes için Spor Ve Rekreasyon Dergisi, 2(2), 95-100.

Creative Commons Lisansı

Herkes için Spor ve Rekreasyon dergisi tarafından yayınlanan eserler Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmaktadır.

Flag Counter